عملکرد ایران در اولین بازی‌های جام‌جهانی و آفریقایی‌ها در جام‌های جهانی بررسی شد

اشتباهات علیه آرزوها
تیم ملی ایران در چهار بازی ابتدایی خود در چهار دوره گذشته جام‌جهانی مجموعا یک امتیاز کسب کرده است و این دوره، دنبال پایان دادن به این ناکامی است.
به گزارش وب‌سایت نود، اولین بازی در جام‌جهانی ویژه‌ترین بازی است. برای تیمی کم‌تجربه مثل ایران، بازی اول در تورنمنتی متفاوت با هر آنچه قبل از آن تجربه کرده می‌تواند جنبه تاریخی داشته باشد. تیم ملی ایران از اولین بازی‌هایش در سه جام‌جهانی ابتدایی خیلی خاطرات خوبی ندارد. بازی‌هایی که به خوبی نشان دهنده کم‌تجربگی بازیکنان و کادرفنی تیم ملی ایران و غافلگیرشدن آن‌هاست. اتفاقی که در اولین دوره حضور کی‌روش روی نیمکت تکرار نشد و حالا هواداران تیم ملی امیدوارند که در دومین حضور نه تنها خبری از غافلگیری نباشد که شگفتی در همان اولین گام رقم بخورد. نتایج تیم ملی ایران در اولین بازی‌هایش در ادوار مختلف جام‌جهانی پیش از این چه بوده است؟
ایران صفر-هلند ۳؛ جام جهانی ۱۹۷۸


اولین بازی در اولین حضور. مهمترین بازی تاریخ تیم ملی تا آن زمان را می‌توان بازی با هلند دانست. اولین دیداری که تیم ملی ایران در جام‌جهانی تجربه کرد و روند بازی هم میزان هیجان‌زدگی شاگردان حشمت مهاجرانی را به خوبی نشان می‌دهد. تیم ملی ایران در حالی این بازی را با سه گل واگذار کرد که دو گل آن از روی نقطه پنالتی بدست آمد. نصرالله عبداللهی و حسن نظری دو بازیکنی بودند که دو خطای پنالتی مرتکب شده و یک هت‌تریک آسان را به رنسنبرینک هلندی تقدیم کردند. بازیکنی که در هفت بازی تیمش در جام‌جهانی دوره گذشته سه گل زده بود در این جام در همان بازی اول به رکورد سه گل رسید.
ایران صفر- یوگسلاوی یک؛ جام‌جهانی ۱۹۹۸
در این بازی تیم ملی ایران بازی خیلی خوبی ارائه داد اما باز هم یک اشتباه فردی مانع از کسب امتیاز شد. این بار نیما نکیسا بود که در چیدن خط دفاعی و جاگیری اشتباه کرد و میهایلوویچ روی همین اشتباه دروازه او را باز کرد.
ایران یک-مکزیک ۳؛ جام‌جهانی ۲۰۰۶
باز هم یک بازی خوب و باز هم یک باخت در اولین بازی اما این بار با یک تفاوت. تیم ملی در اولین بازی یک گل زد. روند بازی هم نشان می‌داد که در سومین حضور بازیکنان ایران اعتماد به نفس‌شان بالاتر رفته و استرس‌شان پایین‌تر آمده اما طلسم اشتباهات فردی همچنان به قوت خودش باقی بود. بازی ایران و مکزیک به صورت پایاپای با نتیجه یک- یک در جریان بود اما همکاری میرزاپور و رحمان رضایی روی اشتباهات سریالی و در نهایت لیز خوردن دروازه‌بان تیم ملی ایران به گل عمر براوو منجر شد و شاگردان برانکو در پایان ۹۰ دقیقه با سه گل خورده زمین را ترک کردند.
ایران صفر- نیجریه صفر ؛ جام‌جهانی ۲۰۱۴
بالاخره اولین بازی جام‌جهانی به اولین امتیاز منجر شد. حضور مربی‌ای با تجربه کافی در جام‌جهانی، تیم تقریبا خوبی که آماده کرده بود و یک بازی بسته تساوی صفر – صفر مقابل نیجریه را برای ایران به ارمغان داشت. این بار خبری از اشتباه فردی و غافلگیری و بی‌تجربگی بازیکنان نبود و شاگردان کی‌روش با ۹۰ دقیقه بازی اصولی و منطقی یک امتیاز را از برزیل به سوغات آوردند.
ایران- مراکش جام‌جهانی ۲۰۱۸
بعد از تساوی مقابل نیجریه حالا توقع از تیم ملی از زدن یک گل و کسب یک امتیاز بالاتر رفته است. بازی با مراکش اولین و البته مهم‌ترین بازی تیم ملی ایران در روسیه است. دیداری که کسب امتیاز و پیروزی در آن و یا باخت می‌تواند سرنوشت ما در مرحله گروهی را تا حدود زیادی مشخص کند. ایران در اولین بازی خود در جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف مراکش می رود. مراکش و کلا تیم های آفریقایی به هیچ وجه رقبای غریبه برای فوتبال ایران محسوب نمی شوند و ایران سابقه رویاروی با آنها را دارد.
ایران در برابر آفریقایی‌ها
تقابل با تیم های آفریقایی قدمت ۴۰ ساله دارد که ایران برای اولین بار در چارچوب قهرمانی آسیا-آفریقا به دیدار غنا رفت و ایران با پیروزی ۳ بر صفر فاتح مسابقات شد. کلا دیدارهای رسمی ایران با آفریقایی‌ها در چارچوب رقابت‌های آسیایی-آفریقایی و همچنین جام جهانی بوده و سایر بازیها در تورنمنت های چهارجانبه بوده یا جنبه دوستانه داشته است
ایران با مراکش تنها یک بار در مسابقات چهارجانبه تبریز در سال ۱۳۸۱ روبه رو شده که آن دیدار در پایان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه تساوی یک-یک پایان یافت و در ضربات پنالتی ایران پیروز میدان شد.هرچند که این بازی از سوی فیفا بازی رسمی محسوب نمی شوددر مجموع ایران، ۲۹ بار با تیم‌های آفریقایی روبه رو شده است که حاصل آن ۱۳ برد ۱۱ مساوی و ۵ شکست بوده است. ایران در ۶ بازی گذشته برابر آفریقایی‌ها تنها یک بار متحمل شکست شده است.
ایران و کی روش در جام جهانی مقابل آفریقایی‌ها
ایران در ۴ حضور قبلی در جام جهانی، ۲ بار با تیم‌های آفریقایی بازی داشته که هر ۲ دیدار با تساوی به پایان رسیده است.ایران در آخرین بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ با نتیجه ۱-۱ مقابل آنگولا متوقف شد و در نخستین بازی در جام جهانی ۲۰۱۴ برابر نیجریه به تساوی بدون گل رسید. البته کارلوس کی روش هم به جز دیدار با نیجریه، تحت هدایت پرتغال یک بار در جام جهانی با تیم آفریقایی ساحل عاج روبه رو شد که آن دیدار هم با نتیجه تساوی بدون گل پایان رسید.
کی روش که اولین دیداری که تیم ملی ایران مربیگری کرد مقابل تیم آفریقایی ماداگاسکار بود در طول دوران هدایت تیم ملی کارنامه قابل قبولی برابر تیم‌های قاره سیاه داشته در ۹ بازی به ۴ پیروزی، ۳ تساوی و ۲ شکست دست یافته است.
بهترین‌ها از نظر عملکرد فنی
کریم انصاری فرد که در تیم ملی حضور دارد به همراه جواد نکونام با ۴ گل زده بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی مقابل تیم‌های آفریقایی هستند. پس از این دو بهترین گلزن تاریخ رقابت‌های ملی جهان ، علی دایی با ۳ گل زده قرار دارد.
احسان حاج صفی که رکورددار بازی ملی در تیم اعزامی به جام جهانی است با ۹ بازی مقابل تیم های آفریقایی از این نظر رکورددار است.
سایر اخبار این روزنامه
مجلس و دولت کانادا خواستار توقف از سرگیری روابط با ایران شدند اصلاح‌طلبان برای پاسخ به مطالبات هواداران شان از دولت مورد حمایت شان چه باید بکنند؟ «ابتکار» از حواشی پوستر مردانه جام جهانی در میدان ولیعصر(عج) پایتخت گزارش می دهد علیرضا صدقی مسئولیت‌پذیری و سرشدگی ایندیپندنت از وجود 29 دارو در آب‏های انگلستان خبرداده که از طریق گردشگران منتقل شده‌ است گسترده‌ترین عملیات نظامی توسط ائتلاف عربی به یمن آغاز شد نبرد «الحدیده»؛ پیروزی یا شکست نهایی؟ «ابتکار» نقش «حباب» درافزایش قیمت ها را بررسی کرد حباب اقتصادی در اقتصاد حبابی «ابتکار» از ایرادات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گزارش می‌دهد حمایت از کودکان با تشدید مجازات به‌جای پیشگیری «ابتکار» تاثیر بازی‌های رایانه‌ای تعاملی را روی صنعت سینما بررسی می‌کند بازی با پرده نقره ای عملکرد ایران در اولین بازی‌های جام‌جهانی و آفریقایی‌ها در جام‌های جهانی بررسی شد سخنگوی وزارت امور خارجه: گروگان‌گیری توسط هرکسی و به هردلیلی امری ضدبشری است دبیرکل حزب اسلامی کار: می‌خواهند کاری کنند که بگوییم برجام برای ما ضروری نیست