خودکفايي در توليد گازوييل و بنزين


معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه با تاکيد بر اين‌که با خروج ترامپ از برجام کار در فاز ۱۱ پارس جنوبي متوقف نشده است، توضيحاتي را در مورد آخرين پروژه‌هاي نفتي کشور ارائه کرد.
به گزارش ايسنا، غلامرضا منوچهري با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، گفت: در برخي از اخبار گفته مي‌شود که اين پروژه متوقف شده اما پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبي بعد از خروج ترامپ از برجام و احتمال خروج توتال جلو رفته و کارهاي طراحي و مناقصه انجام شده است. حتي نتايج مناقصات مشخص شده و آماده ابلاغ است.
وي با تاکيد بر اين‌که در انجام پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبي زمان از دست نرفته است، تصريح کرد: در قرارداد توسعه اين فاز خروج توتال پيش بيني شده بود و بر همين اساس سي ان پي سي چين جايگزين توتال خواهد شد. چنانچه اين شرکت چيني هم در فاز ۱۱ نماند، شرکت پتروپارس عمليات توسعه فاز ۱۱ را انجام خواهد داد.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه در مورد اين‌که گفته مي‌شود چرا از همان ابتدا توسعه فاز ۱۱ به عهده پتروپارس گذاشته نشد توضيح داد: زيرا در آن زمان و حتي همين حالا هم نگران تامين مالي پروژه و همچنين اجراي فاز دوم توسعه فاز ۱۱ که همان ايستگاه تقويت فشار است، هستيم. البته فاز دوم اين طرح در سه يا چهار سال آينده اجرا خواهد شد و نمي‌توان پيش‌بيني کرد شرايط در آن زمان به چه صورت است.


منوچهري با تاکيد بر اين‌که دراجراي طرح توسعه فاز ۱۱ زمان و سرمايه از دست نرفته است، گفت:‌هر شرکت ديگري هم به غير از توتال اين طرح را انجام مي‌داد به همين زمان براي انجام مطالعه و مناقصه نياز داشت.
وي در پاسخ به اين که هزينه ۹۰ ميليون دلاري که توتال در فاز ۱۱ انجام داده را چه کسي بايد پرداخت کند، اظهار کرد: اگر اپراتور شرکت چيني سي ان پي سي آر باشد از طريق اين شرکت هزينه‌هاي توتال پرداخت خواهد شد. اين شرکت چيني از نظر توان مالي از توتال هم قوي‌تر است.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه در مورد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي توضيح داد: توسعه اين فاز برعهده کنسرسيومي‌به رهبري سازمان گسترش و متشکل از شرکت‌هاي مپنا، تاسيسات دريايي و غيره است. طرح توسعه بخش دريايي اين فاز جلوتر است و اولين خط فاز ۱۴ در مدار توليد قرار گرفته و يکي از سکوها نيز راه‌اندازي شده است. در حال حاضر از اين فاز ۵۰۰ ميليون فوت مکعب برداشت مي‌شود که به اين ميزان تا سه ماه آينده ۵۰۰ ميليون فوت مکعب ديگر اضافه خواهد شد و به طور کلي برداشت از فاز ۱۴ به يک ميليارد فوت مکعب خواهد رسيد.
وي با بيان اين که پالايشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبي سال آينده تکميل مي‌شود، گفت: سکوهاي فاز دوم فاز ۱۴ پارس جنوبي در يارد بوشهر در حال تکميل است و تا پايان سال به مدار توليد خواهد رسيد. به عبارت ديگر تا پايان امسال يک ميليارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبي برداشت مي‌شود تا يک ميليارد بعدي بعد از تکميل پالايشگاه و در سال آينده برداشت خواهد شد.
منوچهري با بيان اين‌که فاز ۱۳ رو به اتمام است، ادامه داد: مراحل مختلف راه‌اندازي فازهاي ۲۲ و ۲۴ نيز در حال انجام است و تا پاييز پالايشگاه‌هاي فازهاي ۲۲ و ۲۴ و ۱۳ به مدار توليد خواهد آمد و اين دو پروژه کلا تا پايان سال به مدار توليد مي‌آيند.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه با بيان اين‌که ظرفيت توليد در پارس جنوبي ۵۷۰ ميليون مترمکعب در روز است، گفت: با ۲.۵ فازي که تا پايان سال در پارس جنوبي تکميل مي‌شود به ظرفيت گاز کشور حدود ۱۲۰ ميليون مترمکعب اضافه مي‌شود و ظرفيت توليد گاز پارس جنوبي تا پايان سال به حدود ۶۹۰ ميليون مترمکعب مي‌رسد.
وي ادامه داد: ظرفيت کاندنسيت ۲۰ فاز در پارس جنوبي ۶۵ هزار بشکه در روز است. معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه توليد گاز کل کشور را ۹۰۰ ميليون مترمکعب اعلام کرد.
منوچهري با اشاره به ظرفيت توليد گاز در کشور، گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد گاز به نقطه‌اي رسيده که نه تنها نياز داخل را برطرف مي‌کند و نياز به واردات نداريم، بلکه مي‌توانيم گاز را صادر کنيم. از سوي ديگر در زمينه کاندنيست هم در شرايط خوبي قرار داريم و در حال حاضر نه تنها نياز به واردات گازوئيل نيست، بلکه صادرکننده گازوئيل هم شده‌ايم. همچنين ديگر نيازي به واردات بنزين نيست و در آينده نزديک مي‌توانيم بنزين را صادر کنيم.
به گفته معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه بيش از ۲۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي به پالايشگاه ستاره خليج فارس منتقل و تبديل به بنزين مي‌شود.
منوچهري با بيان اين‌که صادرات گاز شامل تحريم‌هاي نفتي نمي‌شود، تصريح کرد: زيرا صادرات به صورت خط لوله است و ال ان جي نيست و فرآيند آن به روابط دو کشور بستگي دارد.
وي در مورد اين‌که مذاکره براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي در چه مرحله‌اي قرار دارد، افزود: مذاکره با مرسک به دليل اشتراک اين شرکت با توتال متوقف شد. در حال حاضر شرکت‌هاي داخلي و خارجي مطالعات اين ميدان را انجام مي‌دهند، اما هنوز به مرحله نويد قرارداد نرسيده است.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه با بيان اين‌که توليد از اين ميدان در حال حاضر ۲۰ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: مطالعات اين ميدان بسيار پيچيده است. قبل از اين‌که از نظر مطالعات به اغنا نرسيم قرارداد جديد نخواهيم داشت. شرکت‌هاي ايراني اعلام کردند که کار حفاري را انجام مي‌دهند و توان آنها ۱۵۰۰ متر است. بايد به رقم‌هاي بالاتر برسيم.
منوچهري در مورد ‌آخرين اخبار مذاکره با شرکت‌هاي خارجي براي توسعه ميادين، ادامه داد: مذاکرات با گازپروم براي ميدان آذر و چنگوله ادامه دارد. مذاکرات ياران نيز پيش مي‌رود. قرارداد فرزاد هم به زودي امضاء خواهد شد.
منوچهري با بيان اين‌که ارزش کلي اين بسته‌ها بيش از شش ميليارد دلار است، گفت: اين پروژه‌ها صنعت پيمانکاري ايران را به حرکت در خواهد آورد و همه دکل‌هاي دريايي را به کار مي‌گيرد و اشتغال عمده‌اي ايجاد مي‌کند. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تجهيزات مورد نياز پروژه‌ها از داخل تامين خواهد شد، زيرا تاکيد وزير اين بوده است و دراين راستا ليست تجهيزاتي که مي‌توانستيم در داخل تامين کنيم، تهيه شده است.
وي با بيان اين‌که تنها در دو صورت تجهيزات از خارج کشور تهيه خواهند شد، توضيح داد: اگر تجهيزات در ايران ساخته نشود يا محدود باشد پيمانکاران اجازه دارند تجهيزات را از خارج از کشور تهيه کنند.
معاون مديرعامل شرکت ملي نفت در امور مهندسي و توسعه ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته براي اجراي پروژه‌ها پول داشتيم، اما تجهيزات و نيرو نداشتيم. شرايط در حال حاضر برعکس است. در ايران در حال حاضر حدود ۹۰ دکل خشکي و ۱۶ دکل دريايي است که مالکيت ايراني دارد. اميدواريم سيستم بانکي و مالي به کمک ما بيايد، زيرا اين بخش سودآورترين بخش کشور است. منوچهري افزود: براساس ماده ۱۲ قانون تسهيلات با ۵۰ درصد درآمد اين پروژه‌ها مي‌توانيم هزينه‌ها را برگردانيم