رکورد 50 ساله بورس شکست








سیاوش رضایی
روزنامه نگار
شاخص کل بورس با رشد بیش از 3 هزار واحدی به پرواز درآمد. دیروز در تالار شیشه‌ای خیابان حافظ رکوردهای تاریخی بسیاری جابه جا شد. دراین روز و با ورود نقدینگی به این بازار بیشترین رشد روزانه شاخص با 3306 واحد به ثبت رسید و پس از شش رقمی شدن شاخص برای نخستین بار شاخص بر قله 102 هزار و 452 واحد ایستاد که تمام این رکوردها در تاریخ 50 ساله بورس بی‌سابقه بود. همچنین دراین روز برای نخستین بار در طول دست‌کم 5 سال گذشته ارزش کل معاملات بازار سهام در بورس و فرابورس به مجموع بیش از 876 میلیارد تومان بالغ شد. گرچه از ابتدای سال‌جاری و پس از عقبگرد ماه‌های پایانی سال گذشته، شاخص کل بورس با رشد کم جان میل به رونق داشت، ولی از روز 23 خرداد ماه جاری جهش تاریخی آن آغاز شد. در آخرین روز هفته گذشته بورس با رشد 2767 واحدی معادل 2.8 درصد خود را به 99 هزار و 146 واحد رساند که هنوز با رکورد تاریخی شاخص یعنی 99 هزار و 522 واحد که در چهارم بهمن ماه سال گذشته به ثبت رسیده فاصله داشت. اما با باز شدن بازار پس از تعطیلات عید فطر جهش روز چهارشنبه پرشتاب‌تر دنبال شد به‌طوری که شاخص با سه کانال رشد وارد کانال 102 هزار واحد شد.
درنخستین روزکاری بورس اوراق بهادار تهران و از ابتدای آغاز معاملات صف‌های خرید طولانی برای اکثر سهم‌های بازار(بخصوص فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی) شکل گرفت و توانست در مدت کوتاهی شاخص را از ارتفاع 100 واحد عبور دهد. ولی این روند تا لحظات پایانی فعالیت بازار ادامه داشت به‌گونه‌ای که شاخص دو کانال دیگر را هم فتح کرد.
پس‌از ورود نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله طلا، ارز، مسکن و خودرو و افزایش ریسک این بازارها حالا نوبت به بازارسرمایه رسیده است که با جهش روز چهارشنبه خود چراغ سبز بازدهی قابل قبول را به سرمایه‌گذاران داد تا با ورود به این بازار و خریداری سهم‌هایی که بواسطه تحولات اقتصادی ماه‌های اخیر ارزشمندتر شده‌اند، بازدهی مناسبی کسب کنند. البته سرمایه‌گذاران هنوز بازدهی خیره‌ کننده نزدیک به 30 درصد بورس تهران را در روزهای پررونق سال گذشته از یاد نبرده‌اند و به این بازار دل داده‌اند.
رشد 3.3 درصدی در یک روز
روز یکشنبه با ورود نقدینگی کلان به بازار سرمایه که تمام بازار را به صف‌های خرید تبدیل کرده بود، شاخص کل بورس تنها دریک روز یعنی 4 ساعت کاری 3.3 درصد بازدهی برای سهامداران خود به‌همراه داشت.درحالی که در روزپایانی سال گذشته شاخص روی عدد 96 هزار و 289 واحد ایستاده بود روزگذشته این شاخص با افزایش 6163 واحدی معادل 6.4 درصد بازدهی داشته است. دراین مدت شاخص با فتح شش کانال جدید خود را از 96 هزار واحد به 102 هزار واحد رسانده است. اما به‌دلیل نوسان شاخص در اردیبهشت ماه شاخص کل بورس در خرداد ماه توانسته است هفت کانال جدید را فتح کند و از 95 به 102 هزار واحد رسیده است.از ابتدای خرداد ماه تا روزگذشته شاخص کل 7.5 درصد بازدهی داشته است. درروزهای کاری این ماه شاخص با رشد 7225 واحدی همراه بوده است.
نوبت به بورس رسید
محمودرضا خواجه نصیری معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با «ایران»، اعتقاد دارد که در جذب نقدینگی‌های سرگردان حالا نوبت به بورس رسیده است.
به گفته وی پس از پایان دادن به حبس نقدینگی در بانک‌ها بواسطه کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته بخش عمده‌ای از نقدینگی برای کسب بازدهی بیشتر به سمت بازار ارز کوچ کرد و باعث نوسان شدید شد. پس از ارز این نقدینگی بازارهایی مانند طلا، مسکن و خودرو را هدف قرار داد و به هر بازاری که وارد شد آثار زیانباری بر جای گذاشت و مهم‌ترین آن التهاب و گرانی است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط کنونی این بازارها بخش عمده‌ای از ظرفیت بازدهی خود را از دست داده‌اند و ریسک بیشتری پیدا کرده‌ا‌ند و به‌همین دلیل نقدینگی به‌دنبال مأمن جدیدی برای خود است.وی درپاسخ به این سؤال که چرا طی روزهای اخیر این حجم از نقدینگی جذب بازار سرمایه شده است گفت: درمجموع بورس به‌دلیل تخصصی بودن چندان مورد توجه عامه سرمایه‌گذاران و مردم قرار نمی‌گیرد و زمانی این بازار می‌تواند توجه اغلب سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب کند که با رشد قابل توجهی همراه شود. وی توضیح داد: هرچند ظرفیت رشد از ابتدای سال در بورس تهران وجود داشت ولی این بازار منتظر جرقه‌ای بود تا جهش کند که این جرقه در روز 23 خرداد ماه و با رشد بالای شاخص زده شد.
بورس، امن‌ترین محل برای نقدینگی
حمید میرمعینی کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در گفت‌و‌گو با «ایران»، پیش‌شرط‌هایی برای تداوم این رشد بورس و منتفع شدن تولیدکننده‌ها از آن مطرح می‌کند. به گفته وی این رشد برای تداوم نیازمند حمایت جدی دولت از بازار سرمایه است. در ابتدا دولت باید برنامه جامعی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و تأمین امنیت آنها تدوین و اجرایی کند. علاوه براین باید برای ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه تسهیلات بیشتری قائل شد تا شرکت‌های بیشتری به این بازار اضافه شوند. دراین صورت می‌توان انتظار داشت تا تأمین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شود و به‌جای بانک این وظیفه به بورس منتقل شود. وی با اشاره به اینکه رشد بالای روزهای اخیر شاخص کل بورس بیشتر بواسطه تغییراتی است که در بازارهای مختلف اتفاق افتاده است که بخشی از آن نیز می‌تواند از ناحیه تورم باشد.او افزود: برخی از تصمیم گیری‌های دولت در واقع به زیان سهامدار تمام شده است که از جمله آن می‌توان به موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه معادن، نظام تعرفه‌ای، نظام تعزیراتی خودرو و... اشاره کرد. به گفته وی از این مسیر به‌صورت عمده، دلالان هستند که نفع می‌برند و سهامداران اصلی ضرر می‌کنند بنابراین باید تصمیمات کلان به گونه‌ای باشد که سهامداران مورد حمایت قرار گیرند. این کارشناس بورس تصریح کرد: دولت باید با تدوین و اصلاح زیرساخت‌های بازارسرمایه به گونه‌ای شرایط را مهیا کند که سرمایه‌ها جذب این بازار شود و در آن ماندگار شود.
رشد دسته جمعی شاخص‌های بازار سهام
دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در روندی بی‌سابقه در سال‌جاری بیش از ۳۳۰۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحدی رسید. درعین حال شاخص کل هم وزن ۳۹۷ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۸ هزار و ۲۸۷ بالا رفت. شاخص آزاد شناور نیز ۳۵۰۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۱۲ هزار و ۹۸۳ رسید. علاوه بر اینها شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۵۰۱ و ۶۲۲۷ واحد رشد کردند. در بازار روزگذشته فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس و مخابرات ایران به ترتیب با ۳۲۸، ۳۲۳ و ۲۱۸ واحد تأثیر مثبت روی شاخص‌ها بیشترین نقش را در افزایش نمایشگر بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل سیمان مازندران، بیمه دانا و فولاد امیرکبیر کاشان با اندک تأثیری در شاخص‌ها سعی کردند دماسنج بازار را به سمت پایین هدایت کنند. در بسیاری از سهم‌ها در گروه‌های مختلف شاهد حجم بالای فروش حقوقی‌ها و در مقابل خرید حقیقی‌ها بودیم. ارزش معاملات بورس تهران دیروز ۵۴۹ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به ۱.۸ میلیون سهم و اوراق مالی رسید. آیفکس نیز ۳۷.۶ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۱۹۱ واحدی بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۳۲۶ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به ۶۱۳ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

نیم‌نگاه

خواجه نصیری : بر اساس یک روال طبیعی و نه برپایه مدیریت هوشمندانه نقدینگی پس‌از درنوردیدن بازارهای مختلف راه بورس را در پیش گیرد. طی ماه‌های اخیر عمده شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز به‌دلیل تحولات اخیر اقتصاد ایران از نظر عوامل بنیادی با رشد همراه بوده و ارزشمندتر شده‌اند. مهم‌ترین دلیل رکوردشکنی شاخص دریک روز این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در همان ابتدای جهش و پیش از گران شدن سهم‌ها خرید خود را انجام دهند

میرمعینی:اگر دولت برای حمایت از بازار سرمایه عزم داشته باشد فارغ از اینکه در آینده تحریم‌ها شدیدتر شود یا حتی سودآوری شرکت‌ها افزایش نیابد می‌توان به بازارسرمایه‌ای پویا امیدوار بود.
 همان گونه که رهبر معظم انقلاب درباره هدایت سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد تأکید کردند بهترین مأمن برای نقدینگی و سرمایه‌های خرد مردم بازار سرمایه
است