مهلت دانشجویان به وزير علوم

آرمان: انتقاد دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران نسبت به احکام صادره برای دانشجویان در جریان حوادث دی ماه 96 ادامه یافت. می‌توان در نظر آورد که دوران دانشجویی از آن جهت که با شور جوانی و هیجانات اجتماعی درهم آمیخته است، هر لحظه در معرض چنین اتفاقاتی است و مسئولان مربوطه می‌توانند در صورتی که پرونده دانشجویان به تمامی معطوف به شور عدالت‌خواهانه جوانی باشد، با سعه صدر بیشتری به آن نظر کنند و از آنجا که دانشجویان چند سال دیگر وارد اجتماع خواهند شد، چه بسا بتوان از این فرصت برای تفهیم تفاوت بین رفتارهای معقول و غیرمعقول استفاده کرد. اکنون که خواسته دانشجویان در چارچوب قانون مطرح شده، می‌توان در چارچوب قانون به آن پاسخ مثبت داد. در سومین روز از برگزاری تجمعات این دانشجویان خواهان حضور وزیر در جمع خود شدند و ساعت 13 روز چهارشنبه را به عنوان آخرین مهلت این امر تعیین کردند.
تحریم امتحانات؟
دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سومین روز از اعتراضات با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: در صورت عدم حضور وزیر علوم تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه، 30 خرداد در دانشکده امتحانات پایان ترم را تحریم می‌کنیم. در این بیانیه آمده است: «در چند ماه اخیر خبرهایی از احکام برخی از دانشجویان همکلاسی‌مان منتشر شد که به شدت شوکه‌کننده بود. این احکام در ادامه روند بازداشت‌های گسترده و احکام سنگین علیه دانشجویان از زمستانِ گذشته است، روندی که همچنان ادامه دارد. پیش از این در چند ماه گذشته، در چارچوب‌های قانونی اقداماتی برای جلوگیری از این روند انجام گرفت؛ از قبیل: از سوی تشکل‌های گوناگون نامه‌هایی به مسئولان مربوط فرستاده و بیانیه‌هایی صادر شد. اما هیچ یک از آن‌ها باعث نشد تا مسئولان مربوط اقداماتی در جلوگیری از این روند انجام دهند. مطالبه موقت دانشجویان، حضور آقای دکتر غلامی، وزیر علوم، در تجمع ساعت ۱۲ تا ۱۴ روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد برای گفت‌وگو و پاسخگویی در خصوص احکام صادره است. در صورت عدم حضور ایشان در زمان مذکور، دانشجویان تنها تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۳۰ خرداد منتظر ایشان خواهند ماند. پس از آن، دانشجویان دانشکده تحریم و تعلیق امتحانات خود را از چهارشنبه بعدازظهر در جهت اعتراض به احکام صادره، از سر خواهند گرفت».
پیگیری مجلس


مجلس که پیشتر طی اظهاراتی از سوی برخی نمایندگان به موضوع دستگیری دانشجویان در اعتراضات دی ماه 96 ورود پیدا کرده بود همچنان با این مساله درگیر است. در این راستا یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع احکام صادره برای دانشجویان در پی حوادث دی ماه سال ۹۶ را پیگیری می‌کند. داوود محمدی اظهار کرد: من شخصا در حال بررسی و کسب اطلاعات بیشتر راجع به احکام صادره برای دانشجویان در جریان حوادث دی ماه سال گذشته هستم. وی افزود: البته هنوز صحبتی با دانشجویان نداشتم و پیگیری‌ها را ابتدا از طریق وزارت علوم انجام خواهم داد و بعد با دانشجویان نیز صحبت‌هایی خواهم داشت تا اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه به دست بیاوریم.
بار بر دوش وزارت علوم
معاون فرهنگی وزیر علوم در واکنش به اظهارات دانشجویان و خودداری احتمالی آنان از شرکت در امتحانات پایان ترم ضمن قول پیگیری از دانشجویان خواست با تحریم امتحانات فضا را متشنج نکنند. وی با بیان اینکه احکام صادره تجدید نظر می‌شود، از تشکیل کمیته‌ پیگیری احکام قضایی دانشجویان در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این موضوع با جدیت از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود و دانشجویان خواسته‌های خود را در فضای آرام مطرح کنند و با تحریم امتحانات شرایط را به سمتی سوق ندهند که حل آن نیز زمان‌بر و مشکل‌آفرین است. وزارت علوم با تمامی مجموعه‌های مرتبط که می‌توانند تاثیری در احکام قضایی صادر شده برای دانشجویان دانشگاه تهران داشته باشند، رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد و آن‌ها نیز تمایل به حل موضوع دارند و قول‌هایی را نیز برای کمک در این زمینه به وزارت علوم داده‌اند تا بتوانیم با تجدید‌نظری که صورت می‌گیرد، تا حدودی مسائل را از حالت کلیدی خارج کنیم. دکتر غلامرضا غفاری با تاکید بر اینکه دانشجویان محکوم به حکم قضایی در جریان پیگیری‌های وزارت علوم برای تجدید نظر در احکام آن‌ها قرار دارند، اظهارکرد: در حال حاضر نیز این پیگیری‌ها با جدیت انجام می‌شود، ولی مدام در این زمینه اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم که در چه مرحله‌ای قرار داریم، چرا که چنین امری میسر نیست. وی یادآور شد: احکام صادر شده برای دانشجویان دانشگاه تهران توسط دستگاه قضایی صورت گرفته است و مسئولان قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشند، اما این موضوع به این معنی نیست که وزارت علوم آن را پیگیری نکرده است، در واقع این وزارتخانه از همان ابتدا این موضوع را در دست بررسی قرار داده و الان نیز همچنان پیگیر مساله است.
هیچ امتحانی تحریم نشده است
سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: هیچ امتحانی در دانشگاه تهران تحریم نشده است. وی ضمن وعده پیگیری دغدغه‌های دانشجویان معترض با تاکید بر اینکه هیچ امتحانی از سوی دانشجویان دانشگاه تهران تحریم نشده است، تاکید کرد: امتحانات پایان ترم دانشکده طبق زمان‌بندی مشخص برگزار می‌شود و ما نیز پیگیر جدی مباحث و دغدغه‌های مطرح شده از سوی این دانشجویان هستیم. دکتر اعتمادی‌فر خاطرنشان کرد: دانشجویان معترضی که سر جلسه آزمون حضور پیدا نکردند، باید برای امتحان مجددشان صبحت کنند، ولی آنچه مهم است، این است که هیچ امتحانی از سوی آن‌ها لغو نشده و لغو نخواهد شد. وی همچنین یادآور شد: اگر خواسته دانشجویان مبتنی بر اصول و روش قانونی باشد، اعتراض آن‌ها بلامانع است، اما اگر قرار باشد این دانشجویان امتحانات را ملغی کنند، اقدام آن‌ها غیر قانونی محسوب می‌شود. بنابراین آن‌ها باید مطمئن باشند مسئولان دانشگاه پیگیر خواسته‌هایشان هستند. اعتمادی‌فر از سرنوشت دانشجویان محکوم شده اظهار بی‌اطلاعی کرد.