بمب نقدینگی در بورس ترکید

گروه اقتصادی: سرانجام هجوم نقدینگی بعد از بازار ارز، سکه و خودرو به بازار سرمایه رسید تا شاخص بورس به رقم معنادار 102 هزار واحد برسد. به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز بمب نقدینگی در بازار بورس ترکید و کارشناسان معتقدند پول‌های سرگردان به انفجار قیمت‌ها و افزایش بی‌سابقه تقاضا انجامیده است. معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد رکوردی تاریخی برای نماگرهای بورس تهران بودند به طوری که برای نخستین‌بار در طول دست‌کم 5 سال گذشته ارزش کل معاملات بازار سهام در بورس و فرابورس به مجموع بیش از 876 میلیارد تومان بالغ شد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز یکشنبه 27 خردادماه 97 با افزایش 3 هزار و 306 واحدی رکورد تاریخی 102 هزار و 457 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 397 واحدی عدد 18 هزار و 287 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 3 هزار و 506 واحدی به رقم  112 هزار و 983 واحد دست یافت. شاخص بازار اول در حالی با افزایش 2 هزار و 501 واحدی به رقم 74 هزار و 107 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 6 هزار و 227 واحدی عدد  211 هزار و 44 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 37 واحدی روی رقم یکهزار و 191 واحد ایستاد. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌‌های فولاد مبارکه با 328 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 323 واحد و معدنی و مخابرات ایران با 213 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک کارآفرین با 11 واحد، سیمان مازندران با 3 واحد و بیمه دانا با 2 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از 549 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 821 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 100 هزار و 381 نوبت داد و ستد بود. بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران شامل معاملات فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت اصفهان بوده است. بدون شک بازار سرمایه تنها بازاری است که می‌تواند برابر تورم‌های کشنده و همچنین حجم پول بی‌مهار، آرامش را به فضای روانی شوک‌زده اقتصاد ایران بازگرداند. با این همه باید دانست اعتماد شکل گرفته در بازار سهام با مدیریت کارآمد به دور از هیجان‌زدگی ناظران بازار سهام و همچنین مدیریت عرضه‌های مداوم حقوقی‌ها برابر عطش خریداران می‌تواند همچنان در بازار سرمایه پایدار بماند.
 حمله نقدینگی به بورس
کارشناسان دلایل زیادی برای ثبت رکورد تاریخی بورس اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین آن ورود نقدینگی به بازار سرمایه است. سعید فلاح‌پور، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ورود نقدینگی به بازار سهام با توجه به تعدیل نرخ ارز با فاصله‌ای معنی‌دار تأثیر خود را روی بازار سهام می‌گذارد، عنوان کرد: ورود نقدینگی و اقبال برای خرید سهام از اتفاق‌های قابل تأمل این روزهاست که می‌تواند به کنترل نقدینگی سرگردان در اقتصاد بینجامد. فلاح‌پور با  اعلام بررسی تغییر زمان فعالیت بازار معاملات سهام در سال جاری از بهبود فرآیند ارائه اطلاعات از سوی ناشران بورسی به بازار سهام سخن گفت و افزود: توقف نمادهای معاملاتی هم‌اکنون بشدت کاهش یافته و در مجموع به کمتر از 7 نماد معاملاتی رسیده است. به گفته وی، بازگشایی نماد معاملاتی «های‌وب» منوط به تکمیل فرآیند نظر جامعه حسابداران نسبت به اظهارات حسابرس و صورت‌های مالی این شرکت است. معاون اجرایی سازمان بورس برابر این پرسش فارس که با توجه به حجم بالای نقدینگی و خطر خروج پول به سمت بازارهای غیرمولد و موازی، سازمان بورس چه برنامه‌ای برای ایجاد جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران دارد، گفت: راه‌اندازی دامنه نوسان پویا امسال جزو برنامه‌های سازمان بورس است، هر چند باید دانست در هیچ کشوری معاملات بدون دامنه نوسان وجود ندارد، منتها کیفیت عملکرد دامنه نوسان در بازارهای مختلف سهام متفاوت است. همچنین همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: پس از تلاطم و افزایش قیمت‌های زیادی که در بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا که در ماه‌های گذشته رخ داد، رفته رفته شاهد آرامش و تعادل در این بازارها هستیم که بر این اساس بخشی از نقدینگی به سمت بازار سهام سرازیر خواهد شد. وی در ادامه افزود: کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در ماه‌های گذشته و رسیدن به قیمت سهام شرکت‌ها به سطح جذاب، به عنوان یکی دیگر از دلایل اقبال نقدینگی به بازار سرمایه است و در حال حاضر نقدینگی از بهانه‌های لازم و کافی برای ورود به بازار سرمایه برخوردار است.
 دلیل رشد بازار سهام چیست؟


رکورد بورس در حالی رقم خورده که نباید از نقش دلار و کاهش ارزش پول ملی براحتی بگذریم. حتی رسانه‌های دولتی نیز به این موضوع اذعان کرده و افزایش قیمت دلار در بازار‌‌های غیررسمی را علت اصلی روند صعودی دانسته‌اند.
ایسنا روز گذشته گزارش داد که بسیاری معتقدند افزایش قیمت در بازار سهام ناشی از ورود نقدینگی تازه به بورس نیست، بلکه صرفا افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی سبب بالا رفتن قیمت‌ها و در نتیجه افزایش ارزش معاملات شده است. همچنین به اعتقاد برخی کارشناسان، بورس تهران همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد و برای بسیاری از افراد حقیقی سرمایه‌گذاری در بورس توجیه اقتصادی ندارد اما نوسان‌گیران بازار سهام در این روزها بازار داغی را شاهد هستند و توانستند با سودهای کلان از بازار خارج شوند.