رفتار دلواپسان مصرف داخلي دارد

واكنش علی مطهري به سخنان علم الهدي
رفتار دلواپسان مصرف داخلي دارد
سخن علم الهدی به کشف منشأ پیامک‌ها از مشهد کمک می‌کند
آرمان- حمید شجاعی: گروه اقدام ویژه یا همان FATF که مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را در دستور کار دارد، این روزها بیشترین حواشی عرصه سیاست ایران را از آن خود کرده است. به حدی که برخی علنا در تریبون‌های مختلف یا فضای مجازی برعلیه آن سخن می‌گویند و نمایندگان را نیز به انحاء مختلف تهدید می‌کنند. گرچه بسیاری از دولتی‌ها، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس نیز در رسانه‌ها و فضای مجازی از این طرح دفاع کرده و ضرورت پیوستن به این گروه را عنوان کردند. گرچه دلواپسان از دهه‌های گذشته در پی هجمه، تهدید و تخریب رقیب و دولت مخالف خود بوده‌اند، اما هیچ زمانی نتوانستند جامعه را با خود همراه کنند؛ چراکه می‌دانند مردم با آنها یکصدا نیستند. اخیرا امام جمعه مشهد در ارتباط با FATFنمایندگان مجلس را به تندی مخاطب قرارداد که این مساله با واکنش علی مطهری نایب رئیس و محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس مواجه شده است.


از کف خیابان تا مجلس
تندروی و دلواپسی در جامعه ایران همواره وجود داشته است. دست کم از 21 سال گذشته و روی کار آمدن دولت اصلاحات و مجلس ششم بذر این تندروی‌ها در جامعه کاشته شد. گرچه شاید بتوان بیشترین تندروی‌های جریان تمامیت خواه را به سال‌های میانی دهه 70 منتسب کرد، اما در دهه اخیر نیز سازوکاری فراهم شده تا دلواپسان به‌واسطه برخی حمایت‌ها کاملا حساب شده‌تر و با برنامه‌تر از دهه 70 بر جریان رقیب و دولت مستقر بتازند و هجمه کنند. اگر تا پیش از این دلواپسان کفن پوش را در صحن جامعه در مخالفت با برخی طرح‌ها و لوایح دولت مشاهده می‌کردیم، اما اخیرا دلواپسان از نسخه جدید تحرکاتشان رونمایی کردند و آنچه در کف خیابان انجام می‌دادند اعم از پلاکارد، طومار و تهدید این بار به صحن علنی مجلس آورده‌اند تا بگویند تفاوتی نمی‌کند که کف خیابانی باشند یا نماینده مجلس مهم روش آنهاست که تغییری نکرده است. مؤید این مساله نیز ارسال بیش از 200 پیامک تهدید آمیز به نمایندگان مجلس برای عدم رای دادن به تصویب FATFاست. جالب اینکه برخی نمایندگان اذعان می‌کنند که این پیامک‌ها بعضا با کد مشهد بیش از سایر کدها ارسال شده که خود جای بسی تامل است. این مساله جایی جوانب دیگری پیدا می‌کند که آیت‌ا... علم‌الهدی در خطبه‌های نماز عید فطر مشهد خطاب به نمایندگان مجلس اظهار می‌دارد: شما که در مجلس شورای اسلامی هستید حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت‌فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت‌فروشان بودید و شما هم با تصویب لایحه پولشویی کنوانسیون خارجی دشمن را بر تراکنش بانکی این مملکت مسلط کردید. حواستان باشد که شما به آن لیست اضافه نشوید. با تمام این اوصاف هر شنونده عاقلی که ارزیابی درستی از شرایط سیاسی و اجتماعی کشور داشته باشد متوجه می‌شود که جریان دلواپس درصدد القای سخنان خود به جامعه است که تاکنون موفق نبوده و نخواهد بود.
منشأ پیامک‌ها
نایب رئیس مجلس از هشدار آیت‌ا... علم‌الهدی به مجلس درباره تصویب FATF انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، علی مطهری در یادداشتی نوشت: «آقای علم‌الهدی امام جمعه مشهد به نمایندگان مجلس هشدار داده است که حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید. اولا اگر بنا بود نمایندگان مجلس تشخیص‌های آقای علم‌الهدی را ملاک تصمیم‌های خود قرار دهند امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی را دو دستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده بودیم؛ چرا که همیشه انقلاب‌ها بیشترین ضربه را از ناحیه دوستان ناآگاه خود دریافت می‌کنند. ثانیا با این گفته آقای علم‌الهدی شاید بتواند به کشف منشأ پیامک‌های بعضا تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند».
زیستگاه اژدهای هفت سر
محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به سخنان امام جمعه مشهد در توئیتر نوشت: چه کسی باید پاسخگوی رفتارهای خسارتبار کسانی باشد که مانع شفافیت تراکنش‌های بانکی هستند؟ یکی از زیستگاه‌های «اژدهای هفت سر فساد» شبکه بانکی غیر شفاف است. زادگاه بسیاری از ایشان هم دیار خراسان است.
هدایت تندروی‌ها؛ از جایی!
یک عضو حزب کارگزاران سازندگی در ارتباط با تندروی‌های اخیر دلواپسان در جامعه و مضرات آن اظهار داشت: کلا تندروی، سم مهلکی برای حکومت است. حالا این تندروی چه از ناحیه مردم، چه از ناحیه مسئولان و چه از ناحیه طبقات و لایه‌های میانی جامعه باشد. طبیعی است که اگر این افراط گرایی‌ها و تندروی‌ها از درون حاکمیت و لایه‌هایی از نهادهای حقوقی حاکمیت نظام باشد قطعا و مسلما خطرات و اثرات تندتر و بدتری خواهد داشت. محمد عطریانفر با اشاره به اتفاقات اخیر در موضوع FATF در مجلس گفت: پارلمان مرکز عقلانیت، تدبیر، فکر و اندیشه برای رقم زدن سرنوشت مردم، تدوین قوانین و نظارت بر عملکرد مجریان است. رفتارهای افراطی و تند در درون چنین نهادی بیشتر با هدف مصرف داخلی یا خودنمایی در حوزه انتخابیه انجام می‌شود، اما تبعات سنگین‌تری در پی دارد. عضو حزب کارگزاران در خصوص خروج از برجام عنوان کرد: طبیعی است اگر از صحنه تعهد خود به برجام خارج شویم، عملا کشور را با دست خود به شرایط اول بر می‌گردانیم. حداقل وضعیت امروز این است که کل اروپای سیاسی در برابر آمریکا ایستاده است و آمریکا به عنوان یک کشور متخلف شناخته می‌شود. این فرصتی برای مانور سیاسی و مانور مهندسی سیاسی و اقتصادی ایران در عرصه جهانی است. اگر تندروها بخواهند چنین فشاری را به نهادهای مسئول بیاورند، ابتدا زیانش در چشم مردم می‌رود و بعد ارکان دیگر کشور را مسأله‌دار خواهد کرد. وی در ارتباط با تندروی دلواپسان در مقاطع مختلف بیان کرد: تندروی در هیچ شرایطی به نفع مردم و کشور نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص کفن‌پوشان و تبعات رفتارشان تاکید کرد: ابتدا پیشنهاد می‌کنیم کفن‌پوشان، کفن‌هایشان را در بیاورند و لباس زندگی بپوشند. کفن پوشیدن متعلق به وقتی است که بخواهیم از برجام خارج شویم، وقتی که منافع مردم را به راحتی با دست خود ذبح کنیم. عطریانفر در خصوص تحرکات اخیر دلواپسان تصریح کرد: این حرکت‌های تندروی خودجوش نیست. از یک مراکزی هدایت می‌شود، کسانی که وظیفه کنترل دارند، گاهی خودشان هدایت کننده برخی از این تندروی‌ها هستند.