آغاز جام رویایی

وقتی سیاست به زیر سایه می‌رود
آغاز جام رویایی

وصال روحانی


Vesal Rohani


هر موقع جام‌های جهانی فوتبال آغاز می‌شود سیاست به مدت یک ماه به زیر سایه می‌رود و حتی هیات دولت‌ها در 213 کشور به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل جلسات خود را براساس برنامه مسابقات این جام تنظیم و اجرایی می‌کنند تا بازی‌های مهم را از دست ندهند و بعید است در جام بیست و یکم که از امشب (پنج‌شنبه شب) در روسیه کلید می‌خورد شاهد برخوردی متفاوت باشیم. جذابیت فوتبال در غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج آن است و امکان ندارد حتی تیم‌های بزرگ همیشه روی فرم باشند. تیم‌های کوچک‌تر به امید همین افت پیش‌بینی نشده همیشه با این هدف به زمین می‌روند که همزمانی روز خوب‌شان با روز بد حریف شگفتی بزرگی خلق کند، حتی اگر این موفقیت موقت باشد و چند روز بعد برابر اولین حریف جدی مغلوب شوند.
جذابیت جام جهانی در این نکته است که حتی وقتی تیم‌های کوچک غول‌کش می‌شوند سایر تیم‌های بزرگ سرانجام راه نجاتی را برای خود می‌یابند و در نتیجه فینال‌های ادوار مختلف جام جهانی معمولا محل دوئل بزرگان سنتی این ورزش بوده است منجمله همین جام اخیر (2014) که آلمان برابر آرژانتین در وقت اضافی پیروز و قهرمان شد. برای تشخیص عیار حقیقی تیم‌های بزرگ در جام بیست و یکم باید صبر پیشه کرد و میزان آمادگی کوچک‌ترها را هم مشخص ساخت اما شکی نیست جشنواره بزرگی که از پنج‌شنبه شب در سطح 11 شهر روسیه به راه می‌افتد، حد نهایتی را برای مسائل غیرمنتظره برای خود قایل نخواهد شد و بسیاری را شگفت‌زده خواهد کرد.
یکی از شگفتی‌سازان احتمالی می‌تواند ایران عزیز باشد که تیمی سختکوش و یک مربی برنامه‌دار دارد اما صرفنظر از اینکه تیم‌های غافلگیرکننده جام پیش رو کدام تیم‌ها هستند این اهمیت مطرح‌ترین ورزش جهان و حیثیت مهمترین مخلوق فیفا است که روزهای آینده را به شکلی رویاگونه برای ما ترسیم خواهد کرد و رنگ‌های الوان جام بیست و یکم به آرزوهای ما شیرینی و عمق بیشتری را ارزانی خواهد کرد. برای رسیدن به کمال مطلوب البته باید تکنیک‌ها و تاکتیک‌های نوین داشت و هر چه بیشتر تلاش کرد اما اهمیت و تاریخچه ملت‌ها در دمیدن روحی بزرگ در پیکر تیم‌های اعزامی‌شان به جام جهانی مستقر است و در داشتن اندیشه‌های انسان دوستانه و تلقی کردن ورزش به عنوان پایه دوستی‌ها و معرفی فوتبال به عنوان عامل همسو شدن ملت‌های متعدد از هر رنگ و نژاد و وابستگی.
این البته مهم است که کدام کشور قهرمان این رقابت‌های پرهیجان تازه خواهد شد اما مهم‌تر از آن ایجاد تصویری شاد و پرتلاش و راستین برای هیات اعزامی ایران و موفقیت آنها در رساندن پیام صلح و مودت و پایمردی بازیکنان و مربیان در جاده عدالت انسانی است.
فراموش نکنیم که به جز تیم فوتبال‌مان یک تیم داوری سه نفره متشکل از علیرضا فغانی، منصوری و سخندان هم به روسیه اعزام شده‌اند و موفقیت تیم دوم شاید بیشتر از توفیق احتمالی تیم اول باشد. هر اتفاقی روی دهد آرزو کنیم که روند سیاست‌زدایی‌های افراطی در سایه برگزاری این جام زیبای پر حادثه شدت گیرد و با اینکه جام جهانی هم به سبب شدت تاثیرگذاری‌اش رویدادی سیاسی تلقی می‌شود اما چشم‌های ما و جهانیان را به سوی زیبایی‌های تازه‌ای بگشاید. زیبایی‌هایی در قالب فوتبال و به رنگ امید و رویا.