مذاکره با ترامپ؟! اصلا فکرش را نکنید

دیروز یکشنبه نامه‌ای به امضای تعدادی از اصلاح‌طلبان و برخی ضدانقلاب خارجی (گروهک فداییان خلق ایران) منتشر شد که در آن توصیه شده بود دولت روحانی مذاکره با دولت ترامپ را آغاز کند. این نامه عجیب که به اعتقاد کارشناسان بیشتر تلاشی برای جلب توجه ترامپ به اپوزیسیون داخلی ایران است، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. در این زمینه از حمیدرضا آصفی، دیپلمات باسابقه و سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات چند سوال کوتاه پرسیدیم.
***
  آقای آصفی! تعداد محدودی از چند فعال سیاسی در داخل ایران و اعضای گروهک‌های ضدانقلاب در خارج از کشور در بیانیه‌ای مشترک، خواستار مذاکره ایران با ترامپ شدند. در این بیانیه گفته شده در صورتی که دولت ترامپ به ایران تضمین‌های معتبر بدهد، ایران وارد مذاکره با آمریکا شود. این یعنی هنوز هستند کسانی که فکر می‌کنند می‌شود با آمریکا توافق کرد و تضمین گرفت. به نظر شما بعد از ماجرای خروج آمریکا از برجام و نقض عهد آشکار در توافق بین‌المللی، آیا اساسا در قبال مساله مذاکره ایران و آمریکا، مطالبه تضمین از آمریکا دیگر موضوعیت و اصلا اعتبار دارد؟
نه! ببینید آمریکا اصلا کشوری نیست که تضمین بدهد. تضمین هم بدهد با وقاحت تعهد خودش را زیر پا می‌گذارد. حالا جمهوری اسلامی که تجربه برجام را دارد و دیدیم که آنها چطور بداخلاقی کردند. یک نمونه جدیدتر ماجرای مذاکره با کره‌شمالی است که اتفاقا در دوره همین ترامپ انجام شده است. آمریکا همه مطالبی که درباره مذاکره با کره‌شمالی گفته‌ است را دارد آرام آرام نقض می‌کند. آخرین صحبت آقای پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این بود که اول کره‌شمالی خلع سلاح تسلیحاتی را انجام بدهد بعد آمریکا تصمیم می‌گیرد چه اقدامی انجام بدهد. این آخرین صحبت آقای پمپئو بود. این ناقض همه گفته‌های پیشین درباره مذاکره با کره‌شمالی بود.


  یعنی در دوره ترامپ هم آمریکا قابل اعتماد نیست
آمریکا خودش قابل اعتماد نیست، دولت آقای ترامپ هم به صورت مضاعف قابل اعتماد نیست. به نظرم اصلا نباید به این موضوع فکر کرد. 
  شما به عنوان یک دیپلمات در حال حاضر هر نوع پیشنهاد برای مذاکره با دولت ترامپ را قبول دارید و در چارچوب منافع ملی می‌دانید؟
ببینید! در شرایط فعلی اصلا به مصلحت نیست. حتی اگر یک روزی بخواهیم مذاکره کنیم؛ یعنی حتی اگر یک روزی بخواهیم  با ترامپ مذاکره کنیم باید به یک شکلی باشد که آمریکایی‌ها احساس کنند ما از موضع قدرت می‌خواهیم مذاکره کنیم. الآن مذاکره با آمریکا یعنی اینکه آقای ترامپ چون آدم خودشیفته‌ای است فکر می‌کند و نتیجه می‌گیرد که فشارهایش علیه ایران جواب داده است و حالا ایران می‌خواهد با او مذاکره کند و بعد در مذاکره بازی در خواهد آورد.