اتصال چشمه ‌های بار به شبکه ریلی در دستور کار


گروه راه و مسکن: روز گذشته مراسم افتتاحيه ششمين نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل ريلي در محلس دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد. ديروز همچنين در حاشيه اين نمايشگاه خط توليد ديزل ملي با توان ۱۳۰۰ اسب بخار با حضور وزراي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به بهره‌برداري رسيد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در اين مراسم اظهار کرد: اين نمايشگاه در شرايط جديد سياسي و اقتصادي ايران برگزار مي‌شود، اتفاقي که در عالم سياست رخ داد و امريکا از توافق برجام خارج شد تا مانع‌تراشي براي ساير کشورها ايران را دچار مشکل کند. وي افزود: در هر صورت خارج شدن کشور قدرتمندي مانند امريکا از توافق برجام قطعاً مي‌تواند در سطح جهان تلاطم ايجاد کند و اين اقدام نمي‌تواند مورد چشم‌پوشي قرار بگيرد. وزير راه و شهرسازي بيان کرد: نکته مهم تعهد ساير اعضاي برجام است که در وهله اول صلح بين‌المللي را تضمين مي‌کند و در مرحله دوم سهولت اقتصاد بين ايران و ساير کشورها را فراهم مي‌کند. وي بابيان اينکه سياست ايران از روز اول واضح و روشن بود گفت: ما کشوري هستيم که براساس قانون اسلام و قانون اساسي به تعهدات خود پايبنديم و تا زمان تعهد ساير اعضا به توافق برجام به آن پايبند خواهيم بود. آخوندي خاطرنشان کرد: نمايشگاه بين‌المللي حمل‌ونقل ريلي نشاني است که کشورهاي جهان علي‌رغم تمام فشارها نشان داده‌اند که مي‌توانند به رفتار ايران اعتماد داشته باشند و در مقابل نيز براي ما داشتن رفتار متعهدانه بسيار مهم است. وي افزود: امروز از ۱۸ کشور جهان در قالب ۹۰ شرکت خارجي، در نمايشگاه شرکت کرده و محصولات خود را عرضه مي‌کنند که اين بيانگر درک درست کشورها از نقش ايران در صلح منطقه است.
ادامه گفتگو با جهان با زبان مثبت
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ما مي‌توانيم همچنان با دنيا با زبان مثبت و از موضع تعهد طرفين و حفظ يک توافق که ضامن صلح منطقه و جهان است، صحبت کنيم. وي خطاب به فعالان سياسي کشور با توجه به موقعيت حساس کنوني تأکيد کرد: ازآنجايي‌که اداره امور کشور بسيار حساس است اما برخي از نظرات بدون در نظر گرفتن شرايط بيان مي‌شود که براي مردم ايران هزينه خواهد داشت. آخوندي ابراز کرد: انتظار مي‌رود فعالان سياسي در بيان اظهارات خود دقت لازم را داشته باشند زيرا رئيس‌جمهور و دولت که در صف اول مقابله با گستاخي آمريکا قرار دارند، نياز به انسجام داخلي و درک عميق از شرايط کنوني دارند.
ستيز داخلي به نفع دشمن خارجي است


اين عضو کابينه دولت دوازدهم با بيان اينکه برخي اظهارات تند مي‌تواند بر انتظارات مردم و اقدامات دولت تأثير منفي داشته باشد، گفت: بيش از هر موقع ديگر انتظار يک صداي واحد از تمامي‌نهادها، دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم و جناح‌هاي سياسي را داريم. وي در ادامه تاکيد کرد: اگرچه اعتقاد داريم بايد گفتگوي تضارب افکار باز باشد، اما بايد از ستيز داخلي جلوگيري شود زيرا به نفع دشمن خارجي است. آخوندي گفت: زمان يکپارچگي در برابر يک قدرت متمرد خارجي است که خوشبختانه از سوي تمام کشورها شناخته شده است. وي در ادامه به مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل ريلي در ايران پرداخت و تصريح کرد: توسعه ريلي در ايران بيش از يک ابلاغ و به‌صورت جدي در دستور کار قرار گرفت که علي‌رغم تمام تنگناهاي مالي شاهد اين توسعه به‌طور هم‌زمان در بخش‌هاي مختلف همچون شبکه، نوسازي ناوگان، افزايش ظرفيت، احداث خطوط جديد، فناوري، اتوماسيون، ايجاد راه‌آهن‌هاي سريع‌السير مانند راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان و برقي کردن خطوط مانند راه‌آهن تهران- مشهد در دستور کار قرار گرفت.
حوزه ريلي بايد تجاري فعاليت کند
وزير راه و شهرسازي با اشاره به تمرکز وزارت راه و شهرسازي و شرکت راه‌آهن اظهار کرد: بار در راه‌آهن به‌طور متمرکز ترغيب مي‌شود زيرا اعتقاد داريم که بار در حوزه ريلي بايد به‌صورت تجاري و بازرگاني فعاليت کند تا قابليت رقابت با حمل‌ونقل جاده‌اي را داشته باشد. وي افزود: با سياست‌گذاري درست در قيمت‌ها و رويکرد تجاري، راه‌آهن مي‌تواند نقش مهمي‌در اين حوزه ايفا کند. آخوندي با اشاره به ثبت رکورد جابجايي ۴۷ ميليون تن بار از طريق ريل در سال ۹۶، بيان کرد: ما به دنبال استمرار اين رويکرد هستيم تا راه‌آهن بتواند سهم خود از کل بار کشور را در اختيار گيرد. وي همچنين به هدف‌گذاري اتصال چشمه‌هاي بار به شبکه ريلي اشاره کرد و گفت: اين سياست که در حال پيگيري است، شايد ازلحاظ حجم کاري بزرگ نباشد اما از چند جهت يک موفقيت بزرگ محسوب مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي از اجراي اين طرح ۳۰۰ کيلومتري در قالب قطعات ۲ تا ۲۰ کيلومتري خبر داد و افزود: اين اقدام منجر به تغيير رفتار نظام حمل‌ونقلي خواهد شد به‌طور مثال کارخانه‌اي که عادت کرده سال‌ها از طريق حمل‌ونقل جاده‌اي بار خود را جابه‌جا کند جابجايي با ريل به دليل تغيير رفتار حمل‌ونقلي خود با مشکلاتي مواجه مي‌شود. وي با بيان اينکه معادن يکي از بزرگ‌ترين چشمه‌هاي بار محسوب مي‌شود، گفت: توسعه معادن يکي از سياست‌هاي بزرگي است که از سوي دولت در دست پيگيري قرار دارد اما متأسفانه توسعه معادن مستقل از حمل‌ونقل بوده است. آخوندي تأکيد کرد: راه‌آهن بايد خود را با حوزه بازرگاني و تجارت وفق دهد.
سرمايه‌گذاري بزرگ در بحث حمل‌ونقل حومه‌اي
وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل‌ونقل حومه‌اي بيان کرد: با توجه به اينکه سالانه يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون سفر در حومه شهرها روي مي‌دهد، اين رقم بايد به بازار اصلي حمل‌ونقل حومه‌اي ريلي ايران تبديل شود و تحقق اين راه نيازمند سرمايه‌گذاري بزرگ در رويکرد شبکه‌اي است. وي تصريح کرد: توسعه حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي نيازمند تغيير رفتار شهروندان است بدين معني که آن‌ها ريلي را انتخاب اول خود قرار دهند که در راستاي آن نظام شهرسازي بايد تغيير کند و مبتني بر ريل باشد. آخوندي با اشاره به اقدامات انجام‌شده و ترغيب نقش حمل‌ونقل حومه‌اي ريلي بيان کرد: در اين راستا طرح‌ها و پروژه‌هاي گوناگوني ازجمله TOD (توسعه مبتني بر حمل‌ونقل همگاني)، تأسيس شرکت حمل‌ونقل حومه‌اي به‌عنوان زيرمجموعه شرکت راه‌آهن، دوخطه و سه خطه کردن خطوط ريلي مي‌توان اشاره کرد اما هنوز در آغاز راه ايستاده‌ايم و اميدواريم از تأمين مالي ساير کشورها ازجمله چين و روسيه استفاده کنيم. وي اظهار کرد: در حوزه تحول و فناوري در راه‌آهن نيز گام‌هاي بلندي برداشته شده است که آغاز آن را مي‌توان احداث راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان و برقي کردن راه‌آهن تهران- مشهد معرفي کرد.
قرارداد تامين مالي بازار سرمايه و بخش خصوصي
وزير راه و شهرسازي گفت: در اين نمايشگاه اولين قرارداد تأمين منابع مالي بين بازار سرمايه و بخش خصوصي به مبلغ ۱۰۵ ميليارد تومان منعقد مي‌شود و همچنين از چند پروژه با فعاليت استارت آپ‌ها رونمايي خواهد شد و اميدواريم که اين به‌عنوان شروع فعاليت شرکت‌هاي جوان با ايده‌هاي جوان در بخش ريلي باشد. وي در پايان خاطرنشان کرد: ايران روزگار خوبي در پيش خواهد داشت و با رفتار مدني و متعهدانه مي‌تواند از چالش‌هاي بزرگ با موفقيت خارج شود.
استفاده از مدل‌هاي تامين مالي در راه‌آهن
در ادامه اين مراسم معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به موضوع فني ناوگان در بخش‌هاي واگن و لکوموتيو گفت: در اين خصوص برنامه‌هاي متعددي در دست اقدام قرار دارد که مهمترين آن استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تامين مالي در داخل و خارج از کشور است. سعيد محمدزاده اظهار داشت: در سال ۹۶ شاهد چند اتفاق مهم در حوزه ريلي کشور بوديم که به عنوان مثال مي‌توان به رکورد ريل‌گذاري در کشور به طور ۱۳۰۰ کيلومتر اشاره کرد که بيش از ۵۰۰ کيلومتر آن به همت شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و ۸۰۰ کيلومتر از سوي شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ساخته شد. وي افزود: اين رکورد بيانگر توان ريلي کشور است اما بايد مبناي کار ما همزمان با افزايش امکان بهره وري باشد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به موضوع فني ناوگان در بخش‌هاي واگن و لکوموتيو اظهار داشت: در اين خصوص برنامه‌هاي متعددي در دست اقدام قرار دارد که مهم‌ترين آن استفاده از بازار سرمايه و مدل‌هاي تامين مالي در داخل و خارج از کشور است. وي در ادامه بيان داشت: در جلسه اعضاي هيات مديره شرکت راه‌آهن در هفته قبل تصويب شد که تعرفه حمل بار واگن‌هاي باردار کاهش و تعرفه واگن‌هاي خالي افزايش پيدا کند.
حمايت از سرمايه‌گذاري در راه‌آهن
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه بارحمل شده در شبکه ريلي کشور در سال ۹۵، چهل ميليون و در سال ۹۶ به ۴۷ ميليون تن رسيد، گفت: حمل بار ريلي از ۲۲ ميليارد تن – کيلومتر به ۳۰.۳ ميليارد تن – کيلومتر افزايش پيدا کرد. لذا بايد طي سه سال آينده به حمل ۱۲۰ ميليون تن دست يابيم. وي با اشاره به حمل و نقل باري در راه‌آهن خاطرنشان کرد: سياست راه‌آهن اين است که بتواند سرمايه‌گذاري در اين حوزه را مورد حمايت قرار دهد و آن را تضمين کند. وي يادآور شد: انتقال يک تن – کيلومتر بار از جاده بر روي ريل ۳۵ سي سي صرفه‌جويي سوخت به همراه دارد که همين امر توجه به توسعه حمل و نقل ريلي را مهم جلوه مي‌دهد. از اين رو هرچه در ريل سرمايه‌گذاري شود منفعت آن به کشور باز مي‌گردد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به مکانيزم تشويقي شرکت راه‌آهن بيان داشت: در اين مکانيزم عملکرد هر شرکت در سرانه واگن نسبت به سال قبل اگر بيش از ۵۰ درصد باشد براي سه ماه بعدي به صورت پله‌کاني کاهش مي‌يابد و اين رقم تا ۶۰ درصد ادامه خواهد داشت. مديرعامل شرکت راه آهن گفت: موفق شده‌ايم براي اولين بار با استفاده از ماده ۶۷ قانون سرمايه‌گذاري‌هاي مردم را تضمين کنيم و در نظر داريم اين تضمين را براي بازارهاي بين‌المللي نيز فراهم کنيم. محمدزاده در پايان ابراز داشت: امسال با تاکيد بر توان داخلي در بخش‌هاي مختلف زيرساخت و بهره‌برداري اقدامات خوبي انجام خواهد شد