معاون وزیر بهداشت: واکسن ایرانی پاپیلوم انسانی به مرحله پایانی تولید رسید

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه محققان دو شرکت دانش بنیان ایرانی به پیشرفت 90 و 70 درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی) رسیده اند، گفت:نخستین واکسن ایرانی این بیماری بزودی تولید و احتمالا از سال 98 وارد بازار می‌شود.
دکتر رضا ملک زاده درباره ضرورت تولید واکسن‌های مورد نیاز کشور گفت: تولید هر واکسن داخلی برای عفونت‌های ویروسی و بیماری‌هایی که افراد باید در برابر آنها واکسینه شوند، یک موفقیت برای کشور است؛ چرا که واردات واکسن، هزینه‌های سرسام آوری دارد و بسیار گران به دست مصرف‌کننده داخلی می‌رسد.
وی تصریح کرد: هزینه واکسیناسیون HPV برای هر فرد، 750 هزار تومان و نرخ استفاده از این واکسن در کشور، 43 هزار دز است؛بنابراین تحقیقات و تلاش‌ها برای تولید واکسن‌های موثر و با کیفیت که این هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد، قابل حمایت هستند.
وی درباره اولویت‌های تعریف شده در تولید واکسن‌های داخلی گفت: این اولویت‌بندی در کشورها از جمله ایران، از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری‌های درحال شیوع، سیاستهای ملی سلامت و برنامه‌های کشوری واکسیناسیون، تبعیت و روند کاملا مشخصی را طی می‌کنند.


دکتر ملک زاده افزود: بر این اساس تولید برخی واکسن‌ها در اولویت نخست قرار دارند و برخی دیگر در اولویت بعدی هستند. اما تلاش‌های علمی محققان داخلی برای تولید واکسن‌ها جزو هر اولویتی که باشند، قطعا در پاسخ به نیاز جامعه است و نمی‌توان حرکت علمی دانشمندان کشور را متوقف کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به واکسن‌های HPV درحال تولید توسط پژوهشگران دو شرکت دانش بنیان ایرانی اشاره کرد و گفت: واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های 16 و 18 که نقش عمده‌ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) مشابه سرواریکس است و در مراحل آزمایشات بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو است و با دریافت مجوز، احتمالا از ابتدای سال 98 وارد بازار می‌شود و دیگر واکسن چهار ظرفیتی HPV (سروتیپ‌های 6، 11، 16 و 18) مشابه گارداسیل در مرحله آزمایشات حیوانی است و به پیشرفت 70 درصدی رسیده است.
وی افزود: از آن جا که برنامه‌های تشخیصی ویروس HPV تحت پوشش بیمه قرار ندارد، ساخت واکسن بیماری، ضمن آن که با کاهش قابل توجه هزینه‌ها، به نیاز داخلی پاسخ خواهد داد، تولید آن را از انحصار شرکت‌های سازنده دنیا (گارداسیل و سرواریکس) خارج خواهد کرد و ازسوی دیگر یک سرمایه‌گذاری ارزی برای کشور محسوب می‌شود؛ چرا که این واکسن دومین واکسن پرفروش دنیاست و ما می‌توانیم نیاز برخی کشورها را تامین کنیم.
ملک زاده به نتایجی از مطالعات مرتبط با شیوع HPV در کشور اشاره کرد و گفت: نتایج برخی تحقیقات انجام شده در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان را حدود 4 تا 7 درصد تخمین زده می‌زند.
وی به مطالعه‌ای اشاره کرد که در سال 1392 انجام شده و در آن، 30 هزار زن 30 تا 49 سال از جمعیت عادی 4 شهرستان کشور نمونه گیری شدند و نتایج آن نشان داد نزدیک به 3 هزار نفر HPV مثبت داشتند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، سرطان دهانه رحم را هفدهمین سرطان شایع در بین زنان ایرانی دانست و با استناد به آمارهای تخمینی،مرگ‌های ناشی از سرطان دهانه رحم در کشور را سالانه 370 مورد اعلام کرد.
دکتر ملک زاده ضمن تاکید بر پرهیز رسانه‌ها بویژه رسانه ملی دراعلام میزان شیوع بیماری‌ها و پیش‌بینی اپیدمی آنها در آینده توسط افراد غیرمتخصص ازسویی و لزوم خودداری از به کارگیری توصیفاتی همچون «سونامی» برای شیوع بیماری‌ها بدون اتکا به اسناد مطالعاتی و علمی مورد تایید گفت: خوشبختانه ایران در حوزه تحقیقات علوم پزشکی و نظام ثبت بیماری‌ها بویژه ثبت سرطان به دستاوردهای بسیار مهم بین‌المللی رسیده است که نمونه اخیر آن تهیه نخستین گزارش « ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران» بود که برای انتشار در معتبرترین مرجع جهانی «سرطان در پنج قاره» مورد تایید قرار گرفت و نشان داد که ایران در حوزه ثبت سرطان همپای کشورهای پیشرفته دنیا توانسته یکی از با کیفیت‌ترین و دقیق‌ترین گزارشات ثبت سرطان دنیا را ارائه دهد.
ملک زاده، نتایج ثبت سرطان دهانه رحم را یکی از بخشهای نظام ثبت سرطان دانست و افزود: وقتی کشور ما دارای چنین توانایی علمی و تحقیقاتی در حوزه پزشکی است انتظار می‌رود که موضوعات مهم مرتبط با بیماری‌ها را دستخوش حواشی بی‌فایده که هیچ ثمری برای مردم ندارد نکنیم.
سایر اخبار این روزنامه
روز تاریخی بورس با رشد2 هزار و 767 واحدی شاخص معاون وزیر بهداشت: واکسن ایرانی پاپیلوم انسانی به مرحله پایانی تولید رسید رهبر طالبان درخواست مذاکرات مستقیم با آمریکا را مطرح کرد موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است روسیه: آماده اتخاذ تدابیر واکنشی به طرح‌های ناتو هستیم اخبار کوتاه اقتصادی دیده‌بان حقوق بشر: حملات گسترده اسرائیل علیه فلسطینی‌ها جنایت جنگی است زخمی شدن پنج فلسطینی در تیراندازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری تحلیل سیاسی هفته نشریه آمریکایی: آمریکا در فاجعه انسانی یمن شریک است رئیس سازمان حج و زیارت: یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند در جلسه هیات وزیران به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد؛ قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 تعیین شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبرداد برقراری و پرداخت افزایش حقوق‌ بازنشستگان از خرداد استمرار نسل کشی سازمان یافته در یمن دکتر روحانی در دیدار صمیمی با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره): حمایت از عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی وظیفه انسانی, اسلامی و قانونی دولت است دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی