دگردیسی تاریخی

هادی مومنی- موج شکل گرفته حمایت از بازار سرمایه این روزها به صورت گسترده‌تری در بازار سهام تاثیرگذار شده به طوری که روز گذشته شاخص بورس رکورد 50 ساله را خود را نیز شکست. درباره وضعیت این روزهای بورس تحلیل‌های زیادی شکل گرفته که دلایل اصلی آن بر محور ارز، تغییر نگاه دولت و در سویی دیگر ورود نقدینگی‌های تازه گسترده می‌چرخد که تا‌حدودی زیادی توانسته است اوضاع در این بازار که در یک رکود و نوسان قرار داشت را به یکباره متحول و پر رونق کند. همچنین اهداف دولت برای تغییر مسیر گردش نقدینگی از بازارهای ارز، طلا و سکه به سمت بورس برای مهار بازارها هم از جمله ریشه‌های جدی رونق‌بخش شدن بازار سهام عنوان می‌شود. در همین حال صنایع صادرات‌محور همانند «پتروشیمی، فولاد، کانی‌های فلزی و نفت و گاز» که از تفاوت نرخ ارز و چند ارزی شدن اقتصاد ایران به بهترین شکل منتفع شده‌اند را باید برندگان دوران تازه تالار شیشه‌ای بدانیم. به هر ترتیب باید منتظر ماند تا ببینیم که رفتار معاملاتی سهامداران به خصوص سهامداران حقوقی که این روزها در تالار یکه‌تازی می‌کنند تا چه سطحی بورس را به جلو هدایت می‌کند تا بتوانیم درباره آینده بازار سهام ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم. اما بر اساس علم و تئوری‌های مبرهن اقتصادی هر صعودی،‌ سقوطی را در پی خواهد داشت که فعلا معلوم نیست در چه زمانی بورس در مسیر تعادل قرار می‌گیرد.
رشد ۳ درصدی شاخص‌ها
درباره جزییات و آمارهای معاملاتی روز گذشته بورس نیز باید گفت‌: شاخص بورس با رشدی بیش از ۳۰۰۰ واحدی در اولین روز معاملاتی هفته جاری، یک روز تاریخی را در تالار شیشه‌ای برای سهامداران رقم زد به طوری که نماگر اصلی بازار سهام به کانال ۱۰۲ هزار واحدی رسید. در ادامه صعودهای سنگین شاخص کل بورس، این متغیر روز گذشته با سه هزار و ۳۰۶ واحد افزایش در پایان داد و ستدها به ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحد رسید تا برای اولین بار در عمر پنجاه ساله بازار سهام نماگر اصلی از کانال ۱۰۰ هزار واحد نیز عبور کند. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته همه شاخص‌های بورس با افزایش مواجه شدند و به طور میانگین حداقل سه درصد صعود را تجربه کردند به طوری که شاخص کل با ۳۳۰۶ واحد رشد معادل 33/3 درصد به ۱۰۲ هزار ۴۵۲ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۰۱۸ واحد افزایش معادل 33/3 درصد به ۳۱ هزار ۵۶۳ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۳۹۷ واحد رشد معادل 22/2 درصد به ۱۸ هزار و ۲۸۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۲۸۹ واحد افزایش، معادل 22/2 درصد به ۱۳ هزار و ۳۰۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۵۰۶ واحد رشد، معادل 20/3 درصد به ۱۱۲ هزار و ۹۸۳ واحد، شاخص بازار اول با ۲ هزار و ۵۰۱ واحد افزایش معادل 49/3 درصد به ۷۴ هزار و ۱۰۷ واحد و شاخص بازار دوم با ۶ هزار و ۲۲۷ واحد رشد معادل 04/3 درصد، به ۲۱۱ هزار و ۴۴ واحد رسید.
نمادهای تاثیر‌گذار


از سوی‌ دیگر روز گذشته ۷ نماد «فولاد با ۳۲۸ واحد، فارس با ۳۲۳ واحد، اخابر با ۲۱۳ واحد، کگل با ۱۸۹ واحد، تاپیکو با ۱۵۰ واحد، جم با ۱۳۴ واحد و فخوز با ۱۱۶ واحد» رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند تا یک روز خاص دیگر برای معامله‌گران در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد. این گزارش می‌افزاید، روز گذشته اکثر شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «شیمیایی با ۳۰۴ واحد صعود معادل 2/5 درصد به ۶ هزار و ۳۶۴ واحد، انتشار و چاپ با ۱۰ هزار و ۵۳ واحد افزایش معادل 90/4 درصد به ۲۱۵ هزار و ۲۷۴ واحد، چند رشته‌ای صنعتی با ۴۷۳ واحد رشد معادل 90/4 درصد به ۱۰ هزار و ۱۵۱ واحد، وسایل ارتباطی با ۷۰ واحد صعود معادل 66/4 درصد به یک هزارو ۵۸۳ واحد، فرآورده‌های نفتی با ۱۵ هزار و ۵۶۲ واحد سقوط، معادل 54/4 درصد به ۳۵۸ هزار و ۲۴۲ واحد، سایر معادن با ۴۷۳ واحد رشد معادل 15/4 درصد به ۱۱ هزار و ۸۹۶ واحد، رادیویی با ۴۴ واحد افزایش معادل 13/4 درصد به یک هزار و ۱۱۰ واحد رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «شیراز، فایرا، غمارگ، اخابر، ولغدر، غشاذر و کنور» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «وکار، کلوند، سمازن، سبجنو، غگل، دانا و فجام» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۱۰۰ هزار و ۳۸۱ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۸۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۴۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز با ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش به ۳۹۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید.
تغییر دامنه نوسان بازار سهام
همچنین روز گذشته یک مقام رسمی سازمان بورس اعلام کرد‌: به زودی دامنه ایستا و دامنه پویا نوسان قیمتی در بازار سهام اجرایی می‌شود. سعید فلاح‌پور عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: ورود نقدینگی و اقبال برای خرید سهام می‌تواند به کنترل نقدینگی سرگردان در اقتصاد منتهی شود. وی با بیان اینکه ورود نقدینگی به بازار سهام با توجه به تعدیل نرخ ارز با فاصله‌ای معنی‌دار تاثیر خود را روی بازار سهام می‌گذارد، عنوان کرد: ورود نقدینگی و اقبال برای خرید سهام از اتفاق‌های قابل تامل این روزهاست که می‌تواند به کنترل نقدینگی سرگردان در اقتصاد بینجامد.