پرونده خرید فلایت چک به دادگاه ارجاع شد

گروه حمل‌ونقل- در حالی که دو روز پیش «دیده‌بان شفافیت و عدالت ایران» اعلام کرده بود در خرید فلایت چک توسط شرکت فرودگاه‌ها تخلفی رخ نداده است خبرگزاری مهر از قول یک مقام آگاه در سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است که فساد در خرید فلایت چک محرز شده است‌. در پاییز ۹۶ یک خبرگزاری از شکایت یک شرکت انگلیسی درباره گران خریدن هواپیمای وارسی پروازی(فلایت چک)، به میزان 7/2 میلیون دلار خبر داد‌.
در پی این ماجرا و تکذیب خبر توسط شرکت فرودگاه‌ها، دیده‌بان عدالت و شفافیت ضمن دریافت اسناد و مدارک این خرید از مدیران شرکت فرودگاه‌ها از دو خلبان خبره و مشهور به پاکدستی و مقبولیت در صنعت هوایی کشور دعوت کرد صحت این خبر و اسناد را بررسی کنند‌.
پس از چندماه بررسی و برگزاری جلسات تخصصی، هر دو خبره معتمد، ضمن تایید ادعای شرکت فرودگاه‌ها و تاکید بر تدبیر این شرکت در حفظ منافع ملی، با ارائه اطلاعات و مدارک، مسوولان دیده‌بان را مطمئن کردند خبر منتشره درباره گران خریدن هواپیمای فلایت چک نادرست بوده است‌. در پایان بررسی این پرونده، دیده‌بان شفافیت و عدالت در بیانیه‌ای فرآیند تحقیق دراین باره و مستندات مربوط به بی‌گناهی شرکت فرودگاه‌ها از اتهام وارده را ارائه کرده است‌.
در متن بیانیه دیده‌بان شفافیت که توسط احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره این سازمان مردم‌نهاد نوشته شده آمده است‌: «با در نظر گرفتن مطالب، استراتژیک بودن این نوع هواپیما، پیچیده بودن فرآیند خرید، مسوولیت‌پذیری ستودنی مدیران شرکت فرودگاه‌ها در خرید این هواپیما و تلاش موثرشان بر پایان دادن به بحران و بازگشت آرامش و ایمنی به صنعت هوانوردی کشور، این اقدام موفق را باید نمونه‌ای از مدیریت عاقلانه و مسوولیت‌پذیر به دست مدیران متدین و


وطن‌دوست خواند‌.»
گزارش سازمان مردم‌نهاد شفافیت و عدالت به درخواست مهابادی، رییس شرکت فرودگاه‌ها تهیه شده است اما ختم ماجرا همین جا نیست‌.
در حال حاضر گزارش بیش از ‌هزار صفحه‌ای از تخلفات گسترده در فرآیند خرید هواپیماهای فلایت چک از سوی سازمان بازرسی کل کشور در حال ارسال به دادگاه است‌. گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره پرونده فساد در خرید هواپیماهای فلایت چک در حالی در خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت که سازمان بازرسی کل کشور از پاییز سال گذشته به صورت ویژه به این موضوع ورود کرد و ماحصل ماه‌ها بررسی فنی و تخصصی توسط خبرگان صنعت هوانوردی و مرور اسناد متعدد منجر به تهیه پرونده‌ای بیش از ‌هزار صفحه‌ای از تخلفات متعددی شد که در فرآیند خرید این هواپیماها به وقوع پیوسته است‌.
خبرگزاری مهر ۲۹ مهرماه سال گذشته با انتشار خبری از طرح شکایت یک شرکت انگلیسی در سازمان بازرسی کل کشور در اعتراض به فساد مالی در فرآیند خرید یک فروند هواپیمای فلایت چک خبر داد‌. بازتاب گسترده این خبر در رسانه‌ها موجب شد بررسی خرید هواپیماهای فلایت چک، به صورت ویژه و گسترده‌تر از شکایت شرکت انگلیسی در دستور سازمان بازرسی کل کشور قرار گیرد‌.
یک مقام مسوول در همین ارتباط به مهر گفت‌: ابعاد گسترده این پرونده از مراحل اولیه خرید اولین فروند هواپیما تا خرید هواپیمای کینگ ایر به‌طور دقیق در سازمان بازرسی کل کشور طی چند ماه مورد بررسی قرار گرفت و بیش از یک‌هزار صفحه مستندات در این خصوص توسط این سازمان جمع‌آوری شد‌.
وی که ذکر نامش در این خبر نیاز به اخذ مجوز از مراجع بالاتر داشت، ادامه داد‌: در تنظیم این گزارش، از بهترین کارشناسان رسمی دادگستری که در حوزه فلایت چک صاحب‌نظر هستند و کارشناسانی که نزدیک به سه دهه در صنعت هوانوردی فعالیت داشتند، استفاده شده است‌.
این مقام مسوول تصریح کرد‌: نتایج تحقیقات حکایت از آن دارد که اقدام مدیران مربوطه (در شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری) نه تنها به اذعان سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، قابل ستایش نیست بلکه مستوجب تعقیب کیفری هم شناخته شده است‌.
وی تصریح کرد‌: سازمان بازرسی کل کشور با استناد به ماه‌ها بررسی کارشناسان خبره این صنعت، گزارش نهایی خود را تهیه کرده و در حال ارسال به دادگاه است و متاسفانه سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت با تکیه بر اسنادی که سازمان خاطی در اختیار آن قرار داده، گزارشی خلاف واقع در رسانه‌ها منتشر کرده است‌.