شاهکار فردوسی پور

آفتاب یزد-گروه شبکه: برنامه روسیه ۲۰۱۸ با اجرای عادل فردوسی‌پور، دو مهمان ویژه داشت. مهمانانی که برای نخستین‌بار به یک برنامه تلویزیونی زنده دعوت شده بودند. حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی ایران یکی از مهمانان برنامه فردوسی‌پور بود. فردی که بسیاری او را با ادبیات و رفتار خاصش یک جنتلمن به تمام معنا و بهترین مربی ایرانی در دنیای فوتبال ایران می‌دانند. مهاجرانی سال ۱۳۴۹ به‌عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ سال ایران انتخاب شد و توانست تیم ملی جوانان را چهار بار قهرمان آسیا کند. او سپس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد و توانست سومین جام ملت‌های آسیا را برای ایران به ارمغان آورده، به المپیک صعود کند و برای نخستین‌بار در 1978 تیم ایران را راهی جام جهانی نماید.
مهمان خاص دیگر فردوسی‌پور، علی پروین بود که به ندرت در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر می‌شود. فوتبالی‌ها او را با ادبیات همیشگی و خاصش می‌شناسند.
این گفت‌وگو بسیار دوستانه و با رد و بدل شدن دیالوگ‌های عامیانه شروع شد.
علی پروین در ابتدای صحبت‌های خود با خنده گفت: «آقای فردوسی پور اگر قرار است ما را بپیچانی، بگویم برویم سوال بعدی.»



مامان نصرت و کتلت‌هایش
در ادامه صحبت‌ها، مهاجرانی نیز گفت: «خدا نصرت خانم، مادر علی پروین را رحمت کند چراکه زمان اعزام تیم به سفرهای خارجی برای ما کتلت درست می‌کرد و آن را داخل دستمال یزدی قرمز رنگی می‌گذاشت و با سبزی و نان به هواپیما می‌آورد. عادت کرده بودیم در هر سفر کتلت مادر پروین را بخوریم و بچه‌ها دیگر غذای هواپیما را نمی‌خوردند.» او ادامه داد: «در اتاق من همیشه باز بود. به همین دلیل پولی که در سفرها می‌گرفتم را به علی پروین می‌دادم و او هم این پول را داخل دستمال یزدی می‌گذاشت و آن را زیر سرش قرار می‌داد و می‌خوابید!» علی پروین نیز در مورد خاطرات آن روزهای خود گفت: «پرواز به کشورهایی مانند استرالیا و برزیل خیلی طولانی بود و یک تا دو وعده هم بیشتر به ما غذا نمی‌دادند. مامان نصرت من، یک قابلمه کتلت درست می‌کرد و آن را داخل دستمال یزدی می‌گذاشت. دکتر تیم ملی نیم ساعت مانده به رسیدن‌مان به استرالیا درخواست کرد یک لقمه کتلت به او بدهم که قرآن را قسم داده و گفتم کتلت‌ها تمام شد! روزی پنج تا شش ساعت تمرین داشتم و باید خوب تغذیه می‌کردیم.» پروین گفت: «زمانی که در زمین خاکی بازی می‌کردم پیراهن ۱۵ بازیکن تیم‌مان را به خانه می‌بردم تا مامان نصرت بدون لباسشویی و با دست آنها را بشوید. همیشه می‌گفت چرا باید این لباس‌ها را بشویم که من هم می‌گفتم یک روز جواب این سوال را به شما می‌دهم. زمانیکه با حشمت خان قهرمان آسیا شدیم کل خیابان‌ها را چراغانی کردند و من هم به مادرم گفتم مامان نصرت! این چراغانی‌ها جواب پیراهن‌هایی است که برای ما می‌شستی. مادرم می‌خواست دستم را ببوسد اما گفتم اجازه بده من دستت را ببوسم.»

هنوز از هواپیما می‌ترسم
پروین در ادامه گفت: «من همچنان از هواپیما می‌ترسم. سال گذشته می‌خواستم با مهدی تاج به امارات بروم و او به شوخی گفت علی آقا! هواپیما نقص فنی دارد و من هم به همین دلیل می‌خواستم به سفر نروم. هرچند سوار آن هواپیما شدم اما در طول سفر هم خلبان اعلام کرد احتمال دارد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شویم و همین امر ترس مرا بیشتر کرد.»

ماجرای همیشگی تبخال
در میانه این گفت‌وگو، فردوسی پور با شیطنت خاص خود از پروین در مورد وجود یک لک در لب وی پرسید که او گفت: «من ۲۵ سال پیش تبخال زدم و وقتی آن را کندم جایش ماند. آقای فردوسی پور! شما زیاد به این موضوع گیر میدی و بار قبلی هم گفتم؛ ببین به کجاهای آدم گیر میدی!» پروین ادامه داد: «آقای فردوسی پور! به من تیکه ننداز چراکه دخترم برنامه را نگاه می‌کند و پس از اتمام برنامه فوری به شما زنگ می‌زند.»
حشمت مهاجرانی به سرنوشت ملک مطیعی دچار نشد
برخی از کاربران شبکه‌های مجازی آمدن حشمت مهاجرانی به تلویزیون را با حضور زنده‌یاد ناصر ملک‌ مطیعی در دو برنامه تلویزیونی مقایسه کرده‌اند؛ ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون حضور یافت به این امید که هوادارانش پس از سال‌ها بتوانند تصویر او را از جعبه‌ جادویی تماشا کنند، آرزویی که محقق نشد، اما خوشبختانه صدا و سیما این‌بار به لطف فردوسی‌پور حضور حشمت مهاجرانی، دیگر مرد خاطره‌ساز ایرانی را سانسور نکرد.