جنگ سخت در فرودگاه الحدیده

گروه بین الملل: اخبار ضد و نقیضی از غرب یمن به گوش می‌رسد. نیروهای ائتلاف عربی مدعی هستند که وارد فرودگاه الحدیده در غرب یمن شده‌اند. برخی رسانه‌ها نیز از سقوط این فرودگاه خبر می‌دهند، اما کمیته‌های مردم یمن این اخبار را تکذیب کرده‌اند. درگیری در الحدیده اوج گرفته است. ساکنان الحدیده تحت فشارهای سنگینی قرار دارند. مردم به دلیل ترس از محاصره در تلاش برای تامین و ذخیره مواد غذایی و سوخت هستند. خیابان‌های مناطق دیگر بندر با وجود تعطیلات عید فطر تخلیه شده‌اند. 
سازمان‌های بین‌المللی به شدت نسبت به خطر افتادن جان غیرنظامیان ساکن در این مناطق ابراز نگرانی کرده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده که درگیری‌ها در الحدیده موجب وقوع وضعیت فاجعه باری شده و انتظار می‌رود ده‌ها تن از غیرنظامیان طی روزهای آتی شهر را ترک کنند. نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز روز گذشته برای انجام مذاکرات پیرامون الحدیده به صنعا رفته است. «مارتین گریفیتس»، گریفیتس هنگام ورود به صنعا بدون هیچ اظهار نظری، برای برگزاری نشست با رهبران انصارالله، فرودگاه را به سمت صنعا ترک کرده است.  نیروهای «منصور‌هادی» و ائتلاف عربی در تلاش هستند تا با تسلط بر مسیر ارتباطی میان الحدیده و صنعا، پایتخت یمن کمک رسانی به انصارالله را از طریق این مسیر حیاتی و مهم قطع کنند.
به گزارش المیادین درگیری‌هایی در ورودی جنوبی فرودگاه الحدیده و حملات فشرده‌ای از سوی نیروهای ائتلاف سعودی در حال وقوع است. فرودگاه الحدیده در کمتر از ۱۰ کیلومتری این بندر استراتژیک که دومین بندر بزرگ یمن است، قرار دارد. این بندر هم‌چنان تحت کنترل نیروهای انصارالله است.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشت که ائتلاف متجاوز سعودی با توجه به اینکه برای سومین بار در پیشروی به سمت الحدیده شکست خورد، به جنگ روانی روی آورده است. عبدالسلام افزود: نبرد در الحدیده فرسایشی خواهد بود و ائتلاف متجاوز سعودی نمی‌توان آن را تحمل کند.


سخنگوی جنبش انصارالله گفت که حتی یک ایرانی در یمن نمی‌جنگد و این در حالی است که نیروهای ارتش عربستان، امارات و سودان در یمن در حال جنگ هستند. وی با بیان «هدف از جنگ این است که یمن به اشغال بیگانگان در آید»، گفت: معتقدیم که ادامه تجاوز به الحدیده و سایر مناطق یمن، راه حل سیاسی را نابود می‌کند. منابع میدانی در یمن به المیادین می‌گویند که نیروهای ائتلاف اهداف خود را در الحدیده محقق نکرده و دشمن در ورود به فرودگاه الحدیده ناکام ماند و اخبار در مورد کنترل بر فرودگاه نادرست است.
این منابع همچنین از انهدام نزدیک به 20 خودروی وابسته به متجاوزان در نزدیکی منطقه الدریهمی‌توسط  ارتش یمن و کمیته‌ها خبر داده‌اند.
رد پای فرانسه در یمن
در این میان روزنامه فرانسوی لوفیگارو روز گذشته (شنبه) به نقل از دو منبع نظامی‌گزارش داد، نیروهای ویژه فرانسه در کنار نیروهایی از امارات و عربستان در یمن حضور دارند.
به گزارش رویترز، این روزنامه اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌ نیروهای ویژه فرانسه در یمن ارائه نکرد و در مقابل نیز وزارت دفاع فرانسه نیز اظهار نظری در این باره نکرده است؛ گرچه به نظر می‌‌رسد این اتفاق سیاستی عادی باشد که درباره عملیات‌های نیروهای ویژه اظهارنظری نشود.
یک منبع مطلع در پارلمان فرانسه در خصوص حضور نیروهای ویژه فرانسوی در یمن به رویترز خبر داده است. در همین حال، وزارت دفاع فرانسه جمعه اعلام کرد، پاریس در حال بررسی احتمال اجرای عملیات مین‌روبی برای تأمین دسترسی به بندر الحدیده به محض پایان یافتن عملیات‌های نظامی‌ائتلاف عربستان است. فرانسه در کنار ایالات متحده و انگلیس از ائتلاف عربی در جنگ یمن حمایت کرده و برای عربستان و امارات سلاح فراهم می‌کند.