فیفا به استفاده تکنولوژی در جام جهانی روسیه رضایت داد

گروه فناوری- یکی از عواملی که جام‌جهانی 2018 را جذاب‌تر از سال‌های گذشته کرده است، پیشرفت فناوری، امکان مشاهده بازی‌های جام‌جهانی از طریق گوشی همراه، شرط‌بندی‌ها و حتی تاثیرات تکنولوژی بر خود بازی‌های فوتبالی است. به تازگی خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه مسابقات فوتبال در فیلم‌های ویدئویی از طریق یک داور بررسی می‌شوند و ممکن است نیم‌ساعت پس از بازی داور به این نتیجه برسد که گل زده شده درست نبوده است. بازی‌های جام‌جهانی فوتبال همواره با حاشیه‌هایی مرتبط با ناداوری‌ها و گل‌هایی که مردود بوده‌اند و پنالتی‌هایی که به خطا گرفته شده‌اند همراه بوده است. یکی از جنجالی‌ترین این خبرها مرتبط با جام‌جهانی 1986 بوده که در مرحله یک‌چهارم نهایی، دیگو مارادونا جلوی دروازه انگلستان یک پاس هوایی را با دست وارد دروازه این تیم کرد. داور این خطا را ندید و در نتیجه این گل آرژانتین محسوب شد. بعدها مارادونا به خبرنگاران گفت که در آن مسابقه «دست خدا» به یاری او آمده بود. به نظر می‌رسد در جام‌جهانی 2018 روسیه با چنین حاشیه‌هایی مواجه نشویم چراکه داور دیگری با استفاده از تکنولوژی در حال بررسی بازی است.
می‌توان گفت که در سال‌های اخیر بیشترین استفاده از فناوری و نوآوری‌های مرتبط با ورزش را در فوتبال دیده‌ایم. جام‌جهانی روسیه پر از تکنولوژی‌های جدید و پنهان است تا داوری‌ها در پرطرفدارترین ورزش‌ دنیا به منصفانه‌ترین شکل ممکن انجام شوند.
ابزارهایی که در جام‌جهانی روسیه استفاده می‌شوند
به گزارش آنا، جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ بیست‌و‌یکمین دوره جام‌جهانی فوتبال است که از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر ۱۳۹۷) در کشور روسیه برگزار می‌شود. حق امتیاز این مسابقات در تاریخ 2 دسامبر ۲۰۱۰ به روسیه اهدا شد، ابزارهای متنوعی در پشت پرده مسابقات امسال استفاده می‌شود تا تیم داوری را پشتیبانی کند، اطلاعات بیشتری درباره تیم‌های شرکت‌کننده فراهم آورد و فرآیند تصمیم‌گیری داوران را طی 64 مسابقه آسان‌تر کند.


در ادامه به معرفی برخی تکنولوژی‌های به کار رفته در بیست‌و‌یکمین دوره جام‌جهانی فوتبال می‌پردازیم.
کمک‌داور ویدئویی
قرار است یک کمک‌داور ویدئویی در تمام 64 بازی رسمی جام‌جهانی 2018 تیم داوری را پشتیبانی کند. تیم کمک‌داوری ویدئویی در اتاقی در مرکز تصویربرداری در مسکو مستقر خواهد شد. این تیم به تمام دوربین‌های پخش و دو دوربین خارج از خط دسترسی دارند.
کمک‌داور ویدئویی تصمیم‌گیری نمی‌کند بلکه در فرآیند تصمیم‌گیری به داورهای مستقر در زمین کمک می‌کند؛ تصمیم نهایی با داور خواهد بود.
تیم کمک‌داور ویدئویی
این تیم متشکل از یک کمک‌داور ویدئویی و سه دستیار کمک‌داور ویدئویی است. تمام اعضای تیم کمک‌داوری ویدئویی از مقامات رسمی مسابقات فیفا هستند. کمیته داوری فیفا 13 داور انتخاب کرده است که طی جام‌جهانی 2018 کمک‌داور ویدئویی خواهند بود.
انتخاب این داورها براساس تجربیات آنها در رقابت‌های ملی و مشارکت در سمینارهای آماده‌سازی برای مسابقات فیفا بوده است. علاوه بر 13 کمک‌داور ویدئویی، برخی از داورها و کمک‌داورها طی مسابقات اصلی فیفا به عنوان داوران ویدئویی عمل خواهند کرد.
چهار اپراتور بازپخش انتخاب خواهد شد تا بهترین زاویه‌ برای دوربین‌ها فراهم شود. دو نفر از آنها بهترین زاویه را انتخاب خواهند کرد درحالی که دو نفر دیگر به بررسی وقایع خواهند پرداخت.
دستیار اول کمک‌داور ویدئویی
تمرکز دستیار اول بر دوربین اصلی است. در صورتی که کمک‌داور ویدئویی در حال کنترل یا چک کردن رویدادی باشد، وی را در جریان بازی زنده قرار می‌دهد.
دستیار سوم کمک‌داور ویدئویی
دستیار سوم بر بازخورد برنامه تلویزیونی است و در ارزیابی رویدادهای بازی به کمک‌داور ویدئویی کمک می‌کند. همچنین اطمینان حاصل می‌کند که ارتباط مناسبی میان کمک‌داور ویدئویی و دستیار دوم کمک‌داور ویدئویی برقرار است.
دستیار دوم کمک‌داور ویدئویی
دستیار دوم در ایستگاه آفساید یا خارج از محوطه مستقر است. این فرد تمام موقعیت آفساید را بررسی می‌کند تا فرآیند کنترل و بازدید را برای کمک‌داور ویدئویی تسریع بخشد.
اتاق مرکز تصویربرداری
تیم کمک‌داوری ویدئویی در اتاق عملیات ویدئویی در مرکز تصویربرداری ملی مسکو مستقر هستند. با استفاده از شبکه فیبرهای نوری، بازخورد تمام دوربین‌های پخش زنده از 12 استادیوم روسیه به این اتاق فرستاده می‌شود. تیم‌های داوری مستقر در زمین بازی در هر استادیوم از طریق یک سیستم رادیویی پیچیده با تیم کمک‌داوری ویدئویی در تماس است.
دوربین‌ها
تیم کمک‌داوری ویدئویی به 33 دوربین پخش زنده دسترسی دارد که هشت مورد از این دوربین‌ها اسلوموشن (حرکت آهسته) و چهار مورد فوق‌ اسلوموشن هستند. همچنین این تیم به دو دوربین آفساید یا اوت دسترسی دارد. این دو دوربین تنها در اختیار تیم کمک‌داوری ویدئویی است.
برای مرحله ناک‌اوت یا ضربه فنی دو دوربین فوق‌اسلوموشن پشت هر دروازه قرار خواهد گرفت که تصاویر آن در اختیار تیم کمک‌داوری ویدئویی قرار می‌گیرد.
فرآیند تصمیم‌گیری
تیم کمک‌داوری ویدئویی در چهار موقعیت حساس به فرآیند تصمیم‌گیری داور کمک می‌کند: گل‌ها و خطاهایی که منجر به گل می‌شود، تصمیمات پنالتی و خطاهایی که منجر به پنالتی می‌شود، حوادثی که منجر به گرفتن کارت قرمز و اخراج از زمین می‌شود و شناسایی هویت‌ اشتباهی بازیکنان.
وظایف تیم کمک‌داوری ویدئویی چیست‌
تیم کمک‌داوری ویدئویی طی هر بازی، به طور مداوم خطاهای واضح مرتبط با چهار خطای مذکور را چک می‌کند. این تیم تنها در صورت وقوع خطاهای واضح یا حوادث جدی نادیده گرفته شده با تیم داوری مستقر در زمین بازی ارتباط برقرار می‌کند.
برای جام‌جهانی 2018، داورها دستورالعمل‌های واضحی را دریافت کرده‌اند که چه موقع از تیم کمک‌داوری ویدئویی کمک دریافت کنند یا چه موقع برای ویدئو چک به کنار زمین مسابقه بروند.
ویدئو‌چک در کنار زمین
داور برای تفسیر موارد زیر از ویدئو‌چک استفاده خواهد کرد:
- گل: خطای انجام شده توسط بازیکن مهاجم، تداخل آفساید زمین
- تصمیم‌گیری درباره پنالتی: خطایی که منجر به پنالتی می‌شود، خطای انجام‌شده توسط بازیکن مهاجم
- تمامی تصمیمات مرتبط با دادن کارت قرمز و اخراج از زمین
مشاوره از تیم کمک‌داوری ویدئویی
داور اصلی برای موارد زیر از تیم کمک‌داوری ویدئویی استفاده خواهد کرد:
گل‌: موقعیت آفساید که به گل ختم شود، توپ خارج از زمینی که به گل ختم شود.
تصمیم‌گیری درباره پنالتی: خطای انجام شده داخل یا آفساید پنالتی، توپ خارج از زمینی که منجر به پنالتی شود، موقعیت آفسایدای که منجر به پنالتی شود.
سیگنال‌های دستی
داور می‌تواند شروع مجدد بازی را با سیگنال «دست به گوش» به تعویق بیندازد تا با تیم کمک‌داوری ویدئویی ارتباط برقرار کند.
سیگنال رسمی بررسی مجدد
داور با انجام سیگنال رسمی بررسی مجدد تیم کمک‌داوری ویدئویی نشان می‌دهد که بازی برای بررسی مجدد یک تصمیم متوقف شده است. تنها در صورتی تیم کمک‌داوری ویدئویی یک بررسی مجدد رسمی انجام می‌دهد که داور سیگنال را بدهد.
خط آفساید مجازی
خط آفساید مجازی، خطوط کامپیوتری‌ای هستند که روی تصاویر پخش زنده زمین بازی به نمایش درمی‌آیند. این خطوط به تیم کمک‌داوری ویدئویی کمک می‌کنند تا مشخص شود آیا خطایی در منطقه آفساید رخ داده است یا خیر.
خط آفساید دقیق‌ترین و بهترین خطوط متناسب با تکنولوژی‌های روز هستند. این خطوط مجازی توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری روی تصویر به نمایش درمی‌آید. در هنگام محاسبه موقعیت دقیق این خطوط زاویه دید، تحریف لنز، انحنای زمین و عوامل دیگر در نظر گرفته می‌شوند. این خطوط قبل از هر بازی با احتساب شرایط و موقعیت دقیق روز درجه‌بندی می‌شوند.
تکنولوژی خط گل
در جام‌جهانی 2014 که در برزیل برگزار شد، کریم بنزما، بازیکن فرانسوی، اولین بازیکنی بود که از مزایای خط گل بهره‌مند شد؛ در بازی فرانسه در برابر هندوراس، توپ با ضربه سر بنزما برای چند میلی‌ثانیه از خط گل عبور کرد و به لطف تکنولوژی خط گل فرانسه این امتیاز را گرفت.
سیستم ردیابی و عملکرد الکترونیک
یکی از بزرگ‌ترین تکنولوژی‌های پنهان در جام‌جهانی امسال شامل تعدادی ابزار و تجهیزات ارتباطی برای هر دو تیم می‌شود. به کارکنان تیم فنی و پزشکی هر تیم یک ایستگاه کاری اختصاصی در تریبون رسانه‌ای و یک خط تلفن اختصاصی برای برقراری ارتباط با مربی و تیم پزشکی مستقر در زمین بازی داده می‌شود.
دو دوربین ردیابی در تریبون اصلی قرار دارند که داده‌های موقعیتی بازیکنان و توپ را دنبال می‌کند؛ این اطلاعات به صورت بی‌درنگ در اختیار تحلیلگران و دوربین‌های تاکتیکی پخش زنده نیز قرار می‌گیرد.
توپ هوشمند آدیداس
توپی که در جام‌جهانی روسیه استفاده می‌شود، ساخت کمپانی آدیداس است و «تل‌استار18» نام دارد. طراحی این توپ، نوستالژی از تل‌استار اصلی آدیداس است که در جام‌جهانی 1970 در مکزیک استفاده شد. تل‌استار اصلی اولین توپی بود که شامل پنل‌های سیاه بود تا راحت‌تر در تلویزیون‌ دیده شود.توپ جدید آدیداس بدنه‌ای مانند توپ برازوکا، توپی که در جام‌جهانی 2014 برزیل استفاده شد، دارد اما شامل تکنولوژی‌ جدیدی است تا عملکرد بهتری داشته باشد.طراحی توپ جدید شامل چاپ‌های متالیک و بافتی با اثر گرافیکی است. تل‌استار جدید طوری طراحی شده که می‌تواند بهترین عملکرد را در استادیوم و خیابان داشته باشد. با وجود این که پایداری ویژگی کلیدی تل‌استار18 است اما تمام مواد سازنده این توپ و بسته‌بندی آن قابل بازیافت است.این توپ مجهز به یک میکروتراشه NFC است؛ ان‌اف‌سی یا ارتباط حوزه نزدیک گونه‌ای وسیله ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصله‌های کوتاه (حداکثر چند سانتیمتر) کاربرد دارد. این اولین باری است که از این تکنولوژی در توپ رسمی مسابقات فیفا استفاده می‌شود.
نگرانی‌ها بابت تکنولوژی جدید
به گزارش زومیت، مارتین گلن، مدیر اجرایی FA (اتحادیه فوتبال) فهرستی از حوزه‌هایی که این تکنولوژی باید در آنها بهبود و توسعه پیدا کند منتشر کرد. او اعتراف کرد که در بازی تاتنهام مقابل روچدیل یکی از گل‌های زده به خاطر اشتباه کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد. گلن در حالی این اظهارات را کرد که بازی تاتنهام و روچدیل از سری رقابت‌های زیر نظر خودFA بود و خوب می‌دانست که این حرف ممکن است از رشد این تکنولوژی در لیگ برتر باشگاه‌ها جلوگیری کند و مخالفت‌هایی را با آن برانگیزد. هنوز مشخص نیست که باشگاه‌های درجه یک انگلستان به صورت خودکار برای فصل بعد استفاده از این تکنولوژی جدید را قبول می‌کند یا نه. لالیگا (لیگ باشگاه‌های اسپانیا) آخرین لیگ اروپایی مهمی بود که برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی ثبت‌نام کرد.
در جلسه‌ای که این ماه قرار است با حضور ۲۰ مدیر لیگ برتر برگزار شود آنها تصمیم خواهند گرفت که آیا این امکان جدید را در بازی‌هایشان اجرا خواهند کرد یا نه. ۱۴ نفر از این ۲۰ نفر در حال حاضر موافق هستند و بقیه هنوز تردیدهایی دارند.«سایت پیش‌بینی فوتبال جام‌جهانی» جزو منتقدان استفاده از کمک‌داور ویدئویی است، چون به نظر می‌رسد این کار هیجان امتیازدهی به تیم‌ها را کم خواهد کرد و سایت‌های پیش‌بینی بیشتر برمبنای شانس و اتفاقات در جریان فوتبال استوار هستند.گلن درباره تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی که مهم‌ترین اتفاق تکنولوژیک جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه است می‌گوید: «در بحث‌های من با آدم‌هایی که در لیگ برتر فعالیت می‌کنند، همه می‌توانند فایده‌های تکنولوژی کمک‌داور ویدئویی را ببینند. در نهایت اگر هم آنها نپذیرند که از آن استفاده کنند باز هم به این معنا نیست که این تکنولوژی از اساس زیر سوال رفته است.»رای قطعی برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی توسط هیات مدیره اتحادیه بین‌المللی فوتبال بعد از دو سال آزمایش و آزمون و خطا گرفته شد. این تکنولوژی در ۹۷۲ مسابقه در بیش از ۲۰ لیگ مورد استفاده قرار گرفت. چهار نماینده از فیفا و یک نماینده از هر کدام از کشورهای صاحب لیگ بعد از یک ملاقات موافقت‌شان را با استفاده از آن اعلام کردند، هرچند به طرز طعنه‌آمیزی همه نسبت به آن انتقاداتی هم داشتند.
حمایت فدراسیون فوتبال از کمک‌داور ویدئویی
جیانی اینفانتینو، رییس فیفا، استفاده از این تکنولوژی را در مسابقات جام‌جهانی «یک قدم تاریخی برای عدالت بزرگ‌تر در فینال» دانست.همه طرح‌ها آماده است تا بازپخش مربوط به وقایعی که کمک‌داور ویدئویی آن را ضبط کرده روی تابلوهای بزرگ استادیوم‌‌هایی که بازی‌های جام‌جهانی در آنها برگزار می‌شود، پخش شود. با پخش آنها به راحتی به طرفداران هر تیم توضیح داده می‌شود که هر تصمیمی چرا و بر چه اساسی گرفته شده است. بازی‌های آزمایشی نشان دادند که استفاده از کمک‌داور ویدئویی تاثیر بنیادینی روی بازی خواهد گذاشت اما نگرانی جدی این است که تاثیر داورها نادیده گرفته شود و جریان بازی از حالت عادی خارج شود و برای بازیکنان و هواداران سردرگمی‌هایی به وجود آید.به جز توپ تل استار ۱۸ که حاوی تراشه‌ای است که می‌تواند با تلفن هوشمند اطلاعات مربوط به توپ را از آن دریافت کرد، کمک‌داور ویدئویی تکنولوژی دیگری است که جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. رییس فیفا البته معتقد است که مزایای این تکنولوژی به معایبش می‌چربد: «این تکنولوژی به بازیکنان یادآوری می‌کند که برادر بزرگتر حواس‌شان به آنهاست و از زیر خطاها نمی‌توانند قسر در بروند.»