حلقه محاصره تنگ‌تر مي‌شود

ميثم سليماني
 
پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا اگر نتواند به هدف اصلي خود برسد قطعا قربانياني خواهد داشت كه در باتلاق آن فرو خواهند رفت. پل منفورت، رييس سابق ستاد انتخاباتي ترامپ نيز يكي از اين افراد است. درست دو هفته پس از آنكه رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا؛ اتهامات جديدي را عليه پل منفورت مطرح كرد، قاضي فدرال، روز جمعه قرار وثيقه وي را لغو و او را روانه زندان كرد. اين مساله نتيجه 8 ماه تلاش‌هاي مولر بود كه تلاش كرد منفورت را متهم به نقض قوانين لابي‌هاي تجاري خارجي كند.
برمن جكسون، قاضي دادگاه منفورت در اين باره مي‌گويد: آسيب ديدن از اين پرونده، به ساختار عدالتي كشور آسيب مي‌رساند و باعث آسيب رساندن به يكپارچگي دادگاه‌هاي ما مي‌شود. منفورت اكنون در دادگاه فدرال با هفت اتهام جنايي روبه‌رو است و علاوه بر آن متهم به توطئه براي جلوگيري از اجراي عدالت نيز شده است. منفورت در روزهايي كه در خانه خود و با قرار وثيقه آزاد بوده است، سعي كرده با شاهدان پرونده خود تماس‌هايي را به صورت رمز‌گذاري شده، برقرار كند. اين موضوع را رابرت مولر به دادگاه گزارش داده است و پس از تاييد آن، دادگاه قرار وثيقه را لغو كرده است. قاضي دادگاه اعلام كرد كه اينجا مدرسه نيست كه من بخواهم گوشي را از دستان بچه‌هاي مدرسه بگيرم و عملا آقاي منفورت از موقعيتي كه داشته سوءاستفاده كرده است و بايد تا زمان رسيدگي كامل به اتهامات خود در زندان به سر ببرد.


تهديدي براي جامعه
پل منفورت براي اولين‌بار در ماه اكتبر مجرم شناخته شد و يك قاضي دادگستري با وثيقه 10 ميليون دلاري، حكم به بازداشت خانگي او داد و پاسپورت وي را مصادره كرد. سپس منفورت سعي كرد تا حساب‌ها و دارايي‌هاي خود را گردآوري و به دادگاه ارايه دهد و در نهايت توانست با ارايه وثيقه خود در ماه دسامبر به شكل موقت از فشارهاي اوليه بازداشت خانگي به نحوي خارج شود. سي‌ان‌ان حدود دو هفته پيش گزارش داد تيم مولر مدعي است كه به شواهدي دست يافته‌اند كه منفورت سعي كرده با شاهدان بالقوه پرونده خود تماس بگيرد. از همين رو آنها اين استدلال را مطرح كردند كه اقدامات منفورت يك نوع خطر براي جامعه است و او در زمان آزادي يك جرم مرتكب شده است كه آن اجراي عدالت است. گفته مي‌شود كه منفورت در طول اين مدت با افرادي خاص به شكل مخفيانه و رمزي وارد مذاكره شده است. آلن فريدمن يكي از اين افراد بوده است كه سال‌ها پيش مشاور منفورت بوده است كه از طريق موبايل همسرش با وي تماس گرفته و تاكيد كرده است كه بايد در خصوص پروژه هاپسبورگ با او گفت‌وگو كند. اين موضوع اشاره‌اي به اقدامات منفورت در اوكراين بوده است. دادستان مدعي است كه منفورت در اين پروژه قوانين لابي خارجي امريكا را دور زده است. در اين پروژه منفورت تلاش كرده سياستمداران بانفوذ امريكا و اروپا را به سمت دولت اوكراين بكشاند.
با اين حال گفته مي‌شود كه يك دقيقه و نيم اين تماس به طول انجاميده است ولي پس از آن منفورت در روزهاي آينده چندين‌بار تلاش كرده تا با او تماس بگيرد اما نتوانسته است. با اين حال مقام‌هاي قضايي توانسته‌اند تمام تماس‌هاي منفورت را رهگيري و آن را به‌طور كامل بررسي كنند و متوجه شوند او از چه راه‌هايي براي تماس گرفتن استفاده كرده است. منفورت علاوه بر تماس‌هاي تلفني سعي كرده از پيام‌رسان‌هاي رمزگذاري شده نيز استفاده كند.
وي با اتهامات گسترده‌اي روبه‌رو است كه بناست رسيدگي به اتهامات او از اواخر ماه جولاي آغاز شود و احتمالا تا ماه سپتامبر به طول خواهد انجاميد و او حداقل در حدود سه تا چهار ماه ديگر در زندان به سر خواهد برد.
منفورت مدعي است كه اتهامات مطرح شده عليه وي واهي و وي بي‌گناه است و بناست حتي برخي اتهاماتي كه ريك گيتس از نزديكان وي عليه او مطرح كرده را نيز تكذيب كند. گيتس كه درخواست بي‌گناهي خود را تغيير داده، موافقت كرد كه با دادستان همكاري كند. يكي ديگر از متهمان در اين پرونده كنستانتين كليمنيك است كه متهم به جاسوسي است ولي هنوز در دادگاه حاضر نشده است. او متهم به جاسوسي براي روسيه است و در امريكا حضور ندارد.
با اين حال هنوز ارتباط جدي بين اين پرونده و كمپين ترامپ كه اساس تحقيقات مولر است، وجود ندارد. ولي نكته قابل تامل اين است كه دادستان‌ها در چندين پرونده اظهار داشتند كه تماس‌هاي منفورت با روس‌ها و اوكرايني‌ها از جمله كليمنيك را با دقت مورد بررسي قرار خواهند داد و به هماهنگي احتمالي او با كمپين نيز نظارت خواهند كرد و به آن مي‌پردازند. منفورت پيش‌تر مي‌توانست تنها براي جلسات قانوني، نيازهاي پزشكي و مراسم‌هاي مذهبي از خانه خارج شود و در استثنائاتي خاص در مراسم تشييع جنازه پدرش و تعميد نوه خود نيز با اجازه قاضي سفر كرد اما اين امتيازات نيز اكنون تا زمان راي قطعي دادگاه از او گرفته مي‌شود. به گزارش سي‌ان‌ان برخي منابع تصور نمي‌كردند كه با چنين رايي از سمت دادگاه مواجه شوند اما به نظر مي‌رسد تيم حقوقي مولر به‌شدت قوي و تا حد ممكن تهاجمي عمل كردند.
از سوي ديگر رودي جولياني، وكيل دونالد ترامپ در واكنش به بازداشت منفورت ابتدا از احتمال عفو وي توسط آقاي ترامپ سخن گفت اما ساعاتي بعد اظهارات خود را اصلاح كرد. به گزارش بي‌بي‌سي، وي در واكنش ديگري عنوان كرد كه رييس‌جمهور قصد عفو هيچ كسي را ندارد و چنين كاري برخلاف توصيه همه از جمله خود من خواهد بود. جولياني همزمان گفت كه به نظر او دونالد ترامپ نبايد با تحقيقات بازرس مولر كه جانبدارانه است، همكاري كند. وي تاكيد كرد كه رييس‌جمهور احتمالا هفته آينده درباره موافقتش براي مصاحبه حضوري با مولر بر سر ارتباط احتمالي كمپين او با دولت روسيه تصميم خواهد گرفت.
 
هدف اصلي
يكي از اعضاي پارلمان اوكراين كه در جلسه هيات تحقيقاتي با مولر هفته گذشته حضور داشت در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري ‌اي‌بي‌سي نيوز گفت كه بر اساس پرسش‌هايي كه از او شده است، وي معتقد است كه بازپرس‌هاي پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا، كماكان علاقه‌مند به وكيل شخصي رييس‌جمهور يعني مايكل كوهن هستند. آندري آرتمنكو گفت: نظر شخصي من اين است كه مايكل كوهن هدف اين تحقيقات است. من نمي‌توانم جزييات دقيق سوالات را با شما به اشتراك بگذارم، اما از ديدگاه من اين تحقيقات ادامه مي‌يابد. آرتمنكو يكي از شاهدان روند اين تحقيقات محسوب مي‌شود و ديدگاه بهتري نسبت به علاقه‌مندي‌هاي تيم مولر دارد. اما هيچ ديدگاهي نسبت به اينكه تيم مولر چگونه حركت مي‌كند، ندارد. وي افزود: نتيجه‌گيري من علاقه محققان به كوهن است زيرا زمان زيادي در مصاحبه‌ها به كوهن اختصاص داشت. وي افزود كه اين نظر شخصي من است زيرا آنها از من در اين چارچوب سوال كردند.