کشورهای صنعتی دست در دست یکدیگر قصد مقابله با آمریکا را دارند

جنگِ سردِ اقتصادیِ جهانی
کشورهای متحد آمریکا، حالا در زمینه تجارت علیه این کشور دست در دست یکدیگر قصد دارند اعمال تعرفه‌های واشنگتن را در سازمان تجارت جهانی به چالش بکشند؛ اقدامی که بیانگر زیاده‌خواهی های ترامپ در عرصه اقتصادی است.
ژاپن که دارای روابط بسیار نزدیک نظامی و اقتصادی با‌ آمریکاست و پیشتر تهدید کرده بود به جنگ تعرفه‌های تحمیلی آمریکا می‌رود با اروپا قصد اتحاد دارد. این کشور تاکید کرده است که با همکاری کشورهای اروپایی که هدف تعرفه‌های آمریکا قرار گرفته‌اند این کشور را در سازمان تجارت جهانی پاسخگو خواهد کرد.
در گروه متحدین آمریکا، کشورهای اروپایی در کنار ژاپن و شماری از کشورهای دیگر شامل تعرفه های فزاینده بر روی تولیدات آلومینیومی و فراورده های فولادی شده اند و برای همین قصد دارند علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی دست به اقداماتی بزنند.


دولت ژاپن به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است در برابر این اقدام آمریکا سکوت نخواهد کرد و قصد دارد به همراه اروپا در چارچوب سازمان علیه واشنگتن اقدام کند.
افزون بر این کانادا و مکزیک در حال پیشبرد رایزنی هایی در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا هستند و ژاپن هم می گوید قصد دارد در این مشورت ها مشارکت داشته باشد. همین امر زمانی جدی‌تر می‌شود که مردم کانادا کمپینی برای نخریدن کالاهای آمریکایی به راه انداخته‌اند. از سوی دیگر روسیه و ترکیه نیز به آمریکا هشدار داده اند که تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی را افزایش خواهند داد. در این صورت اگر این کشورها بخواهند این کار را انجام دهند میزان تعرفه ها بر روی کالاهای آمریکایی در طول سال به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
چین بازار را غافلگیر کرد
ترامپ اگرچه تنها یک سال و نیم است قدرت را در کاخ سفید به دست گرفته، اما در طول همین زمان نسبتا کوتاه با اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات یکجانبه گرایانه و عمدتا تحقیرآمیز در برابر بسیاری از کشورها حتی شرکا و متحدان اصلی واشنگتن، باعث شده موج وسیعی از اقدام های متقابل و مخالفت های جهانی علیه وی و آمریکا راه بیافتد.
حال چینی‌ها یک روز پس از اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا برای کالاهای استراتژیک چینی، پکن با تهدید برای اعمال تعرفه سنگین برای واردات نفت خام، گاز طبیعی و سایر محصولات انرژی از آمریکا آن هم زمانی که چین در صدر فهرست واردکنندگان نفت آمریکا قرار گرفته است، بازارهای نفت را غافلگیر کرد. به گزارش شفقنا، وزارت خارجه چین و وزارت بازرگانی این کشور بیانیه هایی خشم آلود منتشر کرده اند که بر اساس آنها اعلام شده است تعرفه های جدید آمریکا باعث می شود تا هر توافقی در گذشته میان طرفین از بین برود. دولت چین تاکید کرده است که با آمریکا برای حل و فصل اختلافات و کاهش مازاد تجاری و خرید کالاهای بیشتر توافق کرده بود اما حالا با تعرفه های جدید آن توافقات ملغی شده است. وزارت خارجه چین تاکید کرده است که اگر تعرفه های مذکور آمریکا به میزان ۲۵ درصد روی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین اعمال شود، چین فورا علیه آمریکا دست به اقدام خواهد زد. با وسعت گرفتن اختلافات چین و آمریکا در قلمروهای ارضی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی، خطر رویارویی دو کشور در مناقشات مختلف و فزاینده بیش از هر زمانی افزایش یافته است. موضوعی که حتی مقام‏های ارشد دو کشور آن را کتمان نمی کنند.
پیامدهای اقدامات ترامپ برای کل دنیا
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا قدرت را در اختیار گرفته به جرات می توان گفت که بیشترین فشارهای سال‏های اخیر این کشور را بر چین تحمیل کرده است. در واقع از بدو ورود ترامپ به کاخ سفید، رئیس ایالات متحده آمریکا با اعلام پایبند نبودن وی به اصل یک چین، فشارها را بر پکن در عرصه تجاری افزایش داد، مناسبات دو کشور از همان زمان به شدت تیره شد و رهبران دو کشور نیز بیشتر به یکدیگر مظنون شدند. ترامپ اعلام کرده است «چین دزد فرصت های شغلی آمریکایی ها است» و باید تعرفه بر روی کل کالاهای وارداتی از چین تا ۴۵ درصد افزایش یابد و او لزومی بر پایبندی به اصل چین واحد نمی بیند. همین موضوع باعث شده است تا وزارتخانه های بازرگانی و خارجه چین با صدور بیانیه هایی نسبت به «راهبردهای سختگیرانه ترامپ و جنگ دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور» برای چندمین با هشدار دهند. به گزارش ایرنا، اقدامات و اظهارات ترامپ در هفته های گذشته علیه چین، در ۳۸ سال گذشته در مناسبات رسمی دو کشور بی سابقه بوده است به همین سبب مناسبات روز به روز تیره تر می شود و خطر رویارویی چین و آمریکا درباره مسایل فوق از جمله منازعات دریای جنوبی و حتی دریای شرقی فزونی گرفته است. در همین رابطه است که کارشناسان معتقدند اگر مناسبات دو کشور بحرانی شود بخشی از کل دنیا متضرر خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا ارکستر سمفونیک و ترانه رسمی جام جهانی مورد استقبال ایرانیان قرار نگرفت؟ ترانه‌ای فوتبالی برای هیچکس «ابتکار» از ماجرای خبر تجاوز به 41 دختر در سیستان‌‌و‌بلوچستان گزارش می‌دهد چشم ایران نگران دختران ایرانشهر کشورهای صنعتی دست در دست یکدیگر قصد مقابله با آمریکا را دارند جهانبخش محبی نیا راهبردهای دوگانه و مقصد یکسان نا هماهنگی در پذیرش پناهجویان چالشی بر دیگر چالش‌های کشورهای اروپایی می افزاید؟ «ابتکار» از تفاوت‌های ماهوی نقدها و انتقادات به روحانی و کابینه‌اش گزارش می‌دهد دو لبه قیچی نقد دولت بانک‌ها از چرخه پرداخت ارز مسافرتی حذف می‌شوند؟ چالش جدید دلار برای مسافران «ابتکار» از ساماندهی طرح آزادی تجمعات طبق اصل 27 قانون اساسی در مجلس و دولت گزارش می‌دهد پوریا کاکاوند از تب فوتبالی این روزهای تئاتری‌ها به «ابتکار» می‌گوید کار و زندگی‌مان را برای فوتبال تعطیل کرده‌ایم «ابتکار» شانس موفقیت کمپین «نخریدن» کالاهای دچار گرانی را بررسی می‌کند شما هم نمی‌خرید؟ فوتبال، شادى، آزادى، شکرگزارى فراخوان و تغییر در وزارت نیرو روشی معین، نتایجی نامعین