دوپینگ جدید برای خودروسازان گران فروش

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: در جلسه
روز سه شنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو برای شش ماه مسکوت ماند.
مسکوت ماندن این طرح از آنجا جای تامل دارد که پیش‌تر بسیاری از نمایندگان در دفاع از آن خواستار تصویب زودتر این طرح شده بودند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار کمیسیون قرار گرفت مخالفین و مخالفین ثبت‌نام کرده نظرات خود را مطرح کردند.ولی ملکی با بیان اینکه این نشست یکی از جلساتی بود که مخالفین و موافقین با قدرت از نظرات خود دفاع کردند، گفت: در نهایت 12 نفر از اعضای کمیسیون تقاضای مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه را ارائه کردند که بعد از اظهار نظر مخالفین و موافقین با اکثریت آرا تصویب شد.



پای تعرفه‌ها در میان است؟
آفتاب اقتصادی برای بررسی بیشتر موضوع با رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. سبحانی‌فر که از مدافعان مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو است می‌گوید: «محور اصلی طرح ساماندهی بازار خودرو، کاهش تعرفه‌های واردات خودرو است. در شرایط فعلی که آمریکا می‌خواهد تحریم‌های تازه‌ای علیه ما وضع کند کاهش تعرفه واردات به مانند یک تحریمی برای صنایع داخلی است.» سبحانی‌فر گفت: «آمریکا برای حمایت از تولید داخلی خود تعرفه‌های واردات محصولات مختلف به این کشور را بسیار بالا برد و این امر موجب رشد اشتغالزایی در آمریکا شد. حالا که آمریکا می‌خواهد تحریم‌های جدیدی علیه ما اعمال کند نباید به راحتی منابع ارزی برای واردات خودرو اختصاص یابد چرا که این کار موجب از بین رفتن اشتغال می‌شود. اگر در شرایط فعلی تعرفه واردات کاهش یابد همانند این است که ما خودمان دست و پایمان را بسته‌ایم و طیبعی است که بیکاری هم افزایش می‌یابد. ما باید در حال حاضر به نیازهای واقعی ارزی پاسخ دهیم و از تولید داخلی حمایت کنیم، نباید به گونه‌ای عمل کنیم که محصولات خودروسازان خارجی رونق گرفته و رکود در صنعت داخلی به وجود بیاید. سبحانی‌فر گفت: «برخی عنوان می‌کنند که دلیل اصلی تلفات حوادث جاده‌ای پایین بودن کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی است در صورتی که باید عواملی نظیر خطای انسانی و ناایمن بودن جاده‌ها را هم در نظر بگیریم.» وی افزود: «بنابراین با در نظر گرفتن عوامل مختلف و نیز شرایط فعلی، کمیسیون صنایع تصمیم گرفت که طرح ساماندهی بازار خودرو مسکوت بماند تا بعدا بتوانیم در جهت افزایش کیفیت خودروهای داخلی طرح جدیدی را ارائه
کنیم.» با توجه به اظهارات این نماینده مجلس به نظر می‌رسد مسئولان در پی یک دوپینگ جدید به بهانه تحریم‌ها برای خودروسازان هستند. در طول سال‌های گذشته به انحای مختلف چنین کمک‌هایی به دو غول خودروسازی کشورشده و آنان نیز با سوءاستفاده از این موقعیت از کیفیت محصولات خود کاسته و بر قیمت‌های افزوده‌اند. اکنون نیز همزمان با افزایش نجومی قیمت‌ها مجلس هم به انحصار آنان کمک می‌کند.

واکنش به طرح 200 امضایی
در همین حال سبحانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به طرح جدید مجلس با 200 امضا برای بازگشت قیمت خودروهای زیر 45 میلیون به سال 96 گفت: «من نه این طرح را امضا کرده‌ام و نه از جزئیات آن اطلاع دارم اما معتقدم که چنین طرحی غیر عملیاتی است زیرا در شرایط فعلی بازگشت به قیمت‌های سال 96 ممکن نیست. شورای رقابت هم که اخیرا افزایش قیمت خودروها را تصویب کرد به خاطر افزایش هزینه‌های تولید بود زیرا بخشی از قطعات وارداتی است و طبیعی که با گرانی دلار هزینه خودروسازان افزایش یابد.»

خرید و فروش در بازار خودرو به حداقل رسید
همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو فعالان این بازار از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به‌گونه‌ای خریداران رغبتی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند.به گزارش ایسنا، چند هفته‌ای است که بازار خودرو ملتهب شده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به حدود ۹۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به‌عنوان مثال قیمت مزدا۳ تیپ ۳ در کارخانه ۱۳۱ میلیون تومان بوده اما در بازار به ۲۲۹ میلیون تومان رسیده است.قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز در حالی ۱۱۵ میلیون تومان است که در بازار این خودرو به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز در کارخانه به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان و در بازار به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.در این شرایط کارشناسان معتقدند احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی باعث سودجویی واسطه‌ها و تعیین نرخ‌های نجومی برای این خودروها شده
است. از آن سو نیز سایر خودروهای داخلی با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار روبه‌رو هستند به‌گونه‌ای که این خودروها حداقل چند میلیون تومان گران‌تر نسبت به قیمت کارخانه در بازار عرضه می‌شوند.در چنین شرایطی اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که با وجود رشد نجومی قیمت‌ها خرید و فروش در این بازار به حداقل رسیده و معامله چندانی انجام نمی‌شود.علیرضا پورحسنی - نمایشگاه‌دار و کارشناس بازار خودرو - در این رابطه می‌گوید: در بازار خودرو همه کلافه شده‌اند. فقط قیمت‌ها به شکل نجومی بالا رفته و همه هم فقط نگاه می‌کنند چون حجم معاملات بسیار کم است.
از خودرو نپرسید!
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید از پاسخگویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو امتناع کرد و گفت: بهتر است این موارد را از معاون امور صنایع بپرسید.رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته بازار خودرو به حالت بحرانی درآمده، آیا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گذشته پیش‌بینی چنین شرایطی شده بود و برنامه‌ریزی خاصی برای شرایط فعلی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: بهتر است موضوعات مرتبط با خودرو را از معاونت امور صنایع بپرسید.معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت (صمت) در پاسخ به این سوال که آیا در این زمینه برنامه‌ریزی خاصی در معاونت طرح و برنامه صورت نگرفته است؟ توضیح داد: ما استراتژی‌های صنعت را براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تدوین کرده‌ایم و راهبردهای صنعت نیز برای سال‌های آینده تدوین شده است.

هر گونه افزایش قیمت
خودروهای داخلی و خارجی غیر قانونی است !
معاون رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: هر گونه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی غیر قانونی است و متاسفانه تاکنون هیچ شکایتی از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه ها به ما نرسیده است. به گزارش ایسنا، محمدعلی اسفنانی گفت: مدتی است که در بحث قیمت خودروهای داخلی و خارجی با افزایش قیمت یا عرضه نکردن خودرو مواجه هستیم و اگرچه قانون نظارت بر این موارد و رسیدگی به اختلافات آنها را به عهده برخی از سازمان ها گذاشته است اما این به این معنا نیست که سازمان تعزیرات در این زمینه ورود نکنند. وی گفت : سازمان تعزیرات حکومتی کاملاً آمادگی دارد که در بحث گرانفروشی در راستای تکالیف قانونی خود
اقدام کند.