پشت پرده واردات غیرقانونی خودرو

آرمان- فریبا نهاوندی: اخیرا رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین سایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده، اینکه چه کسانی از نظر فنی توان هک کردن این سایت را داشته‌اند و چرا مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت متوجه این موضوع نشده‌اند در هاله‌ای از ابهام بود تا اینکه روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با تایید تخلف، هک شدن سایت ثبت سفارش را تکذیب کرد.
یکی از مهمترین اتفاقات در اواخر سال گذشته اظهارات برخی واردکنندگان خودرو بود که در زمان توقف ثبت سفارش، برخی خودروها به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند. این موضوع به‌صورت غیررسمی و از سوی برخی واردکنندگان خودرو مطرح می‌شد تا آنکه سرانجام مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت حدود دو ماه پیش سکوت را شکست و رسما اعلام کرد که در زمان بسته‌بودن ثبت سفارش واردات خودرو در سال گذشته ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است، اما این پایان ماجرای فساد در روند واردات خودرو نبود، اخیرا ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه، اظهار کرد: متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود ۵۰۰۰ خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴۰۰ خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و 1000 خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این مورد نیز تصمیم‌گیری شود.
تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش
وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شدن سایت ثبت سفارش را تکذیب کرد و با تایید تخلف در ورود 6‌هزار و 481 دستگاه خودرو به گمرکات کشور، از پیگیری برای برخورد قانونی با متخلفان خبر داد. در پی اظهارات ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ورود غیرقانونی نزدیک به 5‌هزار خودرو به کشور، مرکز روابط عمومی این وزارتخانه به این ادعا پاسخ داد. به گزارش ایرنا، وزارت صنعت در این جوابیه آورده است: بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع 6هزار و 481دستگاه خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده که از این تعداد، 1900 خودرو ترخیص شده و بقیه آنها همچنان در گمرک مانده است. بر این اساس، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص 1900 دستگاه خودرو به کشور است. جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌افزاید: مرکز حراست وزارتخانه و سایر دستگاه‌های نظارتی به جد پیگیر موضوع تخلف صورت گرفته است و پس از شناسایی و برخورد با متخلفان، نتایج را به اطلاع عموم می‌رساند. مجتبی خسروتاج افزود: حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در چندین نوبت در این باره که برخی ثبت سفارش واردات خودروها مورد تایید نیست، اطلاع‌رسانی کرده است. این مسئول تاکید کرد: به‌طور قطع در این باره تخلف صورت گرفته است. این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند، اما وقتی موضوع را با شرکت‌های واردکننده در میان می‌گذاریم، می‌گویند کارمندان ما ثبت سفارش کرده‌اند و ما از آن بی‌‌‌خبریم.


ورود 3000 خودرو
بیش از ۳۰۰۰ خودرو در دو‌ماهه نخست سال جاری به ایران وارد شده است. به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی دو ماهه، در این مدت ۳۰۱۱ خودرو به ایران وارد شده که ارزش آن به بیش از ۷۸‌میلیون و ۹۹۴‌هزار دلار می‌رسد. خودروهای واردشده به ایران در این مدت از ۱۵ کشور به ایران صادر شده که بیش از ۳۰‌میلیون دلار آن از جمهوری کره به ایران وارد شده که در این بین بیشترین سهم صادرات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده است. تعداد خودروهای وارد شده به ایران از جمهوری کره در این مدت برابر ۱۳۲۹ دستگاه خودرو است.
بازار خودرو پس از صحبت ترامپ آشفته شد!
همچنین روز گذشته، رئیس شورای رقابت باتوجه به وضعیت اخیر بازار خودرو گفت: پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت‌های او این آشفتگی بازار به وجود آمد. به گزارش تسنیم، رضا شیوا درباره افزایش قیمت خودرو گفت: در رابطه با خودروهایی صحبت می‌کنیم که بازار انحصاری دارند. قیمت خودرو به تعداد شرکت‌ها بستگی ندارد و به سهم بازار مربوط می‌شود و این بازار، بازار انحصاری است. رئیس شورای رقابت گفت: بانک مرکزی سه متغیر دارد که یکی از آنها تورم بخشی است که سال به سال تورم اجزای خودرو را محاسبه می‌کند و‌ پس از آن ما قیمت واحد را اعلام می‌کنیم. بانک مرکزی تا پایان اسفند قیمت تورم را محاسبه می‌کند و تا پایان سال به ما اعلام می‌کند. او با اشاره به جلسه‌ای که با خودرو سازان داشت، گفت: پیش از اعلام ترامپ مشکلی در بحث بازار وجود نداشت، اما پس از صحبت های او این آشفتگی بازار به وجود آمد.