تهران، آماده توسعه روابط بانکی با جهان

 بسم الله الرحمن الرحيم
 مايه مباهات اينجانب است که به نمايندگي بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران خدمت مقامات عالي‌رتبه، صاحب‌نظران و کارشناسان و نمايندگان اعضاي محترم هيأت خدمات مالي اسلامي‌براي حضور در پانزدهمين مجمع عمومي‌ساليانه و سي‌امين جلسه شوراي عالي آن سازمان و نيز جلسات و همايش‌هاي جانبي آن خوش‌آمد عرض کنم. از رييس کل محترم بانک مرکزي مالزي که بسيار سخاوتمندانه ميزباني اين دور از جلسات سالانه IFSB را تقبل فرمودند بسيار قدرداني مي‌کنم. همچنين از تلاش‌ها و زحمات جناب آقاي جاسم احمد، دبيرکل محترم IFSB و همکاران ايشان در دبيرخانه که مقدمات و تمهيدات برگزاري اين اجلاس را فراهم کردند، کمال سپاسگزاري را دارم. بسيار مفتخرم که براي دومين بار بانک مرکزي اسلامي‌ايران، به عنوان رييس دوره‌اي در سال 2017 برگزيده شده است.
همانگونه که مستحضرند هيأت خدمات مالي اسلامي‌در سال 2002 ميلادي و به اهتمام برخي از اعضاي اصلي آن از جمله بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران تاسيس شده و طي همين دوره نه چندان بلندمدت توفيقات چشمگيري را در راستاي مأموريتي رسالت اصلي خويش که تدوين استاندارد‌ها مقررات نظارتي با رويکرد ارتقاي ثبات و سلامت صنعت مالي اسلامي‌است، کسب کرده است. اين ميسر نمي‌شد مگر با تلاش‌ها و تدابير مقامات و کارکنان دبيرخانه و مشارکت و حمايت همه اعضا که‌اميد است همچنان اين مهم تداوم و ارتقا داشته باشد. کشور جمهوري اسلامي‌ايران با برخورداري از نظام مالي کاملا مبتني بر شريعت، سهم غيرقابل انکار و اغماضي خاصه در صنعت مالي اسلامي‌به ويژه در بخش بانکي دارد و طي سنوات اخير نيز تلاش کرده ضمن مشارکت بيشتر از بيش در جلسات، مجامع، همايش‌ها و کارگروه‌هاي IFSB، استانداردها و ضوابط ابلاغي آن سازمان را در نظام بانکي جمهوري اسلامي‌ايران پياده‌سازي کند. هم‌اکنون مهمترين اسناد منتشره توسط IFSB به زبان فارسي ترجمه شده و در اختيار شبکه بانکي کشور جمهوري اسلامي‌ايران با هدف نشر و بسط ادبيات نظارت مالي اسلامي‌قرار داده شده است. انتظار مي‌رود با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي در ايران با موضوع هريک از اسناد منتشره، زمينه اجراي استاندارد‌هاي IFSB در ايران که داراي بزرگترين نظام بانکي اسلامي‌در دنيا است،‌تسهيل و تسريع شود.
مايلم فرصت را مغتنم شمرده و اعلام کنم که بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران براي توسعه همکاري‌ها با اعضاي IFSB، به‌ويژه اعضاي اصلي آن، در حوزه‌هاي گوناگون همچون روابط کارگزاري، تاسيس بانک و شعبه، ‌انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي نظارتي، افتتاح حساب‌هاي متقابل نزد يکديگر، همکاري‌هاي آموزشي و تبادل تجربيات در دوره پسابرجام بسيار مشتاق و آماده است. گرچه بسيار مايل بودم براي دومين بار در ايران ميزبان اين اجلاس بوديم و از اين رهگذر خاطرات به يادماندني از فرهنگ و هنر کهن و غني ايران زمين و صلح‌دوستي و نوع‌دوستي و مهمان‌نوازي ايرانيان در ذهن مهمانان عاليقدر باقي مي‌ماند. علي‌ايحال، بنا به ملاحظاتي مقرر شد اين اجلاس در کشور مالزي برگزار شود که‌اميدوارم اوقات خوش و خاطره‌انگيزي را در مالزي سپري کنيد و با مشارکت موثر و فعال مهمانان محترم و تبادل نظرات و انديشه‌ها، شاهد برگزاري اجلاسي باشکوه‌تر و پربارتر از قبل باشيم. انشا‌ءا...