پولیک،نسخه ایرانی گلدکوئیست

گروه فناوری- پولیک کن و پول دربیار، یکی از اپلیکیشن‌هایی که امروزه به شدت در کانال‌های تبلیغاتی تبلیغ می‌شود اپلیکیشن پولیک است، البته تبلیغات این نرم‌افزار نیز جای بحث دارد‌. پدری در بستر مرگ است و به عنوان میراث فرزندان خود را عضو پولیک می‌کند، اما پس از مرگ، دختر وی با جنازه پدر سلفی می‌اندازد! البته بعد از این آگهی تبلیغاتی نسخه‌های متفاوتی از تبلیغات آن منتشر شد و در هرکدام فرزندان پدر در گذشته را نشان می‌داد که از عضویت درپولیک ماهانه درآمد خوبی دارند‌. این درحالی است که به اعتقاد اعضای پولیک با اینکه پولیک درآمدزایی دارد اما این درآمد بسیار ناچیز بوده و به دردسر آن نمی‌ارزد‌.
نکته بسیار مهم درباره پولیک آن است که این اپلیکیشن به عنوان یک کسب‌وکار در حوزه تبلیغات و بازاریابی هیچ‌گونه هویت و اطلاعاتی در ایران ندارد، همچنین در سایت این نرم‌افزار شماره تماس یا آدرسی بیان نشده است که باعث می‌شود هیچ پشتوانه‌ای برای اعتماد به این نرم‌افزار تبلیغات و بازاریابی وجود ندارد‌.
پیش از آنکه بتوانید از پولیک استفاده کنید از شما درخواست می‌شود ۳۹ هزار تومان پول پرداخت کنید و توضیح درستی هم درباره دلیل آن و اینکه چگونه می‌توان از این نرم‌افزار درآمدزایی کرد ارائه نمی‌شود‌.
هنگامی که واردنرم‌افزار پولیک می‌شوید به شما چند روش درآمدزایی معرفی می‌شود؛ فروش محصولات گران و بی‌کیفیت به دوستان‌تان، فروش خدمات بیمه‌ای و کلیک کردن بر روی تبلیغات‌. البته به ازای هر کلیک تنها یک تومان (10 ریال) به کاربران پرداخت می‌شود‌. البته در کیف پول پولیک ‌باید همواره 10 هزار تومان باقی بماند تا کیف پول فعال باشد‌. بنابراین اگر درآمدزایی داشته باشید در پولیک باید از قید 10 هزار تومان آن بگذرید‌. نکته دیگر آنکه این نرم‌افزار نه مجوزهای نماد را کسب کرده و نه هیچ مجوز قانونی دیگری، در بازارهای رسمی اندرویدی نیز عرضه نشده است، با این همه بانک مرکزی و شاپرک درگاه پرداخت اینترنتی را به پولیک ارائه کرده‌اند‌.


بازاریابی شبکه‌ای در قالب یک نرم‌افزار
یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است نرم‌افزار پولیک در واقع همان ماجرای دیجیتال مارکتینگ شرکت‌هایی مانند بیز و بادران (شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای) است که این بار در قالب اپلیکیشن منتشر شده است‌.
به گفته آرش پاساپور، پیش از اینکه بتوانید از پولیک استفاده کنید از شما می‌خواهد مبلغ 39 هزار تومان پرداخت کنید اما هیچ توضیح مناسبی درباره دلیل پرداخت پول و چگونگی کسب درآمد از طریق این نرم‌افزار ارائه نمی‌کند‌. در واقع این هزینه در ازای تبلیغات پولیک در شبکه‌های ماهواره‌ای پرداخت می‌شود‌. در واقع به استناد و اعتماد تبلیغات ماهواره‌ای اعضا 39 هزار تومان را پرداخت می‌کنند اما هیچ توضیح خاصی درباره دلیل پرداخت این مبلغ ارائه نمی‌شود‌.
او در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: البته در این سایت اعلام می‌شود که در ازای پرداخت 39 هزار تومان بیمه حوادث خواهید داشت اما هیچ مدرکی مبنی بر صادرشدن این بیمه به اعضا نشان داده نمی‌شود و مشخص نیست این بیمه در صورت صدور شامل چه مواردی می‌شود‌.
این فعال در زمینه فناوری اطلاعات درباره روش‌های درآمدزایی از پولیک بیان کرد: زمانی که وارد اپلیکیشن پولیک می‌شوید به شما چندراه برای درآمدزایی معرفی می‌شود که انصافا برخی از آنها درآمدزا هستند اما درآمدهای ناچیزی دارند که با مکافات بسیار کسب می‌شوند‌.
فروش اجناس بی‌کیفیت و گران
او گفت: یکی از این روش‌ها فروش محصولات است‌. به این معنا که اگر دوستان‌تان از شما کالایی را خریداری کنند پورسانت دریافت خواهید کرد‌. البته تمامی کالاها در پولیک به چند برابر قیمت اصلی فروخته می‌شوند و از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند‌. بنابراین احتمال اینکه از شما محصولی خریداری شود بسیار کم است‌. این در واقع همان مدل بیز و بادران (شرکت‌های فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای) است‌. پارساپور در ادامه بیان کرد: مدل دیگر درآمدزایی در این نرم‌افزار فروش خدمات بیمه‌ای مانند بیمه آتش سوزی و دیگر پوشش‌های بیمه است‌. مشکل در این زمینه آن است که دفاتر بیمه‌ای بسیار زیادی در کشور وجود دارد و مردم نیز به دفاتر بیمه‌ای بیشتر اعتماد دارند تا نرم‌افزارهای فروش بیمه‌.
10 ریال به ازای هر کلیک
پارساپور افزود: سومین روش و ساده‌ترین روش درآمدزایی در پولیک کلیک کردن بر روی تبلیغات است و پولیک از کاربران خود می‌خواهد بر روی تبلیغات کلیک کنند اما این روش درستی نیست چراکه شرکت‌های تبلیغ‌کننده هزینه تبلیغات پرداخت می‌کنند تا کاربران واقعی را جذب کنند و از سویی دیگر پولیک به ازای هر کلیک تنها یک تومان پرداخت می‌کند‌. البته در ابتدای فعالیت کاربران در پولیک به ازای هر کلیک پورسانت خوبی می‌دهد اما مدتی که از فعالیت آنها گذشت پورسانت کلیک بر روی هر آگهی به یک تومان (10 ریال) می‌رسد‌. او تاکید کرد: فرض کنید بسیار سریع هستید و در هر دقیقه روی پنج تبلیغ کلیک می‌کنید، در این صورت تنها ساعتی 300 تومان درآمد کسب می‌کنید و اگر در روز 12 ساعت فعالیت کنید روزی 3600 تومان درآمد کسب می‌کنید‌. اگر برای یک ماه این روش را ادامه دهید ماهی 108 هزار تومان درآمد خواهید داشت که برای 12 ساعت کار در روز مبلغ قابل توجهی به شمار نمی‌رود‌. او درباره کیف پول پولیک اظهار کرد: همواره ‌باید در کیف پول شما در حساب پولیک 10 هزار تومان باقی بماند که به نوعی گرو کشی برای فعال نگه داشتن کیف پول این نرم‌افزار به شمار می‌رود‌. در واقع اگر تا پایان ماه 108 هزار تومان درآمدزایی داشته باشید تنها می‌توانید 98 هزار تومان از آن را برداشت کنید‌.
ارائه درگاه پرداخت بدون نماد اعتماد
این فعال‌ آی‌‌تی تاکید کرد: پولیک نه ‌ای نماد دارد و نه هیچ مجوز دیگری‌. در مجموع این اپلیکیشن هیچ مجوزی که بیانگر قانونی بودن آن باشد ندارد‌. با این همه بانک مرکزی و شاپرک بدون دارا بودن لوگوی اعتماد از سوی دولت به این نرم‌افزار درگاه پرداخت ارائه کرده و این امر عجیب است‌. پولیک در بازارهای رسمی اندرویدی نیز عرضه نشده که همین امر نشانگر فعالیت غیرقانونی آن است‌.
به عقیده پارساپور برنامه این اپلیکیشن کدنویسی شده تا جیب کاربران را خالی کند‌.
فعالیت پولیک غیرمجاز است!
به گفته رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیک ایران تمامی نرم‌افزارهای موبایلی موظف هستند نماد الکتریکی دریافت کنند‌.
رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با ایبنا درباره برخوردار نبودن پولیک از «ای نماد»، گفت: نماد اعتماد الکترونیکی یک مجوز حکومتی و ضروری برای اعطای درگاه پرداخت به تمامی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هاست؛ بر خلاف صحبت‌های دروغین برخی مدیران شرکت‌های پرداخت مبنی بر عدم ضرورت نیاز نرم‌افزارهای موبایلی به ‌ای‌نماد، تمامی کسب‌وکارهای بستر موبایلی از جمله اسنپ و تپ‌سی نیز از این مجوز برخوردار هستند‌.
وی ادامه داد: اگر کسب‌وکاری مانند پولیک و سایت‌های درگاه پرداخت اینترنتی دریافت کرده است، نشان از یک رانت سیستمی دارد؛ رانت و وسوسه‌ای که در شرکت‌های پرداخت برای فعالیت غیرقانونی و درآمدزایی وجود دارد؛ اعتقاد دارم باید پلیس فتا و سیستم قضایی به صورت جدی با متخلفان شبکه پرداخت برخورد کنند‌.
سخن آخر
نرم‌افزار پولیک یکی از روش‌های نوین بازاریابی شبکه‌ای است اما برخلاف برخی از سایت‌ها و شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که تلاش می‌کنند بهترین و مرغوب‌ترین محصولات را با قیمت مناسب به مشتریان عرضه کنند این نرم‌افزار محصولاتی با کیفیت پایین و قیمت گران را به مشتریان ارائه می‌کند و در ازای فروش هرکدام پورسانتی پرداخت می‌کند‌. روش دوم یعنی فروش بیمه روش خوبی به نظر می‌رسد که امروزه برخی استارت‌آپ‌ها مانند بیمیتو نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند اما هنوز در میان مردم فروش آنلاین بیمه رواج نیافته است‌. روش سوم کلیک کردن بر روی آگهی‌های تبلیغاتی است که در آن به هر مشتری در ازای هر کلیک یک تومان پرداخت می‌شود و درآمدزایی چندانی به همراه نخواهد داشت‌.