روز تاریخی بورس با رشد2 هزار و 767 واحدی شاخص

شاخص بورس روز گذشته در آستانه عید فطر با شکل‌گیری صف خرید در اغلب گروه‌های بورسی، با جهش 2 هزار و 767 پله‌ای به مرز کانال 100 هزار واحدی نزدیک شد و شاخص فرابورس نیز رکورد شکنی کرد.
به گزارش ایرنا، شاخص بورس با ورود حجم زیاد نقدینگی به بازار، روندی پر شتاب یافت و در جایگاه 99 هزار و 146 واحدی تثبیت شد.
پس از نوسان قیمت ارز و افزایش قیمت اغلب کالاهای صنعتی، خوراکی و... شرکت‌های بورسی با رشد قیمت و همچنین تعدیل‌های مثبت مواجه می‌شوند.
همواره رشد قیمت ارز و تورم در کالاهای مصرفی، رخدادی مطلوب برای بورس به شمار می‌رفته زیرا باعث شناسایی سود بیشتر برای شرکت‌ها می‌شود.


بدین ترتیب پس از چند هفته رشد قیمت ارز، مسکن و اغلب کالاها، بازار بورس با جهشی بزرگ در قیمت‌ها مواجه شد به طوری که در بسیاری از نمادها که به کف قیمت رسیده بودند، صف‌های خرید شکل گرفت.
در معاملات روز چهارشنبه یک میلیارد و 660 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 355 میلیارد ریال در 121 هزار و 965 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد 857 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 338 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 246 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. همچنین شاخص آزاد شناور سه هزار و 243 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
گروه فلزات اساسی در معاملات دیروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه 298 میلیون سهم به ارزش 941 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش 560 میلیارد ریال و رایانه به ارزش 490 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم معاملات روز چهارشنبه، گروه خودرو با دادوستدی به ارزش 309 میلیارد ریال قرار گرفت. گروه فرآورده‌های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 296 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) و جم (پتروشیمی جم) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخ داشته و آن را بالا بردند.
شاخص فرابورس نیز در معاملات دیروز بیش از 37 واحد رشد کرد و در ارتفاع بالاتر از یک هزار و 153 واحدی ایستاد. در بازار فرابورس، بیش از 412 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از یک هزار و 856 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
سایر اخبار این روزنامه
روز تاریخی بورس با رشد2 هزار و 767 واحدی شاخص معاون وزیر بهداشت: واکسن ایرانی پاپیلوم انسانی به مرحله پایانی تولید رسید رهبر طالبان درخواست مذاکرات مستقیم با آمریکا را مطرح کرد موگرینی: همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران در اولویت است روسیه: آماده اتخاذ تدابیر واکنشی به طرح‌های ناتو هستیم اخبار کوتاه اقتصادی دیده‌بان حقوق بشر: حملات گسترده اسرائیل علیه فلسطینی‌ها جنایت جنگی است زخمی شدن پنج فلسطینی در تیراندازی صهیونیست‌ها در کرانه باختری تحلیل سیاسی هفته نشریه آمریکایی: آمریکا در فاجعه انسانی یمن شریک است رئیس سازمان حج و زیارت: یک میلیون و 350 هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند در جلسه هیات وزیران به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد؛ قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 تعیین شد مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبرداد برقراری و پرداخت افزایش حقوق‌ بازنشستگان از خرداد استمرار نسل کشی سازمان یافته در یمن دکتر روحانی در دیدار صمیمی با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره): حمایت از عزیزان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی وظیفه انسانی, اسلامی و قانونی دولت است دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی دستور رئیس‌جمهور به دستگاههای دولتی برای مهار گرانی