آیین بزرگداشت حسن کسائی و جلیل شهناز تحت تاثیر یک آلبوم نیمه کاره؛ بیماری مانع همکاری کسایی و شجریان شد!

اهالی موسیقی به مناسبت بزرگداشت دو اسطوره موسیقی ایران، نی‌نواز شهیر جهان مرحوم حسن کسایی و یار بی‌بدیلش در تارنوازی، مرحوم استاد جلیل شهناز در شب‌نشینی اهالی فرهنگ و هنر گرد هم آمدند.
جواد کسایی فرزند مرحوم حسن کسایی نخستین سخنران این مجلس ضمن تاکید بر اهمیت پاسداشت مقام والای هنر و هنرمند در جامعه و برگزاری برنامه‌هایی که قدر و جایگاه هنرمندان بزرگ کشور را به مردم بشناساند، گفت: روزگاری مرحوم پدرم گفت که استاد علی تجویدی آبروی موسیقی ایران است و امروز اعلام می‌کنم که استاد علی اصغر شاهزیدی آبروی موسیقی و آواز ایران است.
او از استاد محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: در سال‌های پیش از انقلاب مرحوم پدر و استاد شجریان همکاری‌های مختلفی در برنامه رادیویی گلها داشتند. بعد از انقلاب نیز آثار درخشانی در مجالس خصوصی میان این دو هنرمند شکل گرفت.
او با اشاره به همکاری استاد شجریان با استاد کسایی برای تهیه آلبوم موسیقی گفت: در سال ۱۳۸۶ پدر با استاد شجریان تماس گرفت و اظهار تمایل کرد که ایشان روی چند آهنگی که پدر ساخته بود، آواز بخواند. استاد به اصفهان آمد و قرار شد آلبومی منتشر و از اشعار استاد هوشنگ ابتهاج هم در آن استفاده شود. من چندین بار ایشان را در تهران ملاقات کردم و قرار ضبط و تنظیم هم گذاشته شد. اما در این زمان ایشان مدتی گرفتار عمل جراحی بود و پدر هم در سراشیب بیماری قرار گرفت و متاسفانه این کار به انجام نرسید.


کسایی همچنین خبر داد: چنانچه می‌دانید پدر وکالت قانونی تنظیم و نشر آثارشان را به من واگذار کرد. بنا بر تصمیماتی که اتخاذ شده است، تعدادی از آثار مرحوم پدر امسال بعد از ایام محرم و صفر ابتدا در تهران و بعد در اصفهان رونمایی می‌شود و امیدوارم مورد استقبال همه هنردوستان کشور قرار بگیرد.
او بیان کرد: امیدوارم ما هم مثل کشورهای پیشرفته روز تولد هنرمندان را برای یادبود و بزرگداشت آنها نه روز وفات آنها را مبنا قرار دهیم.
اصغر شاهزیدی استاد پیشکسوت آواز اصفهان به عنوان سخنران بعدی این مراسم، گفت: به یاد دارم که در مجلسی با استاد شهناز حضور داشتیم، آقای قدسی شعری را در وصف استاد شهناز سرود و گفت: «شهناز بزرگوار اینجاست/آن خالق شاهکار اینجاست/شهناز خدای شور و حال است/با ساز خداش اتصال است/چون زخمه به تار می‌نوازد/از من، منِ دیگری بسازد»
او با بیان خاطره دیگری، ادامه داد: در مجلس دیگری هم استاد شهناز ساز می‌نواخت، استاد یاحقی از ایشان پرسید چه نواختید؟ ایشان پاسخ داد: شور و دشت. استاد یاحقی هم گفت شما دفتر تار را برای همیشه بستید!
این استاد آواز درباره حسن کسایی نیز اظهار کرد: در زمانی که آقای فروهری به اصفهان آمده بود، ابراز تمایل به دیدار استاد کسایی کرد و هر دو خدمت ایشان رسیدیم. من به آقای فروهری گفته بودم که استاد کسایی قادر است در دستگاه دشتی از هفت قسمت مختلف نی بنوازد! استاد هم همین کار را انجام داد و شروع به نواختن نی در دستگاه دشتی از هفت قسمت مختلف آن کرد!
شاهزیدی با تاکید بر جایگاه رفیع استاد کسایی در نی نوازی، بیان کرد: این مسائل شوخی نیست. تا به حال هیچکس نتوانسته صدای نی استاد کسایی را دربیاورد. همه نی‌نوازان هم به خوبی این مساله را می‌دانند که هیچکس لطافت و ظرافت نوازندگی استاد را ندارد. ایشان صدایی از نی درمی‌آورد که من هرچه گوشم را نزدیک می‌کردم نمی‌توانستم بفهمم این صدا از کجای نی درمی‌آید؟! صدایی شبیه به زنگوله کاروان شترها که از دور دست به گوش می‌رسد و وقتی سرتان را روی زمین می‌گذارید گویی صدا از زیر زمین به گوش می‌رسد.
در ادامه این مراسم که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد، در کنار مقبره این هنرمند در تکیه سیدالعراقین برگزار شد، اصغر شاهزیدی و سعیدی به اجرای کوتاه آواز و موسوی فریدنی و غیور از دوستان و شاگردان استاد کسایی نیز به بیان خاطراتی از این هنرمند پرداختند.