سکه عقب نمی نشیند

گروه اقتصادی- طلا خیال آرام گرفتن ندارد و قیمت‌ها را هر روز بالاتر می‌برد‌. دیروز قیمت سکه امامی به دو میلیون و 600 هزار تومان هم رسید آن هم دقیقا یک روز بعد از آنکه رییس بانک مرکزی از وضعیت مطلوب ذخایر طلا و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار کشور خبر داد‌.
این تراژیک‌ترین افزایش قیمت طلای داخلی در طول ماه‌های گذشته بوده است‌. تنها در عرض یک هفته قیمت سکه امامی رشد قابل توجهی داشت و از دو میلیون و 300 هزار تومان در ابتدای هفته به دو میلیون و 600 هزار تومان در روز گذشته رسید‌. این نوع افزایش قیمت‌ها در نوع خود بی‌سابقه است و معلوم نیست بازار به کدام سمت و سو حرکت می‌کند‌.
دو روز پیش که ولی‌الهو سیف از بازار طلا و سکه حرف می‌زد، با تاکید بر اینکه «شرایط بین‌المللی، مسایل روانی، آسمان ریسمان بافتن و بزرگ‌نمایی برخی مشکلات و مسایلی که ریشه واقعی ندارد» توانسته چنین اثری بر بازار طلا و سکه کشور بگذارد، ادعا کرد که منابع طلای بانک مرکزی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد بنابراین این شرایط به تدریج برطرف می‌شود‌.
اما به نظر می‌رسد شرایط نه‌تنها برطرف نشد که حتی به افزایش‌ دوباره قیمت‌ها در بازار دامن زد. جالب است که هربار مقامی وارد می‌شود و می‌خواهد در مقام حرف و سخن برای بهبود اوضاع کاری کند، شرایط بدتر می‌شود و قیمت‌ها در واکنش به همان حرف‌ها و صحبت‌ها دوباره افزایش می‌یابد‌.


دلیلش شاید این باشد که به کل اعتماد مردم به مسوولان کشور سلب شده است و دیگر جایی برای اطمینان به آنچه می‌گویند وجود ندارد‌. برای همین است که هر بار بازار واکنش معکوس به صحبت‌های مقامات نشان می‌دهد و راهی را که در پیش گرفته ادامه می‌دهد‌. باید این را پذیرفت که صحبت‌های مسوولان دیگر راه به جایی نمی‌برد و شاید بهتر این باشد که مقامات و دولتمردان‌مان به دنبال راه‌های جدیدی برای تغییر مسیر بازار باشند‌.
در بازار چه خبر است
تا همین یکی دو ماه پیش، حراج و پیش‌فروش سکه در بازار جریان داشت‌. مردم سرمایه‌هایشان را برای خرید سکه به بانک‌ها ریختند تا در سررسید سکه‌هایشان را دریافت کنند‌. همین مردمی که در دو ماه گذشته سکه پیش‌فروشی را با قیمت‌های حداکثر یک میلیون و 500 هزار تومان با سررسیدهای یک ماهه خریداری کردند امروز همان سکه را می‌توانند با تفاوت قیمت فاحشی در بازار بفروشند و چیزی حدود یک میلیون تومان سود بابت هر سکه به جیب بزنند‌. به راستی در بازار اقتصادی کشور چه می‌گذرد که تنها در عرض کمتر از دو ماه می‌توان بدون هیچ گونه تحمل ریسکی تا این میزان در بازار سود کسب کرد؟
تنها یک چیز باقی می‌ماند و آن هم هزینه- فرصتی است که خریدار سکه باید برای رسیدن به موعد دریافت سکه‌های پیش‌فروش شده پرداخت کند اما آن‌طور که به نظر می‌رسد همین هزینه- فرصت هم برای خریدار سکه‌های پیش‌فروشی چندان ناخوشایند نیست و هرچه می‌گذرد با افزایش قیمت‌ها می‌تواند به سودآوری بیشتری از فروش سکه‌هایش امیدوار باشد‌.
سودآوری بازار سکه جذاب‌تر از سود بانکی
بنابراین چه لزومی دارد که در این آشفته‌بازار کسی بخواهد منابعش را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کند و امیدوار باشد سودهای 20 درصدی را در ازای سپرده‌های بانکی‌اش دریافت کند‌. این در حالی است که همین منابع را اگر به بازار ارز و سکه تزریق کند می‌تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن سودی بسیار بالاتر از سودهای 20 درصدی بانکی را کسب کند، آن هم در شرایطی که معلوم نیست بانک بتواند با حجم محدود منابعش سودهای وعده داده شده را به سپرده‌گذاران بدهد‌.
حتی اگر این احتمال را هم در نظر بگیریم که عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده قیمت‌ها در بازار را تقلیل می‌دهد بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سودهای بالاتر از یک میلیون تومان به دست خریداران برسد، باز هم نمی‌توان انتظار داشت که مابه‌التفاوت قیمت سکه‌های پیش‌فروشی با قیمت‌های کنونی بازار کمتر از یک میلیون تومان شود چه آنکه واقعیت بازار نشان داده که حتی در شرایط عرضه‌های گسترده نیز واکنشی به این عرضه‌ها نشان نمی‌دهد و طبق روال گذشته راه قبلی اش را در پیش می‌گیرد و به افزایش قیمت‌های جدیدی در بازار دامن می‌زند‌.
با این اوصاف آن‌طور که به نظر می‌رسد دیگر دست هیچ مقام و مسوولی به آنچه در بازار می‌گذرد نمی‌رسد و دست هیچ والامقامی توان به ثبات رساندن قیمت‌ها را ندارد‌. دیگر نه می‌توان به عرضه‌های گسترده در بازار دل خوش کرد و نه می‌توان امیدوار بود که به زودی قیمت‌ها به ثبات می‌رسند‌.
شاید اگر همه این شرایط را به عوامل روانی نسبت دهیم به این نتیجه می‌رسیم که این عوامل هم یک دلیل بیشتر ندارد؛ آن هم نگرانی از آینده نامطمئن اقتصادی کشور است که معلوم نیست با این تنش‌های پیش آمده چه بر سر بازار اقتصادی و روابط بین‌الملل‌مان بیاید و فضای اقتصادی کشور را به کدام سمت و سو هدایت کند‌.
سکه بخریم یا نخریم؟
در همین حال رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با اعلام آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه توصیه کرد که با توجه به ملتهب بودن بازار و حبابی بودن قیمت‌ سکه، نباید اقدام به خرید کرد؛ چه آنکه منجر به ضرر می‌شود‌. عبادالله محمدولی با پیش‌بینی اینکه طی روزهای آینده قیمت‌ها کاهشی می‌شود، درباره آخرین قیمت‌ها از بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۷۰۵ هزار تومان و سکه گرمی ۴۰۳ هزار تومان است‌. عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر به ایسنا گفت: قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۲۹۵ دلار است‌. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۱۱ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۹۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود‌. عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر با تاکید بر اینکه قیمت‌های کنونی واقعی نیست، توضیح داد: سکه بیش از ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد و بازار ملتهب است؛ چراکه تقاضای زیادی وارد بازار سکه شده که رشد کاذب قیمت را به همراه آورده است‌. محمدولی با بیان اینکه بازار باید به ثبات برسد، توصیه کرد: نباید در بازار ملتهب خرید کرد که منجر به ضرر شود‌. به گفته وی، هفته آینده نیز وضعیت بازار و قیمت‌ها بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود‌. عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر تصریح کرد: گاه بازار به طور شایسته رصد نمی‌شود لذا مردم باید مراقب باشند که از نوسانات آسیب نبینند بنابراین با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده بانک مرکزی به بازار سکه ورود کند و قیمت‌ها کاهشی شود‌. عضو هیات مدیره انجمن صنفی طلا و جواهر در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور غنی و با قدمت ۸۰۰۰ ساله داریم، اگر می‌خواهیم از تلاطمات بین‌المللی در امان باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه صنایع‌محور و تولیدمحور باشیم، اما اکنون با تولیدمحور بودن در جامعه فاصله کیلومتری داریم که باعث نوسانات در بازار می‌شود‌.