قرار نیست هر چه آمریکا بخواهد، همان شود!

پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمريكا از توافق هسته اي ایران، دور جدیدی از گفت‌وگوها میان تهران و بروکسل برای حفظ این توافق آغاز شده است.
مذاکراتی که تهران هشدار می‌دهد زمان محدودی برایش قائل است و اگر کشورهای اروپایی نتوانند منافع ایران در این توافق را تامین کنند، تهران راهی جز خروج از این توافق نخواهد داشت.
فدريكا موگريني در جلسه پارلمان اروپا با محوریت برجام شرکت کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز حضور خود در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت: «توافق هسته ای با ایران به خوبی کار می‌کند و مانع اصلی گسترش سلاح های هسته‌ای در جهان است. هر چند شاید بتوان گفت که این توافق بهترین آن از لحاظ تاریخی نیست.


وی گفت: «توافق هسته ای ایران یک پیمان نیست و یک توافق چندجانبه است؛ برجام یک پیمان نیست که نیاز داشته باشد توسط پارلمان کشورهای امضاکننده مورد تایید قراربگیرد؛ متن برجام برای تمام منتقدان موجود است».
سخنگوی دولت در مورد دیدار رهبركره‌شمالي با ريیس جمهوری آمريكا به دولت پیونگ‌یانگ هشدار داد.
محمد باقر نوبخت در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه در تهران برگزار شد، گفت: «با آدمی روبه‌رو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می‌گیرد. نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند. این شخص نماینده مردم فهیم آمریکا نیست».
از ابتدای اعلام تصمیم رهبران آمریکا و کره‌شمالی، ایران همواره تلاش کرده است تا نسبت به «اعتمادناپذیری» آمریکا به مقام‌های کره‌ای هشدار بدهد.این در حالی است که این دو کشور تاکنون کشورهای متخاصم به شمار می‌رفتند. بر اساس سندی که رهبران دو کشور پس از دیدار سه‌شنبه امضا کردند، کره شمالی متعهد شده است تا در قبال دریافت تضمین‌های امنیتی، نسبت به «هسته‌ای‌زدایی» شبه جزیره کره اقدام کند.
دونالد ترامپ بعد از دیدار خود با کیم جونگ اون در پاسخ به پرسشی در مورد برجام گفت: «امیدوارم به وقتش و در زمانی که تحریم‌ها عملی شد، ایران دوباره برای مذاکره و یک توافق واقعی بازگردد، اما حالا برای این کار زود است».در همين راستا با علي خرم ،نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل و استاد دانشگاه،گفت و گويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي گذرد:
وزيران سه كشور آلمان بريتانيا و فرانسه باارسال نامه اي خواستار اجرايي نشدن تحريم هاي ثانويه براي شركت هاي اروپايي فعال در ايران شدند، آيا اروپا مي‌تواند در برابر تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران مقاومت كند؟
این اقدام اروپا نشان از این است که آن‌ها مصمم هستند تا جایی که ممکن است بتوانند راه را برای حفظ برجام باز کنند و به این ترتیب بتوانند ایران را نه در تحریم کامل آمریکا بلکه با کمک اقتصاد اروپا به نوعی در جایگاهی که است حفظ كنند. به عبارتی توازن موجود را به هم نزند و درگیری نظامی یا شرایط سخت برای ایران پیش نيايد.
به نظرشما تصميم جديد ايران مبني بر بالابردن غني سازي در صورت لغو برجام،اعمال فشار بر اروپاست ؟
ممکن است بتوان گفت ایران با این اقدام می‌خواهد به اروپا متذکر شود که اگر نتواند در زمینه حفظ برجام کاری کند،ایران به روزهای اول و به قبل از توافق بین المللی برجام بر می‌گردد .از این بابت اگر ایران به آن نقطه برگردد نمی‌توان دقیق پیش بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد.
از این نظر اروپایی ها نگران موقعیتی هستند با توجه به اینکه یک ائتلافی از دشمنی و خصومت در آمریکا و اسرايیل و عربستان و بخشی از کشورهای عربی وجود دارد می تواند امکان بر هم ریختن اوضاع در خاورمیانه را داشته باشد.
نظرشما در مورد شروط آمريكا كه ايران بين فعاليت منطقه‌اي ونقض حقوق بشر و اقتصاد ايران يكي را بايد انتخاب كند،چيست؟
لزوما این نیست كه هر آنچه آمریکایی‌ها خواستار آن هستند همان بشود .ولی در هر صورت ایران با چالشی روبه‌رو است که به نوعی به قدرت ایران در خارج از مرزها بر می گردد. بنابراین طبیعی است که اگرتحریم‌ها اعمال شود و شرایط سخت شود ایران نسبت به اینکه بتواند مردم کشور را به ثبات و آرامش و رفاه برساند دارای اولویت است .
وزير خارجه فرانسه بعد از اينكه ايران تصميم به افزايش غني سازي اورانيوم گرفت،در سخناني اعلام كرد ايران به خط قرمز نزديك مي شود. آيا اين سخنان از سفر نتانياهو نشأت مي گيرد؟
نمی‌توان کل صحبت های وزیر خارجه فرانسه را به سفر نتانیاهو ربط دادبلکه فرانسوی ها تفسیری از برجام دارند که از نظر حقوقی اگر ایران در برجام بماند و غنی‌سازی را در حدود ۱۹۰ هزار سو بخواهد به تدریج انجام دهد در چارچوب برجام این اقدام نمی‌گنجد و ایران اگر بخواهد تصمیم خود را عملی کند باید از برجام خارج شود.
به نظرشما سفرنتانياهو به كشورهاي اروپايي با چه هدفي بود ؟
نتانياهو احساس می‌کند موقعیتی پیش آمده تا بتواند از طریق آن ایران را تضعیف کند (از طریق اقدامات عليه پايگاه هاي ايران در سوريه)اکنون می‌خواهد دیگر کشورها را با خود همراه کند تا فشار زیادی را بر ایران وارد کند تا اینکه ایران در مشکلاتی که به وجود آمده دوباره نتواند به جایگاه اولیه خود باز گردد. ضمن این که می‌خواهد در ارتباط با برجام دیگر کشورها را متقاعد کند تا از برجام خارج شوند. از طرفی می‌خواهد جایگاه منطقه ای ایران را هم حتی الامکان تضعیف کند.