پلاسکو سیاسی تر از همیشه

آفتاب‌یزد - گروه اجتماعی: انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار می‌شود. از همین رو از هنرمندان و ورزشکاران گرفته تا برخی از سیاسیون و آقازاده‌ها از 30 اسفندماه تا 6 فروردین با حضور در فرمانداری‌ها برای راهیابی به پارلمان شهری ثبت نام کردند. اما کاندیدا شدن چهره نام‌آشنای این روزها یکی از جالب توجه‌ترین اتفاقات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاست. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی که نامش در حادثه پلاسکو بر سر زبان‌ها افتاد، در آخرین لحظه‌ها در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد. حالا خبر کاندیدا شدن او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست در حال چرخیدن است و واکنش‌ها و تعجب بسیاری را برانگیخته است. برخی از اقدام ملکی حمایت کرده‌اند و معتقدند هرچه حضور افراد باسواد و متخصص در شورای شهر بیشتر باشد دیگر افراد بی‌تخصص و صرفا مشهور در شورای شهر نخواهند بود. اما در مقابل برخی دیگر این اقدام ملکی را سوءاستفاده وی از شهرت خود پس از حادثه پلاسکو دانستند. با این حال جلال ملکی درباره انگیزه خود برای ثبت‌نام در انتخابات شورای پنجم شهر تهران گفته است: «من آخرین روز ثبت نام در انتخابات شورای شهر تهران در محل فرمانداری حاضر شدم و پس از درخواست‌های مکرر آتش‌نشان‌ها، ثبت نام را انجام دادم. از مدت‌ها قبل هنگام دنبال کردن اخبار شورا حس ناراحتی داشتم که چرا در شورای شهر تهران که به نوعی اتاق فکر تهران است کارشناسی در حوزه ایمنی وجود ندارد. آیا واجب‌تر از جان انسان‌ها چیزی داریم؟! به کاندیدا شدن به صورت جدی فکر نمی‌کردم و غبطه می‌خوردم که در شورای شهر همه قشری وجود دارند و اکثر آنها تخصص‌های غیرمرتبط با حوزه‌های شهری دارند. از متخصصان شهری به خصوص حوزه ایمنی هیچ کس در شورا حضور ندارد.»
**
پاسخ به حاشیه‌های یک ثبت نام
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با میزان ادامه داده است: زمانی که برای ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر تهران در محل فرمانداری حاضر شدم، برگه‌ای تحت عنوان استعفا از فعالیت کنونی‌ام، از من خواسته نشد. وی افزود: استعفا برای مدیران عامل و مدیران ارشد الزامی اعلام شده و افراد در سایر رده‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در رابطه با حضور در سازمان آتش‌نشانی تحت عنوان سخنگو را به بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها موکول کرده‌ام، اظهارکرد: باید جواب تایید صلاحیت‌ها اعلام شود تا پس از آن در رابطه با حضورم تحت عنوان سخنگو در سازمان آتش‌نشانی تصمیم‌گیری کنم. ملکی ادامه داد: در صورتی که با رای مردم وارد شورای شهر تهران شوم، نظر مدیران ارشد سازمان آتش‌نشانی ملاک تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود، اما به‌طور قطع با توجه به حجم بالای فعالیت‌ها در شورای شهر تهران، قادر نخواهم بود همچنان به فعالیتی که اکنون انجام می‌دهم، ادامه دهم.


**
قرار نیست با حوادث شهری
قطع ارتباط داشته باشم
وی با تاکید بر اینکه در صورت ورود به شورای شهر تهران با حوادث شهری قطع ارتباط نخواهم کرد، تصریح کرد: بدون شک در صورت اعتماد شهروندان و ورود به شورای شهر به طور تخصصی در حوزه ایمنی فعالیت خواهم کرد و اگر هر جا حادثه‌ای رخ دهد، حتما در محل حاضر و به مسائل رسیدگی خواهم کرد. به هیچ وجه قرار نیست با حوادث شهری قطع ارتباط داشته باشم و به فعالیت‌های خود در این رابطه ادامه خواهم داد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به تخصص خود در حوزه ایمنی خاطرنشان کرد: شهروندان من را به عنوان کارشناس ایمنی شناخته‌اند، اما قرار نیست پس از ورود به شورای شهر تنها در این رابطه فعالیت داشته باشم. ملکی در خصوص حضور خود در کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورای شهر تحت عنوان کارشناس ایمنی اذعان کرد: به هیچ وجه با شورای شهر تهران بیگانه نیستم، زیرا در بسیاری از مواقع تحت عنوان کارشناس ایمنی در جلسات شورای شهر تهران حاضر و مشاوره‌هایی را به اعضا داده‌ام.
**
*هیچ گاه اعلام نکردم که در آینده کاندیدای شورای شهر نمی‌شوم
وی با انتقاد از حواشی مطرح شده پیرامون ثبت نام خود در انتخابات شورای شهر تهران بیان کرد: عده‌ای اعلام می‌کنند که من بعد از حادثه پلاسکو اعلام کرده‌ام که کاندیدای حضور در شورای شهر تهران نمی‌شوم و این موضوع نیز صحت دارد، اما باید به این مسئله توجه شود که در آن زمان تمام توجه من به بحث چهارشنبه‌سوری بود و من هیچ‌گاه اعلام نکرده بودم که در آینده نیز چنین تصمیمی را نخواهم داشت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: مگر می‌شود فردی در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و برای آینده خود برنامه‌ریزی نکند من نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستم. زمانی سخنگوی شورای شهر شدم و در برهه‌ای از زمان نیز به عنوان سخنگوی مدیریت بحران معرفی شدم بعد از آن نیز راه پیشرفت برای من باز بوده و باید برای آن تلاش کنم.
بعد از حادثه پلاسکو مردم ایران من را شناختند
ملکی با اشاره به حادثه پلاسکو و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در آن زمان، تصریح کرد: عده‌ای عنوان کرده‌اند که من بعد از حادثه پلاسکو به شهرت رسیده‌ام، اما حقیقت این است که در زمان حادثه پلاسکو مردم «ایران» من را شناختند و قبل از آن مردم «تهران»‌ شناخت خوبی از من داشتند. وی افزود: در مدت زمانی که تحت عنوان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کنم، مردم تهران از من شناخت خوبی پیدا کرده‌اند و پس از حادثه پلاسکو و اطلاع‌رسانی‌ها در رابطه با این حادثه، مردم سراسر کشور با من آشنا شدند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در خصوص مطالبات آتش‌نشان‌ها اظهارکرد: آتش‌نشان‌ها مطالبات زیادی دارند که رسیدگی به آنها و احقاق حقوق آنها می‌تواند یکی از برنامه‌های افرادی باشد که در کمیته ایمنی شورای شهر تهران حضور پیدا می‌کنند.
**
حضور در لیست یکی از جناح‌های اصلی سیاسی
وی از دریافت برخی پیشنهادها از سوی دو جناح سیاسی کشور به منظور قرارگرفتن در لیست آنها برای انتخابات شورای شهر تهران خبرداد و بیان کرد: علاوه بر دو جناح اصلی سیاسی کشور از برخی احزاب دیگر نیز پیشنهادهایی را دریافت کرده و بدون شک نام من در یکی از این لیست‌ها قرار خواهد گرفت. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: در صورت تایید صلاحیت در لیست یکی از جناح‌ها قرار خواهم گرفت، اما مردم بدانند این حضور به معنای سیاسی شدن من نیست و آتش‌نشان‌ها هیچ‌گاه سیاسی نمی‌شوند. این در حالی است که شنیده‌های خبرنگار آفتاب یزد حاکی از حضور قطعی او در لیست اصولگرایان دارد!
قبل از هر کاری از خانواده شهدای پلاسکو کسب رضایت می‌کنم ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با حضور در انتخابات شورای شهر مشورتی با خانواده شهدای پلاسکو داشته است یا خیر؟ گفت: با خانواده تعدادی از شهدای آتش‌نشان که تاکنون صحبت کرده‌ام آنها با موضوع حضور یک فرد به نمایندگی از آتش‌نشان‌ها در شورای شهر موافق بوده و این موافقت را اعلام کرده‌اند. وی تاکید کرد: قطعا اگر تایید صلاحیت من اعلام شود پیش از هر کاری از خانواده شهدای آتش‌نشان رخصت می‌گیرم و در صورت اعلام رضایت آنها، اقدامات بعدی جهت حضور در شورای شهر را آغاز خواهم کرد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درخواست برخی از خانواده‌های شهدای آتش‌نشان را انگیزه‌ای برای حضور خود در انتخابات شورای شهر دانست و اذعان کرد: برادر یکی از شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو از همکاران من است. درخواست خانواده این شهید و اعلام رضایت برخی دیگر از خانواده‌ها انگیزه‌ای شد که من بخواهم در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کنم. ملکی خاطرنشان کرد: من آخرین روز ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر تهران در محل فرمانداری حاضر شدم و پس از درخواست‌های مکرر آتش‌نشان‌ها، ثبت نام را انجام دادم.
**
شورای شهر به متخصص نیاز دارد
اما در شرایطی ملکی خود را نماینده آتش نشانان می‌داند که عده ای از آنان چنین اعتقادی ندارند و نگاهی انتقادی به کاندیداتوری فوق دارند.
لطفی یکی از آتش‌نشانان در این خصوص به آفتاب‌یزد می‌گوید: آقای ملکی به عنوان یک آتش‌نشان در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند و امیدوارم بتوانند در این حوزه کارهایی را برای آتش‌نشانان انجام دهند. البته افراد دیگری از آتش‌نشانان نیز برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند. قطعاً کابینه شورای شهر نیاز به ورزشکار، خواننده یا بازیگر ندارد، چراکه تخصصی در حوزه شهری ندارند. وی اظهارکرد: اگر آقای ملکی به عنوان یک دلسوز برای شهر و آتش‌نشان‌ها در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند باید با دیگر آتش‌نشانانی که برای شورای شهر کاندیدا شدند ائتلافی را تشکیل دهند تا حداقل چند آتش‌نشان در شورای شهر حضور یابند، چراکه آتش‌نشان‌ها به واسطه سر و کار داشتن با مردم، درد آنها را می‌فهمند. از سوی دیگر آتش‌نشان‌ها نه بازیگرند نه ورزشکار حرفه‌ای که سر از شورای شهر دربیاورند. این آتش‌نشان ادامه داد: آقای ملکی از وقتی که کاندیدا شدند پاسخگوی آتش‌نشان‌ها نبودند اینکه اگر واقعاً به خاطر شهر و آتش‌نشانان برای شورای شهر ثبت نام کرده‌اند باید با اساتید آتش‌نشان ائتلاف داشته باشد، چراکه یکی از دغدغه‌های شهر بحث ایمنی آن و ایمنی آتش‌نشانان است.
**
تا قبل از حادثه پلاسکو کسی ایشان را نمی‌شناخت
یکی دیگر از آتش‌نشانان در خصوص سخنان سخنگوی سازمان آتش‌نشانی مبنی بر اینکه پس از درخواست‌های مکرر آتش‌نشان‌ها، ثبت نام را انجام دادم به آفتاب یزد گفت: چیزی در این خصوص نشنید‌ه‌ام شاید منظور آقای ملکی از درخواست آتش‌نشان‌ها، آتش‌نشان‌های اداره مرکزی بوده است، چراکه دیگر آتش‌نشان‌ها با ایشان برخورد حضوری ندارند. وی در خصوص کاندیداتوری ایشان اظهارکرد: نظر خاصی در خصوص کاندیدا شدن آقای ملکی در شورای شهر ندارم، ولی امیدوارم اگر ایشان تایید صلاحیت شدند و به شورای شهر ورود پیدا کردند، بتوانند در حوزه آتش‌نشانی کاری انجام دهند. اما معتقدم هر فردی در هر رشته‌ کاری اگر در شورای شهر حضور می‌یابد باید به نفع آن رشته عمل کند. این آتش‌نشان در خصوص اینکه گفته می‌شود جلال ملکی از شهرت خود در حادثه پلاسکو سوءاستفاده کرده و کاندیدای شورای شهر شده است، گفت: تا قبل از حادثه پلاسکو کسی شناخت آنچنانی از آقای ملکی نداشت. بالاخره هر کسی از ثبت نام ایشان برداشتی دارد شاید از قبل از حادثه پلاسکو آقای ملکی قصد ورود به شورای شهر را داشته‌اند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که ایشان از شهرتشان بعد از حادثه پلاسکو استفاده کرده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان آتش‌نشان به ایشان رای خواهید داد، گفت: با توجه به اینکه به غیر از آقای ملکی تعداد دیگری از آتش‌نشان‌ها برای شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند باید بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام داد. واقعا نمی‌دانم مدرک تحصیلی آقای ملکی چیست. اگر بدانم مدرک تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه شهری است و توانایی لازم را در مدیریت این حوزه دارند، قطعاً به ایشان رای می‌دهم.