بازسازی عین به عین مهدیه عابدزاده در مرحله تایید نقشه

بالاخره 2 سال و 8  ماه پس از تخریب مهدیه قدیمی مشهد، مقدمات کار برای بازسازی عین به عین این نماد هویت انقلابی و فرهنگی مشهد در حال نهایی شدن است و بر اساس اعلام میراث فرهنگی استان، به زودی با ارائه نقشه های اصلاح شده توسط مشاور پروژه، زمینه آغاز احداث بنا فراهم می شود.
32 ماه پس ازتخریب
مهر سال 94 بود که تخریب شدن بنای قدیمی مهدیه عابدزاده، بسیاری از علاقه مندان به فرهنگ و هویت شهر مشهد را دلگیر کرد. این اتفاق تلخ با واکنش های متعددی همراه شد و البته حاشیه هایی هم داشت. از جمله انتقاد تند رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی کشور و تغییرات و جابه جایی هایی که به موجب آن در اداره کل میراث فرهنگی استان رقم خورد. پس از این اتفاقات، مهدیه تخریب شده مشهد به عنوان یک مکان-رویداد تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اقدامی که هرچند بسیار دیرهنگام بود اما سبب شد مطالبه برای بازسازی عین به عین این بنای هویتی، به یک ضابطه قانونی تبدیل شود.
سازمان میراث فرهنگی با ثبت ملی مهدیه اعلام کرد که این بنا باید عین به عین و با نظارت این سازمان بازسازی شود، زارع صفت مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان هم در این باره گفته بود: جامعة المصطفی (مالک بنا) متعهد شده است که عین به عین و در همان نقطه ساخت و ساز مهدیه را بر اساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویر  با نظارت میراث فرهنگی اجرایی کند.


در انتظار ارائه نقشه اصلاح شده
حالا رئیس پایگاه میراث فرهنگی ثامن مشهد از نزدیک شدن به زمان تایید نهایی نقشه های احداث این بنا خبر می دهد و می گوید: پس از ارائه نقشه ها توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان به عنوان مشاور پروژه، اصلاحات مد نظر میراث فرهنگی برای رعایت شدن بازسازی عین به عین مهدیه، اعلام و مقرر شد پس از انجام اصلاحات، روند احداث بنا آغاز شود. «وفا ثابتی» در گفت وگو با ما می افزاید: مدت زمان انجام این اصلاحات و ارائه مجدد نقشه ها به میراث فرهنگی برای تایید نهایی کمی طولانی تر از روال معمول شده اما بر اساس اطلاعاتی که کسب کرده ایم، اصلاحات مد نظر انجام شده و نقشه جدید به زودی به میراث فرهنگی ارائه خواهد شد.
بازسازی عین به عین بدون طبقات اضافی
ثابتی با تاکید بر این که رعایت حداکثر دقت برای بازسازی عین به عین مهدیه به عنوان یک اثر ثبت ملی، مد نظر ما بوده است، می گوید: ما آماده ایم تا با دریافت نقشه های جدید، بررسی و تایید نهایی را انجام دهیم تا زمینه آغاز احداث بنا فراهم شود. وی می افزاید: بر اساس نقشه طراحی شده و ضوابط میراث فرهنگی، بنای مهدیه عابدزاده عین به عین و بدون طبقه اضافی در همان فضای قدیمی بازسازی می شود و در پشت آن نیز مجتمع آموزشی جدید جامعة المصطفی العالمیه احداث خواهد شد. به گفته ثابتی، رعایت مشخصات کالبدی، فضای ورودی و ارتباط ساختاری مهدیه و مجتمع آموزشی جدید نیز از جمله نکاتی بوده که به دقت مورد توجه قرار گرفته است تا این بازسازی به بهترین شکل ممکن انجام شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن می افزاید: با تعامل خوبی که در این زمینه بین میراث فرهنگی، مالک و مشاور ایجاد شده است امیدواریم کار سریع تر به نتیجه برسد تا به زودی و قبل از شروع پاییز و زمستان، عملیات ساختمانی احداث بنا آغاز شود.