بورس روی بورس

روند جهشی بورس تهران که از چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، دیروز هم با ثبت جهش کم سابقه 3300 واحدی، با قدرت بسیار از رکورد تاریخی خود عبور کرد تا برای اولین بار در تاریخ 50 ساله خود از 100 هزار واحد عبور کند و به 102 هزار و 452 واحد برسد. دیروز هم مثل چهارشنبه، بسیاری از نمادها با صف پرحجم خرید مواجه شدند و حجم معاملات هم به 550 میلیارد تومان صعود کرد که بیش از دو برابر متوسط سال قبل است. فرابورس هم با ثبت رشد 37 واحدی، یک بار دیگر رکورد تاریخی خود را شکست تا شاهد رشد یک دست بازار سرمایه کشور باشیم. تحلیل ها حکایت از آن دارد که  ورود نقدینگی جدید به بازار، رسیدن بازارهای موازی به انتهای مسیر رشد خود، انتظار برای افزایش فروش شرکت ها از محل رشد نرخ ارز و همچنین رشد تورم، تغییرات در قیمت گذاری نرخ خوراک پتروشیمی ها و ثبات قیمت های جهانی در سطوح قابل قبول، مهم ترین علل رشد جهش وار بازار طی دو روز اخیر کاری بوده است.
پیشتازان بازار
همانند روز چهارشنبه، همچنان نمادهای بزرگ گروه های فلزات و معدن، پتروشیمی، پالایشی و هلدینگ های بزرگ چند رشته ای بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص در بورس و فرابورس گذاشتند. در بورس، دو فولادساز بزرگ یعنی فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان به ترتیب حدود 330 و 120 واحد به رشد کمک کردند. هلدینگ خلیج فارس، پارسیان، تاپیکو و پتروشیمی جم هم از گروه پتروشیمی و سرمایه گذاری ها و معدنی گل گهر و مخابرات هم از دیگر شرکت های تاثیرگذار بر شاخص بودند. البته رشد بازار به نمادهای بزرگ محدود نشد و علاوه بر نمادهای این پنج گروه، بسیاری دیگر از گروه ها و نمادهای خرد هم رشد کردند.
شاخص هم وزن هم رکورد تاریخی را شکست


در حالی که طی دو سال اخیر، درصد قابل توجهی از رشد بازار متاثر از رشد نمادهای بزرگ بود، طی دو روز گذشته بیشتر نمادها و گروه ها مثبت بودند. بیش از 130 نماد (از 300 نماد فعال) با رشد بیش از 4.9 درصدی در قیمت آخرین معامله همراه بودند که به منزله صف خرید است. 154 نماد هم بیش از 4 درصد رشد کردند. در مجموع حدود 250 شرکت مثبت و فقط 50 شرکت منفی بودند. رشد یک دست بازار باعث شد تا شاخص کل هم وزن (که برای همه نمادهای بزرگ و کوچک یک وزن مساوی در محاسبه شاخص در نظر می گیرد)، هم حدود 400 واحد رشد کند و با عبور از سطح 18 هزار واحد یک رکورد جدید ثبت کند. این شاخص که پیش از این فقط تا 18 هزار واحد پیش رفته بود، دیروز تا 18 هزار و 287 واحد فرارفت تا نشان دهد بازار به صورت یک دست رشد کرده است.
 
   فرا خبر
علل رشد چشمگیر شاخص چیست؟

تحلیلگران، مهم ترین علل رشد بازار را ورود نقدینگی جدید می دانند. به نظر می رسد، انتظار برای رشد بیشتر قیمت ها در بازار سکه و همچنین ملک به شدت کاهش یافته است و سرمایه ها به مرور ضمن خروج از این بازارها به دنبال جایگزین مطمئن هستند. رشد قابل توجه ارزش معاملات بورس از نیمه اردیبهشت به بعد دلیلی بر این موضوع است. علاوه بر آن، تحلیل معاملات روز چهارشنبه نشان می دهد که با وجود رشد ارزش معاملات، حدود 50 درصد از حجم معاملات به بازیگران حقیقی بازار اختصاص داشته است که فرضیه ورود سرمایه از بازارهای موازی به بورس را تایید می کند. علاوه بر آن، انتظار اهالی بازار آن است که با رشد قیمت دلار و تغییر احتمالی سیاست های ارزی دولت، ارزش فروش شرکت های صادراتی امسال رشد قابل توجهی ثبت کند. همچنین افزایش تورم مصرف کننده بر وضعیت فروش شرکت های داخلی نیز موثر خواهد بود. علاوه بر آن، با توجه به رکود نسبی بورس در ماه های گذشته، قیمت برخی سهم ها در بازار سرمایه، همچنان ارزان ارزیابی می شود. نادی، تحلیل گر بازار در گفت وگو با سنا تاکید می کند که قیمت سهام بسیاری از شرکت ها حتی بر اساس دلار 4200 تومانی نیز نسبتاً ارزان برآورد می شود. با توجه به شرایط بازارها و همچنین میلیاردها تومان سرمایه ای که در پایان معاملات دیروز در صف خرید نشسته بودند، انتظار می رود، روند صعودی بورس، با شدت و ضعف در هفته جاری ادامه پیدا کند.