کولبران و اسکله های غیرقانونی همچنان بلاتکلیف

گروه سیاسی- گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جلسه علنی مجلس قرائت شد. کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در گزارش خود درباره نحوه اجرای این قانون و نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از عملکرد دولت در تشکیل جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقاد و بر لزوم تشکیل شورای فراقوه‌ای تاکید کرده است. همچنین پیشنهاد شده که دبیرخانه این شورا، وزارت اقتصاد باشد و مجمع تشخیص مصلحت نظام پایش‌های لازم را انجام دهد چون دولت به تنهایی نمی‌تواند هم به سیاستگذاری و هم به اجرای این سیاست‌ها بپردازد.
جدل رییس مجلس و نماینده دولت بر سر اجرای اقتصاد مقاومتی
اما بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، نماینده دولت به بیان توضیحاتی در خصوص عملکرد دولت پرداخت که باعث واکنش رییس مجلس شد.
زمانی که نماینده دولت در گزارش خود با ارائه آماری از افزایش تولید در بخش‌های مختلف آن را در راستای اقتصاد مقاومتی خواند، رییس مجلس گفت: شما در گزارش خود باید به نحوه اجرای این قانون اشاره کنید. قرار بود جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رییس‌جمهور، معاون اول قوه قضاییه و نایب رییس مجلس برگزار شود که تشکیل نشده است.


صحبت‌هایی که نماینده دولت در واکنش به آن گفت که دولت قانون را اجرا کرد اما طبق همین گزارش قانون ابهام دارد و مشخص نیست چه کسی مسوول این کار است و باید دبیرخانه کجا تشکیل شود. لاریجانی در پاسخ گفت: اگر قانون ابهام داشته آن را اعلام و از ما سوال می‌کردید.
نماینده دولت در پاسخ اظهار کرد: تلقی دولت این بود که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهادسازی خوبی است که می‌تواند اهداف ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی را محقق کند. ما عملا قانون را در این چارچوب با دعوت از نایب رییس مجلس و معاون اول قوه قضاییه اجرا کردیم لذا دولت اقداماتش را انجام داده است. لاریجانی در واکنش تاکید کرد: تخلف صورت گرفته، توضیحات شما اشکال عدم اجرای قانون را رفع نکرده است. در سطح قوه مجریه جلساتی برقرار شده و تشکر هم می‌کنیم اما طبق قانون باید جلساتی برای هماهنگی قوا تشکیل می‌شد که تشکیل نشده. اگر هم قانون ابهام داشته باید از ما می‌پرسیدید.
در جریان صحن علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان پس از بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این لایحه را به تصویب رساندند. مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مخالفت با تصویب این طرح گفت: این بحث مربوط به یک سال و نیم قبل است و ما اکنون در کشور وضعیتی را داریم که می‌طلبد متناسب با امروز تصمیم بگیریم. وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی امروز در شرایط کنونی بسیار متفاوت شده است و باید با توجه به امروز وضعیت قاچاق ارز را بررسی کنیم. گزارشی از وضعیت امروز ارائه نشده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: واقعیت این است که وضع قاچاق کالا در حال حاضر به اندازه‌ای اوضاع وخیمی دارد که بنده به عنوان نماینده خجالت می‌کشم از دولت حمایت کنم، از وضعیت اقتصادی اکنون خجالت‌زده هستم، شب می‌خوابیم صبح بیدار می‌شویم دلار چند هزار تومان افزایش پیدا کرده است. خب واضح است عده‌ای در این میان تشویق به قاچاق ارز می‌شوند. در وضعیت فعلی تفاوت قیمت خودروها با ماه پیش ۲۰ میلیون تومان است.
کواکبیان با بیان اینکه مردم به ما می‌گویند برای چه به مجلس می‌روید و در مجلس چه کاری انجام می‌دهید، تصریح کرد: ما با لوایحی که به مجلس آورده‌ایم، نمی‌توانیم به اقتصاد سروسامان دهیم. من معتقدم اسکله‌های غیرقانونی در این لوایح دیده نمی‌شوند.
وی افزود: عده‌ای از دوستان به من گفتند منظور از اسکله‌های غیرقانونی، سپاه و نیروهای امنیتی هستند در صورتی که من اصلا به آنها اشاره‌ای نداشتم. آنها که کالا وارد نمی‌کنند، اگر هم وارد می‌کنند، اسلحه و مهمات است. افرادی در این کشور کالا قاچاق می‌کنند که ما آنها را نمی‌بینیم اما می‌رویم به افراد بینوای کولبر گیر می‌دهیم.
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه کولبران نمی‌توانند آن طور که اشخاص دیگر قاچاق می‌کنند و به اقتصاد ضربه بزنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم آماری که دولتمردان می‌دهند درست باشد و وضعیت قاچاق کاهش داشته باشد اما وضعیت جامعه غیر از این آمار را نشان می‌دهد. علت مخالفت من با این لایحه این است که این لایحه به علت اینکه ۱۸، ۱۹ ماه قبل تهیه شده با وضعیت فعلی تناسب ندارد و باید با توجه به زمان فعلی دوباره بررسی و تهیه شود.
کواکبیان با بیان اینکه افرادی که برای افزایش حقوق چند درصدی‌شان ساعت‌ها در مجلس بحث می‌کنیم یک شبه قدرت خریدشان نصف شده،‌ ابراز داشت:‌ در قدیم می‌گفتند در چهارراه استانبول یک جمشید بسم‌الله است که باعث افزایش قیمت ارز می‌شود، حالا که این جمشید بسم‌الله‌ها نیستند. پس چرا وضع اقتصاد اسفبار است؟ بخشی از علت اصلی گرانی این است که صرافی‌های ما به وظایف خود عمل نمی‌کنند.
وی در پایان خواستار ارجاع مجدد این لایحه به کمیسیون اقتصادی مجلس شد. البته لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از بحث و بررسی آن و اظهارات نمایندگان کلیاتش به تصویب رسید.
حسن کامران در نطق خود بخشی از وصیت‌نامه حضرت علی(ع) را قرائت کرد و به نقل از امیرالمومنین گفت: ایشان فرموده‎اند که جذابیت‎های دنیوی سراغ حاکمان و دانه‌درشت‎ها می‎رود. دنیا سراغ خادم مجلس و دشتبان ده نمی‌رود، سراغ صاحب‌منصبانی می‌رود که سراتو و سفر خارج برایشان جاذبه دارد. نماینده اصفهان ادامه داد: حضرت علی توصیه کرده‌اند که ‌ای حاکمان اگر دنیا به سراغ‌تان آمد، شما سراغ دنیا نروید.
وی افزود: باید به دانه‌درشت‌ها امر و نهی کرد وگرنه اشرار حاکم خواهند شد و‌گرنه چشم غره رفتن به کلاه‌نمدی‎ها که فایده‌ای ندارد. او با اشاره به اینکه با همراهی تعدادی از نمایندگان درخواست تحقیق و تفحص از مجلس را ارائه داده‌اند، افزود: در چند دوره‌ای که نماینده بوده‌ام این موضوع محقق نشده است. از هیات رییسه درخواست دارم این تفحص با سرعت بیشتری انجام شود تا ارزیابی و نظارت دقیقی بر مجلس شود.
کامران در ادامه نطقش به موضوع کم‌آبی اشاره کرد و گفت: دولت بداند ما مصوبات شورای عالی آب را قبول نداشتیم اما به آن تن دادیم ولی همان هم اجرا نشده است. حتما باید مردم تجمع کنند و کتک بخورند و باز هم شما کاری نکنید؟ آیا پارسال یک ریال، امسال 10 شاهی، برای حق‌آبه پول داده‌اید؟ همه‌تان هم می‌گویید متدین و متشرع هستیم و جانماز آب می‌کشید‌ اما باز خلاف شرع می‌کنید.
نماینده اصفهان خطاب به وزیر کشور گفت: چرا مصوبات را اجرا نمی‌کنید؟ ما در اصفهان مصوبات را اجرا کردیم. به باغ‌ها آب ندادیم. نمی‌شود که درخت‌های 30 ساله کشاورزان ما بخشکند و درخت‌های جدید آب بخورند؟ شیخ بهایی عقل آمایشی داشت و می‌دانست که آب را چطور تقسیم کند. او همچنین خطاب به دادستان گفت: آقای مدعی‌العموم که برای یک مورد سوژه‌ای، مدعی می‌شوید، آیا برای این زلزله خاموش نباید مدعی شوید که 200 هزار جمعیت را متضرر کرده‌اند؟ کامران در پایان نطقش جوسازی اخیر علیه کمیته امداد را صهیونیستی خواند.