دستور وزیر کشور برای بررسی ابعاد حادثه آدم ربایی و تجاوز در ایرانشهر

خراسان- رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان و دادستان زاهدان توضیحاتی درباره خبر تجاوز به 41 دختر و زن   در ایرانشهر ارائه کردند و از شکایت سه نفر و دستگیری یک متهم در این پرونده خبردادند .مولوی طیب  امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر،  ازربودن و تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان  در ماه رمضان  خبر داد و خواستار برخورد قاطع مسئولان با متهمان شد .
دادستان :یک متهم قبل از طرح موضوع در نماز جمعه دستگیر شده بود
 در همین حال به گزارش ایرنا ، دیروز دادستان عمومی و انقلاب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان   گفت: تجاوز به ۴۱ دختر و زن در شهرستان ایرانشهر تا این لحظه تکذیب می شود زیرا تنها سه نفر شاکی خصوصی تاکنون برای این موضوع به دادسرا مراجعه کرده اند.حجت الاسلام علی موحدی راد روز یک شنبه اظهار کرد: دادستانی قبل از این که این موضوع در نمازجمعه اهل سنت مطرح شود ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده بود، دستور شناسایی و دستگیری متهمان را صادر کرده بود و یک متهم پنج شنبه دستگیر شد.
متهمان 4 نفر هستند


وی افزود: فعلا سه نفر با عنوان آدم ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده اند که اتهامات مطرح شده از سوی آنان مربوط به یکی دو روز اخیر نبود و یکی از خانم ها مدعی شد دی ماه پارسال، یکی دیگر اردیبهشت و دیگری خردادماه هدف تجاوز قرار گرفته اند. وی ادامه داد: این در حالی است که از سه شاکی یادشده، فقط یک نفر حاضر به انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی شده است.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: متهمان بر اساس اظهارات شاکیان، چهار نفر هستند که یکی از آنان که مالک خودرو و جزو عوامل اصلی بوده دستگیر شده است و سه نفر دیگر نیز شناسایی شدند و دستور دستگیری آنان صادر شده است.
وی تاکید کرد: مردم با بصیرت بالا اجازه دهند دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در فضایی آرام و بر اساس قانون به این مسائل رسیدگی کنند و مطمئن باشند که این پرونده با جدیت پیگیری قانونی می شود.
رئیس کل دادگستری : تاکنون ۳ نفر شکایت کرده‌اند و یک نفر هم دستگیر شده است
 همچنین حجت الاسلام ابراهیم  حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوع آدم‌ربایی دختران ایرانشهری اظهار کرد: جزئیاتی که تاکنون درباره این پرونده  اعلام شده مبنی بر تعداد افرادی که به آن ها تجاوز شده  ، به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و موضوع در حال بررسی است.
وی افزود: اولا طرح این موضوع در مرجع قضایی نبوده و تحقیقات در مرجع انتظامی صورت گرفته و ثانیا تعدادی را هم که اعلام کرده اند، به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم. حمیدی تصریح کرد: تاکنون سه نفر در این باره شکایت کرده‌اند و یک متهم هم در ایرانشهر دستگیر شده است. تعدادی از متهمان نیز در شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان از جمله چابهار و فنوج بوده‌اند که نیابت‌ها و دستورات قضایی و اعزام تیم‌هایمان برای دستگیری آن ها انجام شده و تاکنون کسی از این افراد دستگیر نشده و اقدامات قضایی و انتظامی آن در حال پیگیری است.حمیدی درباره تعداد افراد مرتبط با این پرونده یادآور شد: تعداد افرادی را که با این موضوع مرتبط هستند فعلا تا بررسی‌ها به نتیجه برسد و برای ما روشن شود، نمی‌توان قاطعانه اعلام کرد.
وی گفت: هم اکنون با توجه به مراجعاتی تحت عنوان تجاوز، در دو مرجع قضایی پرونده تشکیل شده است و با توجه به صلاحیت‌هایی که وجود دارد، برای بحث آدم‌ربایی و ایجاد مزاحمت آن ها در دادسرای ایرانشهر و موضوع تجاوز در دادگاه کیفری یک این شهرستان، پرونده ای تشکیل شده و در حال پیگیری است.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: از هر دو مرجع دستورات قضایی صادر شده است و قضیه پیگیری می‌شود و تا ابعاد آن روشن نشود، نمی‌توان به طور صریح و قاطعانه اظهار نظر کرد که موضوع چه بوده است. ممکن است برخی از این افراد از قبل ارتباطاتی با هم داشته‌اند که بعداً به اختلاف خورده اند و منتهی به شکایت شده و ممکن است برخی موارد هم تجاوز به عنف باشد که این موضوعات باید بررسی شود.
حمیدی افزود: ممکن است ارتباطاتی بین پسران و دختران بر اساس وعده ازدواج صورت گرفته باشد و این ها حدسیاتی است که در حال پیگیری آن ها هستیم و شاکیانی که تا به حال مراجعه کردند، به پزشکی قانونی معرفی شده‌اند.
اعزام تیم پزشکی قانونی
وی خاطرنشان کرد: یک تیم پزشکی قانونی مجرب از مرکز استان سیستان و بلوچستان به ایرانشهر اعزام شده اند تا بتوانند به سرعت و به صورت تخصصی در این باره اظهار نظر کنند.
امام جمعه ایرانشهر : فرد دستگیر شده سرمایه‌دار و غنی است
همچنین امام جمعه ایرانشهر در این‌باره به ایلنا گفت: منبع صحبتی که در نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با نگرانی و اضطراب زیاد از بنده خواست این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود.مولوی طیب ملازهی افزود: خوشبختانه در ابتدا یک نفر از عاملان این موضوع دستگیر شده و طبق گفته شورای تامین و اعلام نیروی انتظامی، موضوع در دست بررسی و دستگیری دیگر حلقه‌های آن در حال انجام است.
وی درباره تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر گفت:آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر براساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده است، حکایت از قربانی شدن ۴۱ دختر ایرانشهری دارد.
وی درباره دلایل این اتفاق در ایرانشهر گفت: عوامل زیادی می‌تواند سبب رخ دادن چنین ناهنجاری‌های اجتماعی در ایرانشهر شود که یکی از آن ها مهاجرپذیر بودن این شهرستان به‌دلیل موقعیت تجاری آن است که این موضوع باعث شده افراد زیادی از نقاط مختلف با افکار و تربیت‌های متفاوت در این شهرستان زندگی کنند.
مولوی طیب ادامه داد: فرد دستگیر شده سرمایه‌دار و غنی است. متاسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود. مولوی طیب درباره حمایت از دختران آسیب‌دیده گفت: متولیان و کسانی که تخصصی در این موضوع دارند، باید پای کار بیایند و برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم با اعتقاد خود زنده‌اند و یکسری قواعد و قوانینی بر زندگی آنان حاکم است. عقلای قوم باید چاره‌اندیشی کنند تا این معضل اجتماعی در ایرانشهر  ریشه‌کن شود. این موضوع احساسات مردم را جریحه‌دار کرده است و باید پاسخی برای آن پیدا شود.
نماینده ایرانشهر: رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد
همچنین محمد نعیم امینی‌فرد  نماینده ایرانشهر در این‌باره به ایلنا گفت:از نیروهای قضایی و انتظامی خواسته‌ایم در اسرع وقت، ابعاد مختلف قضیه بررسی و موضوع تجاوز به دختران ریشه‌یابی شود چراکه رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد. به گواه نماینده مردم ایرانشهر، گسترش حاشیه‌نشینی در ایرانشهر و قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر، می‌تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد.
درخواست مردم ایرانشهر برای رسیدگی سریع تر به  پرونده متجاوزان به عنف
در همین حال پس از دستگیری یکی از عوامل ربایش دختران ایرانشهری جمعی از مردم این شهرستان در محکومیت اقدام این فرد و هم دستانش روز گذشته مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی سریع تر به پرونده متجاوزان به عنف شدند. فرماندار ایرانشهر به خبرنگار خراسان گفت: در پی انتشار خبر دستگیری یکی از متجاوزان به عنف تعدادی از دختران شهرستان، موجی از نارضایتی در میان اقشار مختلف مردم ایجاد شده است. «نبی بخش داوودی» بیان کرد: صبح روز گذشته حدود 50 نفر از مردم با راهپیمایی در شهر و تجمع  در مقابل فرمانداری خواستار مجازات و دستگیری هر چه سریع تر عوامل ربایش و تجاوز به دختران شدند. وی گفت: در این تجمع، اعتراض کنندگان خواستار مجازات متهمان هستند که قول دادیم  سریع تر پرونده پیگیری شود و متهمان به اشد مجازات برسند.
وی افزود: پرونده توسط مراجع قضایی در دستور کار قرار گرفته است و این تجمع به صورت آرام با حضور نیروی انتظامی پایان یافت.
مولوی ملازهی: کسی حق تجمع ندارد
امام جمعه مسجد نور اهل سنت ایرانشهر هم گفت: همگی ما در موضوع تجاوز به دختران دغدغه داریم اما هیچ کس اکنون حق تجمع ندارد زیرا فرصت‌طلبان بسیاری برای سوءاستفاده در کمین نشسته‌اند. به گزارش ایرنا، مولوی «محمد طیب ملازهی» روز گذشته در مسجد جامع نور ایرانشهر و در جمع شماری از جوانان معترض به تجاوز به چند دختر ایرانشهری، تصریح کرد: اجازه دهید در فضایی آرام تحقیقات لازم انجام شود و کسانی که در این زمینه مجرم هستند دستگیر شوند و به سزای اعمالشان برسند. وی افزود: اجازه دهید کسانی که مسئولیت و قدرت قانونی دارند پیگیر این ماجرا باشند و هر کسی راه نیفتد و بی قانونی کند، دقت کنید خدای ناکرده احساسات بر کسی غالب نشود و دست به اعمالی بزند که فردا پشیمانی به دنبال داشته باشد زیرا جوش بر هوش غالب می شود. وی گفت: مسئولان قول داده اند که این موضوع را با جدّیت پیگیری می کنند و مجرمان را به سزای اعمالشان خواهند رساند. مولوی محمد طیب ملازهی افزود: مطمئن باشید اگر دغدغه مان از شما بیشتر نباشد کمتر نیست،این مسئله را دنبال خواهیم کرد.
دستور وزیر کشور برای بررسی  ابعاد حادثه آدم‌ربایی و تجاوز در ایرانشهر
 در همین حال   فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،  گزارش داد : در پی انتشار برخی اخبار با موضوع تعرض به تعدادی از بانوان هموطن در ایرانشهر،  وزیر کشور به دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس شورای تأمین استان، دستور داد به موازات اقدامات و پیگیری های مرجع قضایی که برابر روند قانونی در جریان است، ضمن بررسی مضاعف و همه جانبه موضوع از طریق شورای تأمین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان به خصوص هموطنان عزیز شهرستان ایرانشهر رسانده شود.
رحمانی فضلی همچنین از رئیس شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان خواسته است، با استفاده از تعامل حداکثری با مردم و به ویژه بزرگان و مؤثرین منطقه و تشریح و تبیین پیوسته ابعاد موضوع و اقدامات انتظامی و قضایی به عمل آمده برای برخورد قانونی با متخلفان، از سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم که به حق جریحه دار شده است، ممانعت به عمل آید. در همین حال  برخی گزارش های دریافتی درشامگاه روز گذشته حاکی از دستگیری ۲ متهم دیگر این پرونده  است. پیشتر نیز متهم اصلی پرونده بازداشت شده بود.