مراسم وداع با مرحوم قانعی‌راد برگزار شد

مراسم وداع با پیکر دکتر محمدامین قانعی‌راد دیروز از مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور آغاز و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد و در نهایت پیکر وی به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا انتقال یافت. دیروز علی ربیعی ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آخوندی،  وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا عارف، اشرف بروجردی، رضا صالحی امیری و تقی آزاد ارمکی و جمعی از استادان دانشگاه و دانشجویان کشور در انجمن جامعه شناسی جمع شدند تا با پیکر استاد قانعی راد وداع کنند. در این مراسم عرفان قانعی‌راد، فرزند دکتر قانعی‌راد درباره پدرش گفت: 9 سال پیش زمانی که لکه‌های سفید روی صورت پدر ظاهر شد، دکتر آنها را ناشی از فشارهای عصبی دانست؛ دردی که پدر به آن گرفتار شد، درد جامعه بود. وی در این شرایط نمی‌توانست ببیند و ساکت بماند.

مسأله دکتر قانعی‌راد سرزندگی اجتماعی بود
رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دکتر قانعی‌راد را معلم عاشق و عاقل و کنش‌گر دوراندیش و اندیشه‌ورز توصیف کرد و گفت: چنانکه گفته‌اند، وی دغدغه ایران را داشت؛ او درد مردم را به اتاق‌های فکر برد و دردهای جامعه‌شناسی را به حوزه‌های سیاستگذاری کشاند. این در حالی بود که هر چه تن ایشان ناتوان‌تر می‌شد، جانش شیفته‌تر و ذهنش نیز شکوفاتر می‌شد؛ به‌طوری که کارنامه او در دو سال بیماری‌اش درخشان‌تر از دوران دیگر است.هادی خانیکی مسأله قانعی‌راد را به تعبیر خودش سرزندگی اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: در سال‌های جدال با بیماری او توان توانمندشدن به جای تسلیم به ناتوانی را یافت و بیش از هر چیز به احیای جامعه می‌اندیشید.



دکتر کنشگری علمی بود
در ادامه این مراسم رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در سخنانی کوتاه درباره دکتر محمد امین قانعی راد گفت: انجمن جامعه شناسی ایران و اجتماع بزرگ علوم اجتماعی امروز سوگوار از دست دادن انسانی است که با عشق به عدالت و آزادی و توسعه و پیشرفت زیست.دکتر سراج‌زاده ادامه داد: قانعی راد برای رسیدن به اهدافش کنش‌گری علمی در رشته جامعه‌شناسی را برگزید و دانش علمی را برای تشخیص درست مسائل اجتماعی و کمک به حل آنها به‌کار گرفت. قانعی راد همه فعالیت‌های علمی‌اش در ارتباط با انجمن جامعه‌شناسی بود و برای ارتقای انجمن تلاش می‌کرد و به تعامل سازنده بین سه رکن دانشگاه، جامعه و دولت باور داشت و این سه را برای حل مسائل اجتماعی جامعه ضروری می‌دانست.وی با بیان اینکه قانعی راد نگاه انتقادی عمیق به ساختارهای اجتماعی و سیاسی داشت، گفت: قانعی راد با صراحت انتقاداتش را بیان می‌کرد و با یک مشی اصلاح‌طلبانه اجتماعی – سیاسی اجازه نمی‌داد انتقاداتش به مرزهای ویرانگری نزدیک شود و از ظرفیت‌های سرمایه‌های اجتماعی برای بهبود شرایط مردم استفاده می‌کرد.

توزیع ویژه نامه «ایران» در باره کارنامه علمی دکتر قانعی راد
گفتنی است دیروز از سوی روزنامه ایران به مناسبت درگذشت دکتر قانعی راد استاد بزرگ جامعه شناسی ویژه‌نامه‌ای در چهار صفحه پیرامون شخصیت علمی، آثار مکتوب و دیدگاه‌های وی درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایران چاپ و در مراسم تشییع بین شرکت‌کنندگان توزیع شد در این ویژه نامه از استادان جامعه شناسی دانشگاه‌های کشورمقالات و یادداشت هایی درباره کارنامه و فعالیت‌های علمی و پژوهشی دکتر قانعی راد در حوزه جامعه شناسی منتشر شده است.