دولت پشت پرده ها را بگوید

اسحاق جهانگیری اعلام کرده است که پیرامون مشکلات اقتصادی کنونی، بعد از عید فطر قرار است دولت با مردم سخن بگوید بسیاری این اظهارات را دیر هنگام تعبیر می‌کنند و معتقدند مسئولان خیلی زودتر ازاین‌ها‌ می‌بایست با مردم دراینباره سخن می‌گفتند، اما پرسش اینجاست که آیا سخن گفتن با مردم مشکلات را حل می‌کند ؟
در پاسخ باید بگوییم که اولا دولت این روزها تحت فشارهای خیلی زیادی است از یک سو فشارهای خارجی و تلاش‌ها‌ی دشمنان ایران است که می‌خواهند ما را در تنگنا قرار دهند و از سوی دیگر فشارهای داخلی است؛ به عبارتی برخی در داخل با دشمنان همسو شدند و بی رحمانه بر روحانی می‌تازند این اتفاق باعث شده است تا دولت از لحاظ اقتصادی عملکردش تحت تاثیر این فشارها قرار بگیرد . از یک طرف می‌خواهند دولت را در تنگنا قراردهند و از سویی دیگر وضعیت اقتصادی ناشی از عملکرد خودشان را بر سر دولت بکوبند . یعنی در کنارکارشکنی‌ها‌یی که در سیاست داخلی و خارجی انجام می‌دهند دولت را نیز تخریب می‌کنند. این موارد همه به هم پیوسته هستند .
ما نمی‌توایم توقع کنیم با این اوضاع، اقتصاد خوبی هم داشته باشیم . مثلا چه دلیلی داشت در چنین شرایطی که دشمنان ایران تلاش می‌کنند انواع انگ‌ها‌ را به ما بزنند لایحه پیرامون fatf مسکوت بماند. طبیعی است با این شرایط نتایج بهتر از این نیز نصیب ما نمی‌شود.
اما در اینکه دولت درچنین زمانی باید حتما با مردم صحبت و شفاف دلیل اتفاقات اخیر را بیان کند شکی نیست .


قطعا دراین راستا دولت می‌بایست پشت پرده‌ها‌ را بگوید وگرنه تمام کاسه کوزه‌ها‌ بر سراین قوه خراب می‌شود .
دولت باید اکنون در باره مشکلات به وجود آمده ناشی از مسائل اقتصادی ایران توضیح دهد و شفافسازی کند. اماشفافسازی کافی نیست.
شفاف سازی تنها ازاین جهت می‌تواند مفیدباشد که ازآن فشاری را که اکنون افکار عمومی تحمل کرده است بکاهد.
این یک گام است وگرنه همه مسائل با شفاف‌سازی حل نمی شود . بلکه باید در کنارش اقدامات دیگری هم صورت بگیرد دیپلماسی می بایست فعالانه تر عمل کند و ما ضمن آگاهی از تهدیدها چگونگی
روبه رویی با تهدیدها را هم بدانیم .
نیازبه اقدامات عملی وجود دارد تا مسائل و مشکلات حل شود . راهکار برون رفت از اقتصاد کازینویی امروز که در آن میزان بالا و پایین شدن اجناس سکه و دلار تبادلات را به قمار تبدیل کرده است، نیازمند این است که اولا ریشه های این مشکلات دیده شود و سپس در این راستا اقدامات عملی صورت بگیرد .