همه در انتظار درخشش ملي پوشان

آرمان- حمید شجاعی: از نام سیاستمدار مشخص است که در چه حوزه‌ای تبحر دارد؛ سیاست و سیاست‌ورزی! آنها تلاش می‌کنند تا حزب و جریان خودشان در سیاست بالاتر از رقیب باشد و بسیاری از روزها در حال رقابت با هم هستند. مولفه‌های این رقابت قابل تطبیق با حوزه‌های دیگر نیست اما شاید اصول مشترکی در تمام این رقابت‌ها باشد که آن هم علم به میزان توانایی رقیب و وزن خودشان است. سیاست همواره در فوتبال دخالت دارد. مخصوصا در کشورهای غیرپیشرفته که دولتمردانش سعی می‌کنند با توسل جستن به موفقیت‌های ورزشی اسم و رسمی هم برای خود پیدا کنند؛ در استادیوم حاضر شوند به گاه پیروزی یا با لباس ورزشی در جمع ملی پوشان حاضر شوند به گاه تمرین و بازی. دخالت سیاست در فوتبال به حدی است که بالاترین مقام ورزشی کشور برای گرفتن همزمان مقامی پایین‌تر حاضر است با فیفا هم وارد مناقشه شود. در ایران اما فصلی جدا میان سیاست و ورزش وجود دارد و آن هم علاقه زیاد سیاستمداران به این رشته ورزشی است و تعدادی از مسئولان ورزشی به سمت‌های دولتی رسیده‌اند. نکته قابل تامل در ارتباط ورزش و سیاست به پیش‌بینی‌ها باز می‌گردد که در بسیاری مواقع به حقیقت تبدیل نمی‌شود به عنوان نمونه سیاستمداران گاه پیش‌بینی می‌کنند که ترامپ پیروزی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمی‌شود و دموکرات‌ها بر جمهوریخواهان پیشی می‌گیرند که چنین نمی‌شود یا اینکه حتی در اتفاقات سیاسی داخل کشور هم گمانه‌هایی دارند که با ادعای درستی آن اما محقق نمی‌شود. سیاستمدار خواه ناخواه اهل گمانه‌زنی است و در فوتبال هم چنین روحیه‌ای دارد چنان‌که بارها مشاهده شده در زمان پخش مسابقه فوتبالی مهم، تلویزیون اتاق جلسات احزاب روشن و بحث‌های سیاسی خاموش می‌شود و در همین پیش‌بینی‌های زیادی درباره نتیجه مسابقه می‌شود. مسابقات ایران در جام جهانی هم از روز جمعه آغاز می‌شود که پیش‌بینی سیاستمداران جزء لاینفک آن است.
فرصت مناسب
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با حضور ایران در آوردگاه جام جهانی روسیه اظهارداشت: امروز ورزش و به‌خصوص فوتبال بسیاری از مرزها را در نوردیده و از ساحت خود خارج شده و به سرعت عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در برگرفته و تبدیل به عاملی مهم در روابط بین جوامع شده و ابعاد وسیع گسترده و چند لایه‌ای را پیدا کرده است. مرتضی مبلغ به«آرمان» گفت: این عرصه چون نسبت به روندهای سیاسی دارای حواشی کمتری است می‌تواند برای تعامل با سایر جوامع مورد استفاده کشورها واقع شود. وی افزود: این مقوله از نظر دیپلماسی و سایر حوزه‌ها به عنوان ابزار و پتانسیل مهمی است که باید سرمایه‌گذاری جدی روی آن صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت به‌درستی استفاده کرد. مبلغ تصریح کرد: جام جهانی روسیه مستقل از اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان چه نتیجه‌ای خواهد گرفت فرصت مناسبی است که می‌توان از آن استفاده سازنده‌ای کرد. امید می‌رود که تیم ایران در این رقابت‌ها با پیروزی بر حریفان موجبات شادمانی جامعه را فراهم آورد.
نماینده شایسته


یک عضو شورای شهر تهران در ارتباط با دستاوردهای کشورمان از مسابقات جام جهانی روسیه اظهارکرد: زحمات زیادی کشیده شده تا امروز تیم ملی فوتبال ایران بدین جایگاه در جام جهانی برسد و مرکز توجه جهانیان گردد. سیدمحمود میرلوحی به «آرمان» گفت: امروز جام جهانی و فوتبال یکی از عناصر کانونی اقتصاد، ارتباط و همکاری‌های بین‌المللی است که چشم همه جهان به این آوردگاه دوخته شده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: من فکر می‌کنم تیم فوتبال ایران از روز جمعه برای شادی مردم فرصت‌های ارزشمندی را خلق خواهد کرد و بازیکنان و مربیان ما در روسیه نمایندگانی شایسته برای کشورمان خواهند بود و حضورشان در این جام فرصتی برای ارتقای ارتباط و گفت‌وگوی ملت ایران در فضای بین‌المللی است.
تاثیرات مثبت جام جهانی
نایب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس در مورد حضور مقتدرانه تیم فوتبال ایران در جام جهانی روسیه عنوان کرد: حضور تیم ایران در این رقابت‌ها نشان می‌دهد که تیم فوتبال کشورمان به لحاظ فنی توانایی‌های لازم برای رسیدن به این سطح از مسابقات جهانی را دارد تا بتواند در چنین میدان‌هایی با تیم‌های برتر دنیا مسابقه دهد. فاطمه ذوالقدر به «آرمان» گفت: با توجه به تحریم‌هایی که متوجه کشورمان است و آمریکایی‌ها می‌خواهند کشورمان به انزوا کشیده شود و هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد حضور ایران در این رقابت‌ها، پیروزی‌هایی که کسب خواهیم کرد و بازی‌های جوانمردانه ملی پوشان ایران قطعا می‌تواند تاثیرات مثبتی با خود به همراه داشته باشد عضو فراکسیون امید خاطر نشان کرد: چشم تمام جهان به روسیه دوخته شده و مسلما نام ایران به‌واسطه این مسابقات بازهم در تمامی کشورها شنیده خواهد شد.
بایکوت نایکی
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص حضور ایران در آوردگاه روسیه 2018 اظهار داشت: از آنجایی که ورزش ابزاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و رویدا جام جهانی از جمله رویداهایی است که تمام افکار جهان را معطوف به خود می‌کند و از طرف دیگر از آنجایی که شرکت نایکی تیم فوتبال ایران را تحریم کرده و از دادن کفش‌های قوتبال به تیم ایران خودداری کرده این مسابقات بهترین فرصت برای ماست تا نسبت به این حرکت از خود عکس‌العمل بسیار سنجیده‌ای با رفتار کاملا حرفه‌ای و منطقی نشان دهیم. امیر رضا واعظی آشتیانی به «آرمان» گفت: ملی پوشان ایرانی سعی کنند که با رفتار و عملکرد خود شرکت نایکی را بایکوت کنند که این عمل خود می‌تواند انعکاس جهانی داشته باشد و دستاورد خوبی برای کشورمان باشد.