درگیری شهرداری و میراث با بنیاد مستضعفان

گروه جامعه- یک سال و نیم از فاجعه دردناک پلاسکو می‌گذرد و بارها کسبه با برگزاری تجمعات خواهان ساخت و ساز دوباره ساختمان پلاسکو بودند. به ناچار کاسبانی که روزگاری در این ساختمان آهنی برای خودشان کسی بودند و برو و بیایی داشتند حالا مجبورند سکوت و رخوت مجتمع نور تهران را به جان بخرند تا بتوانند شندرغازی را به خانه ببرند. بنا به گفته‌های کسبه پلاسکو تجمع‌هایی که برای ساخت دوباره ساختمان ترتیب داده بودند به جایی نرسیده و هر روز بهانه جدیدی برای به تعویق انداختن ساخت دوباره ساختمان از راه می‌رسید. عده‌ای که در قسمت شمالی ساختمان مغازه داشتند و زندگی و کسب‌شان از آتش دی‌ماه 95 در امان مانده بود هم دست کمی از دیگران ندارند. مسوولان به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شدند تا زودتر تکلیف ساخت مشخص شود. برخی از کسبه در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان صنعت» به این موضوع اشاره کردند که بارها با سازمان و نهاد‌های مختلف صحبت کرده‌اند تا اگر مشکل مالی برای ساخت مجدد ساختمان یا قسمت سالم باقی مانده مانع شده با هزینه‌های خودشان اقدام به ساخت کنند اما هرگز جواب مثبتی شنیده نشد و خانواده‌های زیادی بیش از یک سال است با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند.
کلنگ‌زنی پلاسکو بدون مجوز شهرداری
یکی از کسبه در سالگرد حادثه از مجوز ندادن برای ساخت دوباره پلاسکو صحبت کرد و حالا چند روزی است خبر آمده که کلنگ‌زنی بدون مجوز شهرداری تهران برای ساخت مجدد پلاسکو انجام شده و این خبر واکنش‌های متفاوتی با خود به همراه داشته و نکته جالب این است که از هیچ کدام از مالکان و کسبه در جریان این کلنگ‌زنی نبودند؛ کلنگ ساختمان جدید پلاسکو روز جمعه در سکوت خبری، با حضور محمد سعیدی‌کیا، مدیرعامل بنیاد مستضعفان و مالک پلاسکو به زمین خورد. از جمله کسانی که به این خبر واکنش نشان داده‌اند احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران است که در این رابطه با انتقاد از عمل صورت گرفته خواستار دخالت دادن و شنیدن نظرات کسبه هم شده است. او خاطر‌نشان کرد: حادثه پلاسکو بیشتر نتیجه یک ساختار خراب است که یک آتش‌سوزی تبدیل به بحران شد و این ساختار خراب هنوز هم اصلاح نشده و به همین دلیل است که پس از نزدیک به دو سال از حادثه پلاسکو هنوز بلاتکلیف هستیم. استاندار تهران دستور آغاز پروژه پلاسکو را می‌دهد. رییس بنیاد مستضعفان کلنگ احداث ساختمان را می‌زند در حالی که شهرداری مجوز نداده و میراث فرهنگی به ساخت بنا اعتراض دارد در حالی که مسابقه انتخاب بهترین طرح ساخت پلاسکو به نتیجه نرسیده است.
این نماینده شورای شهر تهران همچنین از در جریان نبودن نمایندگان پلاسکو انتقاد کرد و لازم دانست برای گرفتن تصمیمات جدید در کنار سازمان‌ها و نهادهای گوناگون مثل شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری و بنیاد مستضعفان که هر کدام یک سوی قضیه هستند و لازم است به یک طرح مشترک برسند، در عین حال نمایندگان کسبه پلاسکو هم در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مورد مشورت قرار بگیرند و در جلسات مربوطه حضور داشته باشند و بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد.مسجد‌جامعی همچنین به این نکته اشاره کرد که لازم است درباره صدور مجوزها و ساخت پلاسکو، با توجه به دغدغه‌های جدی‌ای که وجود دارد، تصمیم سریع‌تری گرفته شود. از طرفی با اشاره به جلسه مشترکی که پیش از این با مهدی حجت، مسوول برنامه‌های مربوط به پلاسکو برگزار شد و نیز با عنایت به تهرانگردی که با حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی و با محوریت پلاسکو انجام گرفت نیز گفت: از آن زمان تاکنون اقدام جدی‌ای در خصوص پلاسکو به عمل نیامده که جا دارد به آن توجه شود. اگر قرار است شهرداری مجوزی بدهد بهتر است سریع‌تر دست به کار شویم و حتما از نظرات نمایندگان محترم کسبه پلاسکو، در تصمیماتی که گرفته می‌شود، بهره بگیریم.


برای کلنگ‌زنی مسوولان با هم هماهنگ نیستند
لازم به ذکر است هفته گذشته جلسه‌ای در خصوص بازسازی ساختمان پلاسکو با حضور استاندار تهران، رییس بنیاد مستضعفان، جمعی از مدیران استانی و کسبه ساختمان پلاسکو برگزار شد و در انتهای جلسه، محمدحسین مقیمی استاندار تهران در میان ناباوری خبر از کلنگ‌زنی ساختمان جدید تا پایان هفته داد. با این‌حال علی اعطا، سخنگوی شورای شهر این روند را مشکل‌ساز خوانده و با بیان اینکه پادرمیانی و ورود استاندار به موضوع اقدامی مثبت است، گفت: موضوع پلاسکو بسیار جدی است. نباید اجازه داد پلاسکو تبدیل به یک زخم کهنه شود. قبل از عید، شهرداری بدون صدور جواز ساختمانى، برای گودبرداری چراغ سبز نشان داد، اما با پیگیری‌های ما این مساله متوقف شد‌ چراکه من عمیقا اعتقاد داشتم اگر این گودبرداری ادامه پیدا کند، تبدیل به موضوعی از جنس گود کنار برج میلاد خواهد شد که همانطور بلاتکلیف رها شده است.
عضو هیات رییسه شورای شهر در ادامه به تشریح سابقه بحران گود کنار برج میلاد اشاره کرده و با تاکید بر شباهت‌هایی که بین این دو وجود دارد، گفت: مسابقه‌ای برای طراحی ساختمان کنار برج برگزار کردند، بر مبناى طرح برنده؛ گودبردارى آغاز شد اما طرح برنده به لحاظ تراکم مورد تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران‌ قرار نداشت. به این معنا که گودبرداری را آغاز کردند، اما طرح مجوزهای لازم را نداشت و نهادهای تصمیم‌گیری ایرادات جدی به طرح داشتند.
او ادامه داد: در نتیجه جلوی اجرای طرح گرفته شد و در ادامه مسایل حقوقی پیش آمد. البته مشکلات مالی در مورد بلاتکلیفی گود کنار برج میلاد تاثیر داشت، اما وقتی کار بدون طی فرآیند قانونی پیش رفت، دیدیم که چگونه به مشکل برخورد و در نهایت کار متوقف شد. در مورد پلاسکو هم با این روشى که در پیش گرفته‌اند، محتمل است سرنوشت مشابهى در پیش باشد و روشن است که نباید امروز به گونه‌اى عمل کنیم که مشکلات جدید به دست خودمان براى فردا ایجاد کنیم. کار صحیح و البته دشوارتر این است که در اسرع وقت در مورد تعداد طبقات و تراکم پلاسکو در مراجع ذی‌ربط تصمیم‌گیرى شود و برهمان اساس پروانه ساختمانى صادر شود.
دعوا بر سر تعداد طبقات پلاسکو
براساس طرح تفصیلى، مالک فقط اجازه ساخت ۷ طبقه را دارد اما به گفته مدیرعامل بنیاد مستضعفان پلاسکوی جدید تا ۱۵ طبقه بالا خواهد رفت.
این مشکلات باعث شد تا سخنگوی شورای شهر هم به این موضوع واکنش نشان دهد. علی اعطا با اشاره به اختلاف‌هایی که بر سر تعداد طبقات میان بنیاد مستضعفان و شهرداری وجود دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی مخالف‌ها و محدودیت‌هایی دارد، وضعیت ساختمان شمالی هم هنوز تعیین تکلیف نشده است. پارکینگ ضلع شرقی دارای جداره تاریخی است و بحث حریم در مورد آن مطرح است، وضعیت آن نامشخص بوده و مشکل مالکیت هم دارد در چنین شرایطى که هنوز طرح‌ مصوبى براى پلاسکوى جدید وجود ندارد، اگر گودبردارى را آغاز کنند تازه اول این اختلافات است.
اعطا در تشریح علت مخالفت‌هایش ادامه داد: در این شرایط احتمالا این گود دوباره تبدیل به یک گود پرخطر در منطقه مرکزی تهران می‌شود، منطقه‌ای که خودش به اندازه کافی مشکل دارد. به همین دلیل هم من مخالف گودبرداری بدون مجوز بودم و هستم و تا زمانی که این ساختمان مجوز نگیرد، آغاز عملیات اجرایی به صلاح نیست.او به مسایل کسبه اشاره کرده و گفت روی شهرداری و شورای شهر در رابطه با پلاسکو فشار اجتماعی وجود دارد. به گفته اعطا فشارهای اجتماعی قابل درک است اما نباید کار را به شکلی آغاز کنیم که راه‌‌حل امروز تبدیل به مشکل فرداى ما شود. این کار به نفع کسبه هم نیست. مشکل پلاسکو مشکل لاینحلى نیست، فقط مدیریت و تدبیر بیشتر مى‌خواهد و یک مقدار هم نیازمند کوتاه آمدن از انتظارات و ایده‌آل‌ها میان همه طرف‌هاى درگیر است.
عضو شورای شهر با بیان اینکه فرآیند اجرایی کار هم روشن است، خاطر‌نشان کرد: باید درخواست بنیاد به کمیسیون ماده ۵ برود و هر هشت عضو کمیسیون ازجمله شهردارى، وزارت راه و شهرسازى، میراث فرهنگی و شوراى شهر به تصمیمى با حداکثر وفاق برسند و براساس راى کمیسیون پروانه ساختمانى صادر شود. موضوع نباید تبدیل به زخمى کهنه شود.
اعطا با بیان اینکه با پیروز حناچى، معاون جدید شهرسازى شهردارى در این مورد صحبت کرده است، ادامه داد: از ایشان خواستم زمینه تعیین تکلیف تراکم و تعدادطبقات پلاسکو را زودتر فراهم کنند و جلسات کمیسیون ماده ۵ که ماه‌هاست متوقف مانده را برگزار کنند، ایشان هم خوشبختانه کاملا همراهى دارد.
در آخر رییس کمیته معمارى و طرح‌هاى شهرى گفت: ما نباید مردم را منتظر و معطل بگذاریم و به گونه‌اى عمل کنیم که بى‌تصمیمى ما موجب نارضایتى در مردم شود، از سویى نباید سراغ کلنگ‌زنى و افتتاح‌هاى نمایشى برویم. این هر دو حالت، نتیجه‌اى جز افزایش نارضایتى ندارد.