خجالت می‌کشم از این دولت حمایت کردم

ناتوانی و انفعال دولت در مدیریت شرایط اقتصادی صدای اعتراض حامیان و وابستگان دولت را نیز بلند کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، طی هفته‌‌های اخیر در کنار بحران قیمت ارز، نابسامانی بی‌سابقه‌ای در بازار بویژه در حوزه مسکن، خودرو و اقلام غذایی ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش داشته است.
در این شرایط که جریان منتقد دولت ضمن توجه به نابسامانی‌‌های بازار و اقتصاد، به ریشه‌یابی این معضلات و ارائه راهکار به دولت می‌پردازد، برخی حامیان دولت روحانی که گویا وضعیت مقبولیت دولت در افکار عمومی را بغرنج دیده‌اند، تلاش می‌کنند تا جای ممکن میان خود و دولت روحانی فاصله‌‌گذاری کنند.
روز گذشته مصطفی کواکبیان، نماینده لیست اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان در مجلس شورای اسلامی به همین وضعیت نابسامان اقتصادی اشاره و آنگاه تصریح کرد خجالت می‌کشد او را به عنوان حامی دولت بشناسند.
کواکبیان دیروز چهارشنبه در جلسه صحن علنی پارلمان در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق ارز اظهار داشت: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر مناسب نیست، شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها از این رو به آن رو شده است.


کواکبیان همچنین گفت: وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی بسیار بد شده است به گونه‌ای که شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم دلار چند هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ وضع قاچاق کالا و ارز به اندازه‌ای وخیم است که به عنوان نماینده خجالت می‌کشم بگویم که از این دولت با چنین وضعیت اقتصادی حمایت کردم.
به گزارش فارس، وی افزود: زمانی که در وضعیت فعلی هستیم، حقیقتا یک دفعه می‌بینیم قیمت‌ها دگرگون شده است.‌ به عنوان مثال؛ قیمت خودروها نسبت به یک ماه گذشته 20 میلیون تومان تفاوت کرده است و مردم می‌گویند شما برای چه می‌روید مجلس و در آنجا چه کار می‌کنید؟
کواکبیان خاطرنشان کرد: در قدیم می‌گفتند در قاچاق ارز یک جمشید بسم‌الله در چهارراه استانبول بوده است که باعث می‌شده ارز بالا برود، اکنون که این جمشید بسم‌الله‌ها نیستند، پس چرا وضعیت اقتصادی اسفبار است؟ بخشی از علت اصلی گرانی این است که صرافی‌های ما به وظایف خود عمل نمی‌کنند و منافذ قانونی هم باید در این رابطه مشخص شود، بنابراین اگر این لایحه به کمیسیون اقتصادی بازگردد، شاید با شرایط فعلی مواد قانونی دقیق‌تری ارائه شود که ما شرمنده مردم نباشیم. کواکبیان در خاتمه گفت: کسانی هستند که برای افزایش حقوق چنددرصدی‌شان ساعت‌ها در مجلس بحث می‌کنیم، اما شب خوابیده‌اند و صبح قدرت خریدشان نصف شده است.
رفقای نیمه‌راه روحانی
مصطفی کواکبیان به عنوان حامی حسن روحانی، صراحتا می‌گوید دیگر خجالت می‌کشد او را به عنوان یک حامی روحانی بشناسند. در این میان برخی اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان البته تلاش می‌کنند به شکل دیگری با دولت روحانی فاصله‌‌گذاری کنند.
علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت اخیرا درگفت‌وگویی اظهار داشت: فکر می‌کنم اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان به جای آنکه زود بروند و درون حاکمیت قرار بگیرند می‌توانستند بعد از اتفاقات سال ۸۸ سرمایه اجتماعی خود را برای ارتباط با مردم و بدنه اجتماعی خود هزینه کنند. باید سعی می‌کردند آنجا با مردم ارتباط بیشتری بگیرند. اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان وقتی به دولت آمدند، نوع حمایت‌شان از دولت به گونه‌ای شد که به آقای روحانی چک سفید امضا دادند. در حالی که فکر می‌کنم ما باید با توجه به سوابق گذشته‌مان از آقای روحانی حمایت مشروط می‌کردیم تا او و مجموعه دولت بتوانند به نیاز‌های مردم، جامه عمل بپوشانند یا حداقل در جهت آنها حرکت کنند. اما نوع حمایت ما حمایت بی‌قید و شرطی بود که خودش زمینه‌ساز بعضی اعتراضات نسبت به اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان شد. مردم امروز می‌گویند ما آقای روحانی را به عنوان یک فرد نمی‌شناختیم و زمانی که آقای خاتمی و اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان او را تایید کردند به او رای دادیم. طبیعی است آنها این سوال را مطرح می‌کنند. به این ترتیب وقتی آنها چنین اعتراضی می‌کنند من از این زاویه اعتراض آنها را وارد می‌دانم.
چندی پیش عبدالله ناصری، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌‌‌‌‌طلبان هم در واکنش به انتقاد حسن روحانی از برخی اعضای کابینه، گفت: مردمی که به آقای روحانی رای دادند، همه انتظارات را از شخص آقای روحانی دارند و رئیس‌جمهور بوده که این کابینه را چیده و مدیران ارشد و استانداران را منصوب کرده است. این برای جامعه قابل قبول نیست و برعهده آقای روحانی است. در مجموع این نوع ادبیات در فضای عمومی از رئیس دولت یا رئیس‌ قوه مجریه مقبول و پذیرفتنی نیست.
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور با گفتن این حرف‌ها نمی‌تواند از اتفاقات احتمالی آینده شانه خالی کند. ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کار، عزل یک وزیر یا عضو کابینه یا استاندار یا یک معاون وزیر است. حتما این راه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از این است که آقای روحانی توقع داشته باشد مجلس فردی را استیضاح کند.
ناصری گفت: بخشی از نخبگان کشور به دلیل همین ادبیات بسیار زمان‌بر و غیرقابل اجرای آقای روحانی تقریبا از ایشان و اینکه بخواهد دست به تغییر رویه‌ای بزند، ناامید هستند، بنابراین آقای روحانی هرچه دیرتر به جمع‌بندی برسد و عمل کند، حتما هزینه پرداختی در آینده سنگین‌تر خواهد بود. هر کاستی‌ای که وجود دارد، متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور است. اگر دولت پیر شده، چرا پیر شده؟ و اگر لنگان لنگان است، چرا اینچنین است؟ با انتصابات و انتخاب‌های آقای روحانی این فضا ایجاد شده است، لذا هیچ‌کس این توجیهات را از آقای روحانی قبول نمی‌کند. ناصری اظهار داشت: دامن زدن به ناامیدی توسط رئیس‌جمهور نتیجه خوبی نخواهد داشت. اگر این مسائل را مخالفان آقای روحانی بیان می‌کردند، عیبی نداشت، ولی حتما از سوی خود آقای روحانی این امر شنیدنی نیست و این توجیهات، ناامیدی جامعه را تقویت می‌کند. من معتقدم قطعا رای و محبوبیت آقای روحانی کاهش پیدا کرده است.
عزاداری زیباکلام برای برجام
اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان به غیر از نابسامانی‌‌های اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پایان برجام را هم یکی دیگر از عوامل افول دولت حسن روحانی می‌دانند.    در همین راستا، صادق زیباکلام گفته است با خروج آمریکا از برجام و افزایش احتمال لغو برجام، کار روحانی را باید تمام‌شده دانست. زیباکلام اخیرا در این‌باره اینگونه موضع گرفت: «آقای روحانی از ریاست‌جمهوری استعفا بدهد یا استعفا ندهد، به اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی‌کند چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد. حتی اگر آقای روحانی از ریاست‌جمهوری استعفا ندهد و اصرار داشته باشد تا ۱۴۰۰ بماند، عملا زمام امور کشور در دست او نخواهد بود». زیباکلام تأکید کرد: دولت آقای روحانی، علی لاریجانی، اصولگرایان معتدل و میانه‌رو و اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان دیگر هیچ‌کدام در برابر گردباد سهمگین ناشی از منتفی شدن برجام توان ایستادن نخواهند داشت و به حاشیه عرصه سیاسی کشور رانده می‌شوند.