واکنش دولت به نامه خائنان

گروه سیاسی: «تسلیم‌نامه» 100 فعال سیاسی اصلاح‌طلب و ضدانقلاب خطاب به مسؤولان نظام درباره مذاکره با ترامپ همچنان با واکنش‌‌های مختلفی روبه‌رو است اما در میان این واکنش‌ها و در شرایطی که برخی ناظران این نامه را بسترساز جریان غربگرا در دولت می‌دانند، سخنگوی دولت موضعی متفاوت گرفت. در مهم‌‌‌‌‌ترین واکنش‌ها سخنگوی دولت امضا‌کنندگان نامه را فاقد عقل سیاسی کامل دانست. اظهارنظر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت موضع رسمی دولت در قبال این نامه محسوب می‌شود. وی این موضوع را روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران مطرح کرد. نوبخت در این زمینه اظهار کرد: در شرایطی که توسط یک فرد معلوم‌الحال علیه کشور ما رجزخوانی می‌شود، باید همگی با هم همکاری و هماهنگی داشته باشیم. وی گفت: قابل قبول نیست که به آمریکایی که رئیس‌جمهورش قابل اعتماد و اطمینان نیست پیام بدهیم که می‌خواهیم مذاکره کنیم. اینکه عده‌ای در این زمینه نامه می‌دهند و چنین توصیه‌ای به این ملت مقاوم می‌کنند، نشان می‌دهد عقل سیاسی کاملی ندارند. نوبخت ادامه داد: ما هیچ‌گاه حاضر به مذاکره نیستم؛ همیشه مذاکره بر حسب مورد است. درباره امنیت ملى با کسى مذاکره کنیم که بگوید امنیت داشته باشیم یا نه؟! اکنون افکار عمومى نمی‌پذیرد که با ترامپ مذاکره کنیم؛ هیچ منطقى این را نمی‌پذیرد.
اما نگاهی به سخنان صریح حسن روحانی در سال گذشته درباره مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها نیز قابل تامل است. روحانی آبان‌ماه سال 96 در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی علوم و نیرو صراحتا مذاکره با آمریکا را دیوانگی عنوان کرده بود. وی در بخشی از سخنان خود در مجلس با بیان اینکه داستان مضحکی در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده و بد نیست به آن داستان مضحک اشاره کنم، گفته بود: «برخی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بسته‌ایم فعلاً این قرص و محکم نباشد و متزلزل باشد، بیاییم راجع ‌به موضوعی دیگر با هم مذاکره کنیم. این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است. یک کسی عهدی می‌بندد و می‌گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستاده‌ام و به آن عمل می‌کنم و جایزه من این است که راجع به موضوع دیگر گفت‌وگو کنیم. این حالا قابل بحث است اما کسی که همان تعهد اول را زیرپا گذاشته است و دارد با زبان عملش اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم؛ آمریکایی‌ها دارند اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره نیستیم، ما اهل تعهد نیستیم، ما اصول اخلاقی را نمی‌شناسیم، ما اصول بین‌المللی را نمی‌شناسیم، معنایش این است. خب! اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت، آیا دیگر کشوری می‌تواند به آن اعتماد کند؟» روحانی همچنین درباره برخی پیشنهادها به کشورهای دیگر برای مذاکره با آمریکا گفت: «به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید، شما مذاکره امضاشده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، به آن بی‌اعتنا هستید، بعد کشورها بیایند با شما مذاکره کنند؟ آمریکا باید با این شیوه‌ای که در پیش گرفته است آینده مذاکره و تعهدات خود نسبت به کشورهای دیگر را برای همیشه کنار بگذارد. بعد می‌گویند مشکل ایران چیست. ایران که در بحث هسته‌ای به تعهدات خودش عمل کرده است».
صوفی: نامه 100 نفره یعنی بالابردن دست‌ها
در کنار دولتی‌ها، چهره‌‌های شاخص اصلاح‌طلب نیز از قافله منتقدان جا نمانده‌‌‌اند. از خیانت و براندازی تا ساده‌اندیشی و تسلیم از جمله عناوینی است که برخی اصلاح‌طلبان در توصیف نامه 100 نفره عنوان کرده‌‌‌اند. در همین رابطه، وزیر تعاون دولت اصلاحات گفته است نگارندگان نامه به ‌شکل تلویحی به ترامپ گفته‌اند پیام اظهارات او درباره آمدن ایران پای مذاکره را دریافت کرده‌اند. علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به نامه مشترک برخی اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون خارج کشور به مسؤولان عالی نظام درباره مذاکره مستقیم با آمریکا به تسنیم گفت: اگر دولت آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند می‌ماند و در قضیه مذاکرات هسته‌ای اعتماد ایران را جلب می‌کرد، نگارش این نامه می‌توانست توجیه‌پذیر باشد اما در شرایطی که آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود در برجام پایبند نبوده و دست آخر نیز در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی به‌شکل یک‌سویه  از برجام خارج شد، نگارش چنین نامه‌ای عجیب و نادرست به‌نظر می‌رسد. وی افزود: معنای نگارش این نامه در شرایطی که آمریکا روزبه‌روز بر تحریم‌های خود علیه ایران می‌افزاید،‌ تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکاست.


هدف از نامه، افزایش فشار اقتصادی است
به‌ گفته وزیر تعاون دولت اصلاحات، متأسفانه عده‌ای در داخل با وجود آنکه می‌دانند آمریکا کشوری بدعهد است و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، با نگارش چنین نامه‌ای قصد دارند فشارهای اقتصادی و سیاسی را که از سوی دولت آمریکا بر ملت و نظام وارد می‌شود، مضاعف کنند و با این اقدام‌شان خواسته یا ناخواسته در همسویی با سیاست‌های آمریکا علیه ایران عمل می‌کنند. صوفی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه دولت ایران دیر یا زود پای میز مذاکره با آمریکا خواهد نشست، گفت: مفهوم نامه مذکور این است که نگارندگان ‌آن به‌شکل تلویحی به ترامپ گفته‌اند پیام اظهارات اخیر او را دریافت کرده‌اند.
  فرمانده سپاه: برخی نویسندگان نامه «مذاکره با آمریکا» مأمور هستند
 سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در همایش بسیج اساتید که با عنوان «استاد تراز انقلاب» در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی بزرگ‌ترین مانع پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در داخل کشور را جریان فکری مقابل جریان اسلام ناب دانست و افزود: آخرین اقدام آنها نامه یکصد نفری است که جمهوری اسلامی با ترامپ مذاکره کند؛ اینها با آمریکا و دشمن مردم همراهی کرده و زمینه را فراهم می‌کنند. فرمانده سپاه افزود: اگر بگوییم این 100 نفر مامور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل‌توجه‌شان مامور بودند. جعفری برجام را یک موضوع استثنایی دانست و گفت: در این موضوع رهبری اجازه دادند که نتیجه‌‌‌‌اش بی‌اعتمادی به آمریکا بود که مشخص هم شد. وی خاطرنشان کرد: رهبر کره‌شمالی، انقلابی بود اما انقلاب کمونیستی نه اسلامی و آخر سر هم سازش کرد اما ما دستور سازش نداریم. فرمانده سپاه با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «مگر ملت‌ها و دولت‌ها دیوانه‌اند که بروند با آمریکا مذاکره کنند» گفت: با این بی‌اعتمادی حالا ما نمی‌دانیم به اینها (100 نفر) دیوانه بگوییم یا چیز دیگر. جعفری خاطرنشان کرد: البته افراد می‌توانند اظهارنظر کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد اما بدانند اقدامات‌شان چه تاثیری دارد.