تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آخرین ساعات ماه پربرکت رمضان را درحالی سپری می‌کنیم که هر لحظه باقیمانده آن، از چنان ارزشی برخوردار است که باید به شاخه‌های این شجره طوبای رحمت و مغفرت الهی چنگ زد و از آتش دوزخ به خدا پناهنده شد.
سفره ضیافت الهی ساعاتی دیگر برچیده می‌شود و سفیر وداع رمضان و صدای ملائک که در این ماه از آسمان به زمین آمده بودند تا از میهمانان این ماه معنوی پذیرایی کنند و آنها را به سوی فلاح و رستگاری رهنمون باشند، شنیده می‌شود که آماده بازگشت می‌شوند. باید انگشت حسرت بر دهان گرفت و اشک فراق ریخت که قافله این ماه رخت بر می‌بندد و فردا دیگر خبری از این میهمانی نیست. ولی هنوز ساعت‌هایی برای بازماندگان از این قافله باقیست و می‌توان به صف رستگاران پیوست. هنوز فرشتگان الهی در میان زمین و آسمان ندای «هل من تائب» سر می‌دهند و جا ماندگان را به استفاده از برکات معنوی ماه رمضان و تولدی دوباره فرا می‌خوانند. باید همچون پیشوای رستگاران، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام اشک حسرت ریخت و از خدا خواست که: «بار الها این ماه رمضان را آخرین ماه روزه داری‌ام قرار مده و قبل از آنکه سپیده این شب سر زند، مرا مورد رحمت و آمرزش ات قرار ده.»
موضوع برجام و تبعات خروج آمریکا از این پیمان بین‌المللی و وضع مجدد محدودیت‌ها به همراه تحریم‌های ثانویه و همچنین شروط ایران برای ادامه برجام در صورت تعهد دیگر طرف‌ها به تضمین آن، از موضوعاتی است که در این هفته نیز بر مسائل داخلی و خارجی سایه‌انداز بود و بخش مهمی از مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین و حضور در اجلاس رهبران پیمان شانگهای را به خود اختصاص داد. واقعیت این است که این روزها قوه مجریه و دولت آقای روحانی علیرغم همه ضعف‌ها و انتقاداتی که می‌توان به آن وارد کرد، با تبعات وسیع و همه جانبه‌ای از تحریم‌ها مواجه است و باید برای مقابله با ابعاد عوارض این فشارهای خارجی، از داخل مورد حمایت همه جانبه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی قرار گیرد ولی متاسفانه در دو سال گذشته جمله «سازشکارانه بودن برجام» آنقدر تکرار شد، که به ترجیع‌بند تیترهای نخست رسانه‌های مخالف دولت تبدیل گردید. در این میان دستگاه‌های اقتصادی و دیپلماسی در دولت دوازدهم آنگونه که باید به این جوسازی‌ها پاسخ نداده و اذهان را نسبت به عوارض عدم وجود برجام توجیه نکرده و اگر هم ناگزیر شدند، هر سه ماه یکبار عملکردشان را پس از اجرای برجام به مجلس گزارش دادند و آنقدر هم در این باره کلی گویی شد که مخالفین برجام در داخل که ابزارها و رسانه‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف در اختیار دارند، حرکت‌های تخریبی را دنبال کرده و با شخص ترامپ و نتانیاهو برای به شکست کشاندن آن – علیرغم تبعات سنگینی که برای منافع ملی و نظام – همراهی و همسویی کردند. حتی این آیه صریح قرآن که درباره صفات مومنان می‌فرماید «اشد علی‌الکفار، رحماء بینهم» و باید به عنوان پایه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی قلمداد شود، متاسفانه توسط عده‌ای که منافع خاصی را دنبال کرده و بدنبال دوقطبی‌سازی جامعه هستند، وارونه عمل شده و هجمه به مسئولان دولت در راس امور قرار گرفت. برخی مدعیان اصولگرایی و انقلابیگری به بهانه برجام آنچنان دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را مورد هجوم قرار دادند که نمونه اخیر آن در تعرض به رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان راهپیمایی روز جهانی قدس مشاهده شد.


عملکرد این افراد، یا بهتر بگوئیم جریانات شکست خورده سیاسی در انتخابات، آنچنان برای کشور خسارت بار است که می‌تواند موجبات انشقاق در جامعه را فراهم آورد. واقعاً تعجب‌آور است که عده‌ای صرف بدعهدی آمریکا و علیرغم اذعان ترامپ به اینکه برجام، منافع نامشروع آمریکا را تحت تاثیر قرار داده، در همسویی با دشمنان برجام به دنبال تسکین بخشیدن به بخشی از آلام شکست‌های سیاسی انتخاباتی خود باشند.
صحنه بین‌المللی نیز این هفته شاهد چند رویداد تازه بود. رودررویی اجلاس شانگهای و «جی هفت»، با سیاست‌های ترامپ، مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی، ماجرای آتش زدن صندوق‌های رای در عراق و ادامه حملات عربستان به یمن از جمله این رویدادها بود.
دو اجلاس مهم بین‌المللی، یعنی اجلاس شانگهای در شرق و نشست گروه «جی هفت» در غرب، در رخدادی کم سابقه با سیاستهای دولت آمریکا مخالفت کردند. مجموع اعضای این دو نشست بین‌المللی، مصداق روشنی از برآیند افکار عمومی دنیا بود که به مخالفت با آمریکا برخاست. تحولات بین‌المللی اخیر حامل این پیام است که جهان از سیاست‌های آمریکا و رئیس‌جمهور بدون منطق آن منزجر و متنفر است و حاضر نیست از خواسته‌های غیرقانونی و زورمدارانه دولت آمریکا تبعیت کند.
ترامپ، آنگونه که در مدت یکسال گذشته نشان داده است به هیچ معیار و قانونی پایبند نیست و ابایی ندارد خصلت‌های خود را علناً ابراز نماید که نمونه آنرا پس از مذاکراتش با رهبر کره شمالی شاهد بودیم. زمانی که ترامپ با وقاحت اعلام کرد هیچ پایبندی به توافق‌ها با رهبر کره شمالی ندارد و هر زمان که لازم بداند زیر این توافق‌ها خواهد زد.
با توجه به این مسئله، هیچ تضمینی نه تنها به توافق کره شمالی و آمریکا، بلکه به هر توافقی که ترامپ پای آنرا امضا کند وجود ندارد. مایه تاسف برای جهان است که فرد فرومایه و بدسابقه‌ای چون دونالد ترامپ با استفاده از موقعیت استکباری آمریکا تلاش می‌کند جهان را به پذیرش خواسته‌های شرورانه خود وادار سازد.
این هفته، در عراق اعلام شد بخشی از صندوق‌های رای متعلق به بغداد در آتش سوخت. منابع امنیتی دولت عراق تایید کرده‌اند که این آتش سوزی عمدی بوده است. در این باره، حیدرالعبادی و سایر مسئولان عراق نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده‌اند.
به دلیل اختلافات درباره شمارش آرا اوایل این هفته مجلس عراق بازشماری دستی آرا را تصویب کرده بود. آنچه مسلم است این است که دستهایی در خارج و داخل عراق در کار است که روند اوضاع را از حالت طبیعی خارج سازند و در سایه آشفتگی شرایط، اهداف شیطنت آمیز خود را محقق سازند.
این هفته، نیروهای عربستان حملات خود را برای تصرف بندر الحدیده یمن شدت بخشیدند. بندر الحدیده از جمله مجاری باقیمانده در اختیار مردم یمن است که از آن طریق می‌توانند بخشی از نیازهای خود را فراهم سازند.
ارتش جنایتکار عربستان تلاش می‌کند با تصرف این بندر و یا دست کم، محاصره آن، راه تنفس یمنی‌ها را مسدود و آنها را به تسلیم وادار سازد. در این باره موسسات بین‌المللی نسبت به عواقب ادامه حملات عربستان به الحدیده هشدار داده و اعلام کرده‌اند که ادامه این وضع می‌تواند جان هزاران نفر را در این شهر به خطر اندازد. مجامع بین‌المللی همچون گذشته، چشم خود را به این جنایت عربستان بسته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
روز تاریخی بورس با رشد2 هزار و 767 واحدی شاخص معاون وزیر بهداشت: واکسن ایرانی پاپیلوم انسانی به مرحله پایانی تولید رسید رهبر طالبان درخواست مذاکرات مستقیم با آمریکا را مطرح کرد موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است روسیه: آماده اتخاذ تدابیر واکنشی به طرح‌های ناتو هستیم اخبار کوتاه اقتصادی دیده‌بان حقوق بشر: حملات گسترده اسرائیل علیه فلسطینی‌ها جنایت جنگی است زخمی شدن پنج فلسطینی در تیراندازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری تحلیل سیاسی هفته نشریه آمریکایی: آمریکا در فاجعه انسانی یمن شریک است رئیس سازمان حج و زیارت: یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند در جلسه هیات وزیران به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد؛ قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 تعیین شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبرداد برقراری و پرداخت افزایش حقوق‌ بازنشستگان از خرداد استمرار نسل کشی سازمان یافته در یمن دکتر روحانی در دیدار صمیمی با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره): حمایت از عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی وظیفه انسانی, اسلامی و قانونی دولت است دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی