رییس سندیکای کاغذ در پاسخ به «جهان صنعت» مطرح کرد

گروه بازرگانی- بازار کاغذ بار دیگر دچار التهاب شده است. اگرچه بحران کاغذ از سال گذشته آغاز شد اما این مشکلات هم در بخش تولید و هم در بخش عرضه در ماه‌های اخیر بیشتر از قبل جلوه می‌کند. وضعیت نابسامان بازار ارز و تصمیمات اقتصادی دولت بر قیمت کاغذ به طرز چشمگیری تاثیر گذاشته به‌طوری‌که قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه با افزایش قیمت دو برابری به 4350 تومان رسیده است‌. این در حالی است که کاغذهای موجود مربوط به ثبت سفارش‌های گذشته بوده و با دلار 3800 تومانی وارد شده است‌.
اواخر فروردین‌ماه امسال وزیر ارشاد از قرار گرفتن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی، با موافقت هیات دولت خبر داد و اعلام کرد به این کاغذ، هم ارز 4200 تومانی می‌رسد و هم یارانه 400 تومانی‌. اما شواهد بازار حاکی از آن است بسیاری از واردکنندگانی که ارز 4200 تومانی را دریافت کردند باز هم قیمت تمام‌شده خود را بسیار بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند‌. در همین رابطه رییس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه چرا با وجود تمهیدات ارزی دولت‌، برای این صنف، بازار کاغذ در تنش است توضیح داد: «هیچ تنشی از نظر تامین کاغذ در بازار وجود ندارد و ما با وفور کاغذ هم مواجه‌ایم اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد بحث قیمت است‌. قیمت کاغذ روزنامه به کیلویی 4350 تومان رسیده است‌. با این حال دولت حدود120 میلیون دلار ارز برای واردات کاغذ روزنامه و کاغذ تحریر اختصاص داده و در ارتباط با مشکل تامین کاغذ روزنامه‌ها هم پیشنهادی داده که مابه‌التفاوت 400 تومانی (فاصله قیمت 3800 تا 4 هزار تومان دلار) را به تولیدکنندگان روزنامه‌ها پرداخت کند‌.»
افزایش قیمت 100 درصدی
ابولفضل روغنی که در نشستی خبری صحبت می‌کرد، درباره اینکه چرا قیمت کاغذ روزنامه افزایش یافته نیز به «جهان صنعت» گفت: «قیمت کاغذ روزنامه از سال گذشته تا امروز بیش از صددرصد افزایش داشته است‌. اما ما با وارد‌کنندگان جلساتی را برگزار کردیم که آنها می‌گویند هر زمان دولت مابه‌التفاوت 400 تومان را بدهد آنها هم همین مبلغ را به تولیدکنندگان روزنامه برمی‌گردانند‌. اما باتوجه به بدقولی‌ها و حس بی‌اعتمادی که به دولت وجود دارد‌، واردکنندگان کاغذ حاضر نیستند با قیمت‌های پایین‌تری کاغذ را بفروشند‌.»


این مقام مسوول درباره اینکه قیمت 4350 تومان کاغذ روزنامه بر مبنای چه ارزی پایه‌گذاری شده است بیان کرد: «قیمت، تابع عرضه و تقاضاست و در حال حاضر برخی از وارد‌کنندگان ادعا می‌کنند کاغذ را با ارز آزاد وارد کردند. به همین دلیل قیمت به 4350 تومان رسیده است‌. البته من واردات با ارز هفت هزار تومانی را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب‌. اما اگر مبنا را ارز 4200 تومانی هم قرار دهیم، قیمت کاغذ روزنامه باید پایین‌تر از این باشد‌.»
روغنی ادامه داد: «البته این در شرایط مطلوب جواب می‌دهد و در وضعیتی است که موانعی برای واردات و ثبت سفارش و تامین ارز وجود نداشته باشد اما وقتی در شرایطی هستیم که کشورهای اروپایی در مورد فروش کاغذ با ما قطع همکاری کردند و مشکلات جدید‌تری هم قرار است به این بحران‌ها اضافه شود قطعا نمی‌توانیم انتظار فروش کاغذ با قیمت پایین‌تری را داشته باشیم. البته جلساتی را داشتیم تا با کمک معاونت مطبوعاتی‌، فکری برای قیمت4350 تومان کاغذ مطبوعات بکنیم‌.»
گرانی کاغذ با دلار 3800 تومانی
روغنی در پاسخ به اینکه در دو ماه اخیر چه میزان ثبت سفارش کاغذ با ارز 4200 تومانی انجام شده گفت: «کاغذ‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود است و با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شود اصلا با ارز جدید ثبت سفارش نشده‌اند و قبلا با همان ارز 3800 تومان وارد شده اما به دلیل شرایط بد بازار، واردکنندگان حاضر به فروش قیمت پایین‌تر نیستند‌.»
رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت منابع ارزی لازم را در اختیار ندارد، گفت: «حتی اگر دولت منابع ارزی هم داشت‌، نباید ارز را در اختیار همه واردکنندگان قرار دهد زیرا ارز در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد که با آن کالاهای بنجل را وارد می‌کنند‌.»
او افزود: «در دو ماه با ارز 4200 تومانی‌، حدود هشت میلیارد دلار ثبت سفارش انجام شده و معلوم نیست قرار است چه کالاهایی و با چه استاندارد‌هایی با این ارز وارد کشور شود.»
وابستگی شدید وارداتی
روغنی همچنین با اشاره به شرایط نابرابر تولید در کشور گفت: «در حالی که از واردات کاغذ، مالیات بر ارزش‌افزوده 9 درصدی دریافت نمی‌شود اما از تمامی مراحل تولید کاغذ در کشورمان مالیات گرفته می‌شود که این امر شرایط نامناسب و نابرابری را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است‌. همچنین به واردات کاغذ، ارز وارداتی ارزان‌قیمت اختصاص می‌دهند که این امر به معنای حمایت از تولید نیست‌.»
رییس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور ادامه داد: «روند مصرف کاغذ روزنامه در کشور ما در حال کاهش است هرچند این روند به دلیل افزایش توسعه استفاده از فضای مجازی در دنیا نیز کاهش یافته است به‌طوری که مصرف این نوع کاغذ تا سال 2015 حدود 40 میلیون تن کاهش داشته است‌.»
روغنی با بیان اینکه رقم مصرف کاغذ روزنامه کشور نیز به حدود 70 هزار تن کاهش یافته است، گفت: «در حالی که ظرفیت تولید کاغذ در کشورمان بالاست اما به دلیل استقبال مناسبی که بازار داخل به ویژه از تولید کاغذ روزنامه نمی‌کند ظرفیت خالی زیادی وجود دارد‌.»
او بیان کرد: «در زمینه کاغذ تحریر وابستگی شدیدی به واردات داریم هرچند می‌توانیم این نیاز را با فعالیت‌ ظرفیت کارخانه‌های داخل تامین کنیم اما به دلیل به صرفه نبودن تولید و استقبال نشدن از تولیدات داخلی این امر انجام نمی‌شود‌. در بخش کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ما همچنان وارد‌کننده هستیم و متاسفانه از کارخانجات تولید‌کننده داخلی حمایت خاصی نمی‌شود و کارخانجات این بخش با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند‌.»
روغنی ادامه داد: «از طرفی در بخش کاغذ‌های بسته‌بندی ما در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌ایم و موفق شدیم در سال 96 حدود 100 هزار تن صادرات داشته باشیم‌.»
رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور یادآور شد: «با وجود اینکه وابستگی شدیدی به واردات کاغذ روزنامه در کشور وجود دارد اما بنده به عنوان رییس اتحادیه اطمینان می‌دهم که هیچ مشکلی برای تامین کاغذ مورد نیاز روزنامه‌ها وجود ندارد‌.»
گرانی دستمال کاغذی
روغنی درباره دلایل عرضه دستمال کاغذی (مواد سلولزی) با سود 50 تا 70 درصدی در بازار مصرف بیان کرد: «در صورتی که شرایط تولید کاغذ تیشو را در کشور مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌شود که آنها سود کمی را از تولیدات خود به دست می‌آورند اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد شبکه‌های توزیع ناقص‌الخلقه و بدی است که قیمت این محصولات را برای عرضه به مصرف‌کنندگان بالا می‌برد‌.» او افزود: «دلیل افزایش قیمت سرسام‌آور دستمال کاغذی در خرده‌فروشی‌ها شبکه‌های توزیع است و ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد‌.»
برگزاری نمایشگاه
به گفته این مقام مسوول قرار است نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات در نمایشگاه بین‌المللی تهران‌ از 6 تا 9 مردادماه برگزار شود‌. همچنین از کشورهای چین، هندوستان، پاکستان و روسیه برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است‌. گفتنی است‌ کارخانه‌ها، شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و صنعتگران حوزه کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته با حضور در اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی این صنعت جدیدترین تولیدات و خدمات خود را به نمایش خواهند گذاشت‌.