تاثیر طوماربازی دلواپسان در مجلس بر بازارها

نگاه انتقادی آفتاب اقتصادی به رفتار اخیر نمایندگان در عدم پذیرش لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم
تاثیر طوماربازی دلواپسان در مجلس بر بازارها

آفتاب اقتصادی- الهام علائی: ظاهرا قرار نیست برخی رفتارهای عجیب و غیر حرفه ای در سطوح بالای کشور پایان یابد و هنوز هم شاهد آنها هستیم. نمونه بارز این رفتارها پهن کردن طومار توسط برخی نمایندگان در میانه مجلس شورای اسلامی بود. روز یکشنبه گذشته در مجلس بر سر تصویب لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم تشنج ایجاد شد و برخی مجلسیان با طومار و پلاکارد در صحن علنی مجلس کارناوال به راه انداختند و سرانجام نیز با طرح تعویق دو ماهه این لایحه که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه طراح آن بود، قائله پایان یافت و با رای نمایندگان، تصویب آن به دو ماه آینده موکول شد.


اینکه چرا باید تصویب چنین لایحه‌ای به تعویق بیفتد، دست‌کم برای آنهایی که اندک شناختی از دنیای اقتصاد و سیاست دارند، جای بسی شگفتی است. تصویب نشدن این لایحه در مجلس کافی بود تا بهانه به دست برخی سودجویان در بازار بدهد و به محض اینکه خبر وقفه دو ماهه در بررسی مجدد این لایحه منتشر شد، بازار ارز، سکه و خودرو با یک جهش ناگهانی مواجه شد، به طوری که نرخ سکه از مرز دو میلیون و پانصد هزار تومان نیز گذشت.
هرچند این افزایش قیمت‌ها و تلاطم در بازارهای مختلف پولی و مالی کشور مشتق عوامل متعددی است، اما بدون شک یکی از مهم‌ترین این عوامل، مسائل بین‌المللی و واکنش جهان خارج به گفتار و رفتار مسئولان و مقامات کشور ماست. نتیجه اینکه تلاطم در بازار به قدری زیاد شد که به رغم تثبیت نسبی قیمت‌ها در روزهای گذشته، بار دیگر کنترل از دست همه خارج شد و چیزی جز جولان سوداگران در بازار و سقوط ارزش پول ملی از خود بر جای نگذاشت.

احساس ترس بازار از عملکرد نمایندگان مجلس
شهاب الدین بی مقدار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این موضوع اظهار داشت: «تا چند روز پیش، بهای دلار و ارز تقریبا تثبیت شده بود؛ اما همین حرکت مجلس در روز یکشنبه گذشته باعث شد تا باز همه چیز خراب شود؛ همین که طوماری را آوردند و در وسط مجلس پهن کردند، دوباره بازار احساس ترس کرد. طورماری که متاسفانه چند روز پیش برخی از نمایندگان در مخالفت با CFT در مجلس پهن کردند، باعث شد تا مردم باز هم هراسان شوند و رو به خرید سکه و ارز آورند. البته ناگفته نماند، حرکت‌هایی که ما می‌کنیم و تبلیغاتی که در بیرون می‌شود، باعث افزایش قیمت‌ها شد.»
این نماینده افزود: «اگر قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در اینجا عادی تصویب می‌شد و دیگران هم روی آن تفسیر نمی‌کردند، اتفاق خاصی رخ نمی‌داد. چون این قانون تاکید دارد که کسی حق ندارد به تروریست‌ها که سازمان ملل آنها را تروریست می‌داند، کمک مالی شود. جالب است که یکی از دوستان می‌گفت، در این صورت ما نمی‌توانیم به حزب الله لبنان کمک کنیم، این در حالی است که حزب الله یک تشکل رسمی است و در مجلس لبنان کرسی دارد و جزو تروریست به حساب نمی‌آید. از سوی دیگر، خود لبنان این معاهده را پذیرفته است؛ حالا چگونه شده که ما کاسه داغ تر از آش شده‌ایم؟!»

نمایندگان حافظ منافع مردم نیستند!
جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی در این راستا و در انتقاد به رفتار اخیر نمایندگان و پهن کردن طومار در صحن مجلس به آفتاب اقتصادی گفت: «متاسفانه نمایندگان مجلس ما دانش سیاسی ندارند و با مسائل سیاسی آشنا نیستند و صرفا با شعارهای انتخاباتی توانسته‌اند رای مردم و کرسی نمایندگان مجلس را به دست آورند. بنابراین واجد شرایط نمایندگی مجلس به عنوان حافظان منافع مردم نیستند. در کمال تاسف، آنها همچنان به دنبال چنین شعارهایی هستند که نمونه آن، آتش زدن برجام در صحن مجلس است و حرکت بسیار سطح پایینی به لحاظ پرستیژی محسوب می‌شود.»

اقدامات نمایشی حاصل فقدان توان دفاع منطقی است
عباس عبدی نیز در انتقاد به این گونه رفتارها مطرح کرد: «چنین صحنه‌ای را تصور کنیم که در یک جلسه کارشناسی و تصمیم‌گیری مثلاً شورای پول و اعتبار، نمایندگان نهادهای گوناگون نشسته‌اند و می‌خواهند درباره یک موضوع مهم پولی، مثل نرخ سود بانکی، یا پرداخت و تخصیص اعتبارات، بحث و تصمیم‌گیری کنند. در این میان دو نفر از اعضای جلسه، پلاکاردی را درآورند و روی میز پهن کنند که صدها یا حتی هزاران نفر واقعی یا جعلی آن را امضا کرده و خواهان حذف سود بانکی شده! و انتظار هم داشته باشند که اعضای شورا عقل خود را زیر پا بگذارند و مطابق خواست این پلاکارد یا... رای دهند.»
عبدی افزود: «خب، اگر قرار است بنای تصمیم‌گیری در یک موضوع تخصصی، اینگونه عریضه‌ها و امضا جمع کردن باشد، اصولاً چه نیازی به جمع شدن افرادی تحت عنوان شورا یا مجلس و... گرفتن حقوق‌های کلان است؟ این ‌کارهای نمایشی هنگامی صورت می‌گیرد که طرفداران آن نظر، توان دفاع منطقی از خواسته خود یا نقد و رد ایده و طرح دیگران را ندارند. از این‌رو متوسل به امضاسازی می‌شوند، کاری که هزینه چندان زیادی ندارد. اقدامی که چند نفر از نمایندگان مجلس در جلسه یکشنبه و هنگام بررسی لایحه مربوط به الحاق به FATF کردند، نمونه بارزی از توصیه به تعطیلی عقل و منتفی کردن مسئولیت نمایندگی و کوشش برای صحنه‌سازی جهت پیشبرد اهداف معدودی از آنان و گروه‌های ذینفع در بیرون از مجلس است.»

مشکل فقط روحانی است؟!
آنچه که در این میان مطرح می‌شود این است که با وجود همه انتقاداتی که به دولت دوازدهم صورت می‌گیرد، آیا ریشه همه مشکلات کنونی کشور مستقیما به شخص رئیس‌جمهور برمی‌گردد و در صورت کنار رفتن حسن روحانی، به یکباره ایران گلستان خواهد شد؟! اگر غیر از این است، چرا و با چه هدفی عده‌ای کمر به تخریب دولت روحانی بسته‌اند؟!
شهاب الدین بی مقدار در ارتباط با این مسئله تصریح کرد: «مردم از حرکت‌های ما می‌ترسند، ولی واقعیت چیز دیگری است. عده ای می‌خواهند روحانی را تخریب کنند، در صورتی که ناخودآگاه در حال زدن ریشه نظام هستند و با ایجاد ناامیدی و ضعیف نشان دادن دولت، اهداف خود را پیگیری می‌کنند. این رفتارها همه را در فکر ذخیره کردن سرمایه انداخته است، در صورتی که اصلا دورنمایی از مشکلات حاد وجود ندارد. عده‌ای که از تحریم نان می‌خوردند، می‌خواهند تحریم‌ها بازگردد، در صورتی که قرار نیست دوباره تحریمی مانند گذشته بازگردد.»

نگذاشتند مشکل مراودات بانکی ما حل شود
این عضو کمیسیون اقتصادی افزود: «برای ما تحریم‌های سازمان ملل مهم است که نتوانند کشتی‌های ما را متوقف کنند، ما اکنون نفت خود را می‌فروشیم و کالاهای خود را صادر می‌کنیم. اگر این لایحه هم تصویب می‌شد، قطعا مراودات بانکی ما هم حل می‌شد و دیگر مشکلی نداشتیم. متاسفانه هم اکنون ضرب الاجلی که به ما داده بودند، گذشته، ولی امیدواریم تیم قوی دیپلماسی بتواند این مشکل را تا حدودی حل کند و امیدواریم مجلسی‌ها هم کمی عاقل تر شوند که زودتر این لایحه تصویب شود.»
پژویان در این ارتباط تاکید کرد: «در شرایطی که اقتصاد ما تحت فشار شدید است، چنین اقداماتی به معنای این است که خودمان از دیگران دعوت کنیم تا به سوی ما حمله کنند. به باور من، در پیش گرفتن سیاست‌های ملایم و آرام کننده‌ای که منجر به پایین آمدن شان ما نمی‌شود، بهتر از عملکرد تندی است که باعث تحریک افکار عمومی جهان نسبت به ما می‌گردد.»
وی در ادامه یادآور شد: «فشار روی مردم است، من نماینده که فشاری را حس نمی‌کنم، آخرین حقوقی که دولت اگر نتواند پرداخت کند، قطع کردن حقوق من نماینده است، اما مردم عادی و بیشتر صنوف همین الان با مشکل مواجه هستند و مواد اولیه چند برابر شده است. دلیل اینکه این گونه اتفاقات رخ می‌دهد، این است که ما فکر نمی‌کنیم، چون می‌خواهیم آدم خودمان را رئیس جمهور کنیم. مردم را بیچاره کرده ایم، امیدواریم که دنیا این موضوع را درک کند و بداند این عده اندک همه مردم ایران نیستند و متاسفم که مجلس ما چنین کاری را کرد. امیدوارم که مجلس عاقل شود و به تعهدی که دولت امضا کرده و مهلت گرفته است، پایبند باشد!»

تاثیر مستقیم رفتار نمایندگان بر گرانی‌ها
از سوی دیگر، جمشید پژویان درباره تاثیر این‌گونه رفتارها بر بازار و گرانی کالاها گفت: «مسلما هر حرکتی که باعث شود جامعه جهانی تحریک شود و مسائل مربوط به تحریم‌ها تشدید گردد، بدون شک در بازار و اقتصاد ما موثر خواهد بود. برخی افراد می‌خواهند تشدید تحریم‌ها اتفاق بیفتد و مسلم است که این گونه رفتارها خیلی مستقیم و سریع در بازار داخلی تاثیر می‌گذارد و به طور نمونه منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود. بدون شک بازار تحت تاثیر فضای کلی کشور قرار دارد و این‌گونه مسائل و رفتارها می‌تواند در بروز افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»
در این میان، شاید اندکی تامل بهترین گزینه قبل از هرگونه اظهارنظر یا ارتکاب به فعل باشد. هر چند این امر مشروط به داشتن حس تعهد نسبت به آینده مردم و سرزمین‌مان است.