تورم دولتی با تورم مردمی فرق دارد!

گروه اقتصادی: افزایش نرخ ارز و کمبود آن در بازار موجب شده تا ارزش پول ملی مسیر نزولی را در پی گیرد و مردم برای حفظ سرمایه‌های خود و جلوگیری از کاهش ارزش پول‌شان سرمایه‌های خود را یا از بانک بیرون کشیده و آن را تبدیل به طلا و سکه کنند یا اینکه با توجه به کاهش ارزش پول ملی در پی نابسامانی‌های ارزی و... اقدام به خروج سرمایه‌های خود از کشور کنند. در چنین شرایطی اما بانک مرکزی باید تمهیدات لازم را برای ساماندهی بازار ارز به‌کار گیرد و با راهکارهای کارشناسانه مانع از خروج سرمایه‌ها از کشور و در نهایت کاهش ارزش پول ملی شود. در این باره عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دلایل صعودی شدن قیمت طلا و ارز را تشریح کرد. علیرضا محجوب درباره وضعیت بازار ارز و سکه گفت: شروع حرکت اولیه در زمینه صعودی شدن قیمت سکه به دلیل اتفاقات سیاسی و بحث خروج آمریکا از برجام بود اما مسائل ارزی کشور متاثر از عوامل اقتصادی نیز است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجار و صاحبان سرمایه بعد از صعودی شدن نرخ ارز از موضوع کاهش نرخ ارز نگرانی داشتند و دارایی‌های خود را تبدیل به ارز و سکه کردند. مسؤولان اقتصادی و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی باید سیاست‌هایی اتخاذ کنند که فشار اقتصادی به خانوارها وارد نشود. وی تصریح کرد: حدود 2 دهه است که  نظام ارزی شناور مدیریت‌ شده مبنای سیاست ارزی کشور بوده، این در حالی است که بازیگر اصلی بازار ارز دولت بوده چرا که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده ارز دولت است. محجوب افزود: در هر صورت دولت‌ها می‌توانند از اختلاف قیمت دلار در بازار با آنچه که در بودجه مبنا قرار گرفته به درآمد دست یابند اما بعد از عرضه دلارها به بازار میلیاردها دلار به گاوصندوق خانه‌ها روانه شد و همچنین بحث خروج سرمایه از کشور نیز اتفاق افتاد که البته خروج سرمایه از کشور در حال تشدید است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعلام نرخ 4200 تومان برای دلار در واقع به کاهش ارزش پول ملی نیز منتهی شده است و باید به این وضعیت به‌صورت جدی رسیدگی شود.
ایرانیان ۶۰ تن طلا خریدند
بیم مردم از کاهش ارزش پول‌شان به‌دنبال افزایش نرخ ارز موجب شد تا آنها سرمایه‌های خود را به کالاهای باارزش نظیر سکه و طلا تبدیل کنند با این وجود، با حراج بیش از 4/7 میلیون قطعه سکه در بازار، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در فاصله ۱۳ فروردین تا ۲۴ خردادماه تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. بررسی وضعیت بازار سکه و نرخ‌ها در این بخش نشان می‌دهد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت ۷۰ روز اخیر حدود ۷۳۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشته است. محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی درباره احتمال حراج دوباره سکه در بانک کارگشایی نیز گفته است: بانک مرکزی با توجه به واقعیت و نیاز بازار در این باره تصمیم می‌گیرد؛ امکان برقراری حراج دوباره سکه برای تامین نیاز نقدی و روزانه سکه وجود دارد. اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد یکی از عمده مقاصد سرمایه‌گذاری‌ها و خریدهای ایرانیان در ۶ ماه گذشته، بازار سکه بوده به نحوی که ۶۰ تن سکه طلا در یک دوره زمانی ۶ ماهه توسط مردم خریداری شده است.
تفاوت تورم دولتی با تورم مردمی زمین تا آسمان است!


یکی از مفاهیم پایه‌ای اقتصاد که  اهمیت بسیار زیادی دارد مفهوم «قدرت خرید مردم» است به طوری که همه طرح‌ها و شاخص‌های اقتصادی به نوعی اثری روی این متغیر مهم  برجای می‌گذارند. از طرفی هر چه ارزش پول ملی کاهش یابد، قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد. سیدابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در شیب کاهش ارزش پول ملی افتاده‌ایم، گفت: این اتفاق برای کشورهای رو به رشد در حال رخ دادن است که قطعا قابل کنترل و پیشگیری است و راهکار آن نیز در بهره‌گیری از توان داخلی  و کاهش وابستگی به ارز خواهد بود  البته در این بین باید به سیاست‌های  دولت  در قبال پول ملی و ارزش سبد کالایی مردم نیز توجه و تأمل کرد. «تورم از چند 10 درصد به زیر 10درصد رسیده است اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟» این سوالی است که رهبر انقلاب در شهریورماه سال گذشته در دیدار هیات دولت  پرسیده‌اند، سوالی که ملکه ذهن اکثر افراد جامعه است؛ باید گفت  عوامل مختلفی بر آمار رسمی و غیر رسمی تورم و تأثیر آن در «قدرت خرید مردم» اثرگذار است، برای مثال انواع کالاها و اجناسی که با توجه به فصول، ارزش خرید پیدا می‌کنند. در نتیجه تورمی که مردم احساس می‌کنند با درصدی که دولت به عنوان تورم بر آن  تأکید دارد، بسیار متفاوت است. اما قابل توجه است که  آمار ارائه شده توسط دولت نادرست نیست بلکه این نهاد میانگین تورم کالاها، خدمات  و مبادلات ارزی را به عنوان تورم اصلی اعلام می‌کند.
آژیر خروج سرمایه از کشور
از طرفی مدتی است به دلیل نوسانات بالای نرخ ارز، خروج سرمایه از کشور در حال رقم خوردن است که البته موضوع تازه‌ای نیست. ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاران در کشور یا خارج از کشور مساله ذخیره ارزی است، بویژه حالا که نقدینگی در کشور افزایش یافته و مردم نگران آینده ارزش پول ملی هستند و گویی از حفظ سرمایه خود در بانک‌ها در هراسند. به هر حال  بانک مرکزی باید تدابیری بیندیشد تا نوسانات ارز به حداقل برسد. نوسانات بازار ارز، موجب نگرانی مردم از بی‌ارزش ‌شدن پول ملی می‌شود و به همین‌ دلیل مردم ترجیح می‌دهند که سرمایه‌ خود را از بانک‌ها خارج کرده و در بازار طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند. همچنین این اتفاق ورود بازیگران اقتصاد به تصمیم‌های کوتاه‌مدت را رقم می‌زند. به این صورت پول‌ها از سرمایه‌گذاری بلندمدت با نقدشوندگی طولانی به سمت سرمایه‌گذاری با نقد شوندگی بیشتر مانند ارز و طلا سوق پیدا می‌کند تا با کاهش ارزش پول ملی،‌ ارزش دارایی‌شان حفظ شود. در حال حاضر به عقیده اقتصاددانان، سیاست‌های نادرست بانک مرکزی موجب شده تا مردم به سمت خرید بیشتر طلا و سکه روی بیاورند و سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کنند.