طالبان صلح!

طالبان در افغانستان در حال تغییر استراتژی است؛ آن‌ها این روزها دوباره به صدر اخبار بین‌المللی بازگشته اند و درست مثل زمان جرج بوش، توجه ها به این گروه مبارز و نظامی افغان بیشتر شده است. در طول چند سال اخیر آن‌ها یک پای مذاکرات صلح در سرزمین افغانستان بوده اند و حکومت در کابل هرگز نتوانسته آن‌ها را از دایره قدرت بیرون کند. دیگر همه دنیا فهمیده اند که صلح و آرامش بدون طالبان در افغانستان ممکن نیست و بي شك هر پروژه ای برای نهادینه کردن دموکراسی در غیاب مشارکت طالبان، شکست خواهد خورد.
نکته دیگر اینکه طالبان در چند سال اخیر چند بار مجبور شده اند که رهبری جدید برای مدیریت تشکیلات و راهبردهای خود انتخاب کنند که همین موضوع نیز به نحوه نگرش این گروه برای گفت‌وگوها با دولت افغانستان، صدمه زده است. حالا اما با تثبیت موقعیت و راهبردها، کار برای گفت‌‌وگوهای دو جانبه بین حکومت و طالبان آسان‌تر شده است. حتی زمزمه هایی برای پیوستن آمریکا به گفت‌وگوها و شکل گیری یک مثلث برای برقرار آرامش در این کشور شنیده می‌شود. هر چند بیشتر سرفصل ها و منشورهای سیاسی مخالف هر گونه دخالت کشورهای خارجی از جمله آمریکاست اما به هر حال، این رهبر طالبان است که می تواند از اختیارات خودش استفاده كرده و بود یا نبود آمریکا در جریان گفت‌وگوها را انتخاب کند.
از سوی دیگر، گویا طالبان با ادامه و تمدید آتش‌بس با دولت مرکزی افغانستان، مخالفت کرده که این موضوع نیز در نوع خود جالب توجه است. معلوم نیست طالبان چه در سر دارند اما شلیک هر گلوله، روند صلح پایدار و آرامش فراگیر را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.
آتش‌بس میان دولت افغانستان و طالبان در خارج از اين كشور نیز از طرف ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مورد استقبال قرار گرفت.


واکنش پمپئو
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تمدید آتش‌بس در افغانستان گفت که آمریکا از این روند حمایت می‌کند. او تاکید کرد که مذاکرات صلح و برقراری آتش‌بس در افغانستان باید شامل بحث درباره نقش «بازیگران و نیروهای بین‌المللی» هم بشود.
پمپئو همچنین گفت که ایالات متحده آماده است برای رسیدن به توافق صلح و حل و فصل سیاسی به مردم، دولت افغانستان و طالبان کمک کنند تا تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد به پایان جنگ منجر شود.
مخالفت طالبان با آتش بس
طالبان دیروز، یکشنبه ضمن رد درخواست اشرف غنی برای تمدید آتش بس موقت، به شبه‌نظامیان خود در افغانستان دستور داد تا از نزدیک شدن به تجمع‌های نیروهای امنیتی و غیرنظامیان خودداری کنند؛ دستوری که یک روز بعد از حمله انتحاری داعش به مراسمی با حضور حامیان آتش‌بس اخیر هم از جانب طالبان و هم اعضای دولت افغانستان صادر می‌شود.
موضع گیری رهبر طالبان
ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر گفت: به منظور جلوگیری از آسیبی که خدای ناکرده به سبب حضور ما ممکن است برای غیرنظامیان اتفاق بیفتد، همه فرماندهان باید از حضور پیدا کردن مبارزان در چنین تجمع‌هایی خودداری کنند.او این طور صحبت‌هایش را ادامه داد: دشمن از آتش‌بس سوءاستفاده کرده و احتمال رخ دادن حوادث بدی از این دست بیشتر شده است.
ابهام درباره تمدید آتش بس
آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان از نیمه شب جمعه (۲۵ خرداد/ ۱۵ ژوئن) همزمان با فرا رسیدن عید فطر آغاز شد و تا سه روز ادامه‌دارد.
در زمان آتش‌بس بین ارتش افغانستان و نیروهای طالبان درگیری رخ نداد و برای نخستین بار افغانستان بعد از سقوط طالبان صلح و آتش‌بس را تجربه کرد.این در حالی است که در دومین روز آتش‌بس در جریان انفجار انتحاری عوامل تروریستی داعش در مراسم عید فطر، ۳۶ نفراز گروه طالبان و نیروهای مسلح افغان در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان جان خود را از دست داده و ۶۵ نفر نیز زخمی شدند. طبق گزارش خبرگزاری اعماق، متعلق به داعش، این گروه مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.
عکس یادگاری مردم با نیروهای طالبان!
طالبان در یک اقدام غیرمنتظره اعلام کرد که در طول تعطیلات عیدفطر سلاح‌هایش را بر زمین می‌گذارد. افراد طالبان که بسیاری از آن‌ها عینک دودی زده بودند، از طریق دروازه‌های جنوبی و جنوب غرب کابل وارد شهر شدند. بسیاری از اهالی سعی می‌کردند تا با جنگجویان طالبان عکس بگیرند. طالبان هم مردم را تشویق می‌کردند که پیش بیایند و عکس بگیرند.
حمایت ناتو از آتش بس دولت و طالبان
پیمان آنتلانتیک شمالی ناتو هم از تمدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولت افغانستان استقبال کرد.ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ارسال پیام تويیتری در صفحه خود از طالبان خواست که از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند.استولتنبرگ نوشته است: «من از پیشنهاد آقای اشرف غنی، ريیس جمهوری برای تمدید آتش‌بس در افغانستان استقبال می‌کنم. این یک فرصت بسیار عالی برای طالبان است تا نشان دهند که آن‌ها هم خواستار آشتی و صلحی هستند که مردم افغانستان خواستار و شایسته آن هستند».
اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که آتش‌بس سه روزه را تا ۹ روز تمدید می‌کند.