آغاز <ائتلاف ملی> در عراق



فرحناز دهقی
روزنامه نگار


درحالی که عراق رفته‌رفته با گام‌های آرام اما استوار به سمت صلح و ثبات می‌رود، موانع نوبت به نوبت دراین مسیر خودی نشان می‌دهند، اما رهبران سیاسی این کشور، با تجربه سال‌ها جنگ و ناآرامی، در تلاشند در رسیدن به هدف خود مقاومت کنند و برای حفظ اتحاد ملی حتی چارچوب‌های همیشگی خود را که با آن شناخته می‌شدند، کنار بگذارند. در همین راستا، مقتدی صدر رهبر جریان صدر و هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح و فرمانده گروه حشد الشعبی، بسیج مردمی عراق، خبر دادند فهرست‌های سائرون و فتح، با یکدیگر ائتلاف تشکیل داده‌اند تا تبدیل به بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان آتی عراق شوند.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، عامری رئیس ائتلاف فتح و مقتدی صدر رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای مشترک خبر دادند در سایه اتحاد ملی و منافع مردم عراق، تصمیم گرفته‌اند  در ائتلاف‌های مورد حمایتشان با یکدیگر متحد شوند تا در کنار ائتلاف سائرون، حکمه و وطنیه که چند روز پیش صورت گرفته بود، به پارلمان عراق راه پیدا کنند. آنها طی سخنانشان اعلام کردند که درهای ائتلاف تازه به سوی تمامی فهرست‌ها و احزاب باز است تا در صورت تمایل به روند تشکیل دولت بپیوندند.
صدر گفت: «ملاقات ما بسیار مثبت بود، ما با یکدیگر دیدار کردیم تا پایان رنج و مشقت مردم و ملت را رقم بزنیم. ائتلاف تازه ما ملی‌گرا و هدف از آن سرعت بخشیدن به تشکیل دولت ملی به دور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای است». «ائتلاف اکثریت ملی پدرانه» در شرایطی تشکیل شد که سابقه روابط العامری و صدر چندان صمیمانه نیست. فهرست سائرون با 54 کرسی در رتبه نخست و فتح با 47 کرسی در رتبه دوم انتخابات پارلمانی ماه مه عراق قرار گرفته‌اند. العامری نیز درباره حضور دیگر گروه‌ها در این ائتلاف گفت: «در به روی همه گروه‌ها برای پیوستن به این فضای ملی به دور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای باز است. هیچ مشکلی در بازشماری دستی آرای انتخابات بر این اساس که تغییر با پنج یا 10 درصد همراه باشد وجود ندارد». فهرست سائرون از احزاب حزب کمونیست و دیگر نامزدهای سکولار تشکیل شده است. العامری که بخوبی فارسی صحبت می‌کند و با ایران همدلی دارد، در دوره صدام  دو سال در تبعید به سر برده است. ائتلاف فتح به رهبری او متشکل است از اعضای گروه حشد الشعبی که در شکست و بیرون راندن داعش از خاک عراق نقش بسیار مهمی ایفا کرد. یکی از سخنگویان ائتلاف فتح گفت: «فتح و سائرون هسته بزرگ‌ترین فراکسیون احزاب برنده در انتخابات را تشکیل می‌دهند و برای تشکیل دولت برنامه‌ریزی می‌کنند و با یکدیگر توافق کرده‌اند که باید با تمامی چالش‌ها، بحران‌ها و مصائب پیش روی عراق رو در رو شوند.»
این در حالی است که مقتدی صدر در توئیتی که بعد از پیروزی در انتخابات منتشر کرده بود، اسامی تمام احزاب را برای تشکیل فراکسیون اکثریت مطرح کرده بود. جای خالی فهرست ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف فتح که هر دو از جریان‌های شیعه هستند به چشم می‌آمد و همین امر باعث شد بلافاصله گمانه‌زنی‌ها درباره حذف این دو ائتلاف از دولت آینده مطرح شود اما ائتلاف روز سه‌شنبه صدر با العامری که رهبر سازمان بدر یکی از بزرگترین گروه‌های تشکیل دهنده حشد الشعبی است، این گمانه‌زنی‌ها را کمرنگ کرد. احمد الاسدی سخنگوی فتح افزود: «دولت آینده بر مبنای دولت خدمات ملی تأمین نیازها، حل و فصل مشکلات و بحران‌ها و دغدغه‌های ملت عراق تشکیل می‌شود. این ائتلاف هیچ یک از گروه‌های پیروز را برای مشارکت در برنامه تشکیل دولت به حاشیه نمی‌راند اما اگر کسی با آن هماهنگ نباشد حق دارد به اپوزیسیون بپیوندد». این ائتلاف که مجموعاً 101 صندلی خواهد داشت، به 64 کرسی نیاز خواهد داشت تا بتواند دولت تشکیل بدهد. این خبر ساعاتی پس از آن منتشر شد که حیدر العبادی نخست‌وزیری این کشور که فهرست نصر مورد حمایتش است در جایگاه سوم نتایج انتخابات ایستاده بود، از سیاستمداران خواسته که مذاکرات خود را بر سر تشکیل دولت ادامه دهند، اما برخی ناظران می‌گویند ائتلاف صدر و فتح در نبود ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی قابل توجه است زیرا طی هفته‌های اخیر او به فهرست سائرون نزدیک‌تر شده بود و حتی رهبر این فهرست هم مکرراً از العبادی اعلام حمایت می‌کرد. اما شنیده می‌شود که صدر به العبادی گفته بوده که اگر از حزب الدعوه خارج شود، احتمال دارد برای بار دوم نخست‌وزیر شود اما العبادی ظاهراً این شرط را رد کرده است.
ائتلاف فراگیر مالکی و  خزعلی
همزمان با تشکیل ائتلاف سائرون و فتح، نوری مالکی رئیس ائتلاف دوله القانون از اتحاد با قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق استقبال کرد. به گزارش ایسنا، دفتر مالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو طرف طی این دیدار به بررسی تحولات سیاسی و امنیتی و آینده روند سیاسی در سایه تحولات مرحله کنونی پرداختند و بر ضرورت همکاری در راستای تشکیل ائتلاف ملی فراگیر و انتقال به فضای ملی با هدف تأسیس مؤسسات دولتی و مشارکت دادن همگان در آماده‌سازی برنامه‌های دولت آتی تأکید کردند.»
آتش به خرمن آرای مردم
درحالی که تلاش‌ها برای تشکیل دولت در عراق رفته‌رفته جدی‌تر می‌شود، به‌دنبال لغو نتایج آرای برخی پایگاه‌های انتخاباتی و موافقت با بازشماری دستی آرا، انبار نگه‌داری صندوق‌های رأی در کام آتش فرو رفت. مقتدی صدر روز سه‌شنبه آتش زدن صندوق‌های رأی را جنایتی منزجرکننده خواند و گفت، موضع‌گیری خود را بعد از اعلام نتایج تحقیقات خواهد گفت. به‌دنبال این اتفاق، مقام‌های سیاسی عراق واکنش نشان دادند و اکثریت آنها احتمال برگزاری انتخابات مجدد را مردود دانستند. روز گذشته حیدر العبادی اعلام کرد تحقیقات اولیه نشان می‌دهد آتش‌سوزی در مخازن کمیساریای عالی انتخابات در الرصافه در شرق بغداد، عمدی بوده است و دولت عراق در صدد انجام تحقیق‌های بیشتر درباره هویت عاملان این آتش‌سوزی است.