آبی و قرمز زیر تیغ تحقیق و تفحص مجلس

 مجلس شورای اسلامی، دیروز هم  جلسه علنی داشت  و در این جلسه طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا، طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضای مجازی  به عنوان دستور کار نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان این جلسه با تصویب مجلس، ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس رفع شد و گزارش معاون نظارت مجلس از ارائه ۲۴۳۶ تذکر کتبی به مسئولان و ۲۶۰۸ شکایت به کمیسیون اصل۹۰ در یک‌سال گذشته مجلس خبر داد.
مجلس در یک سال گذشته ۲۴۳۶ تذکر کتبی و ۱۳۱۵ تذکر شفاهی به مسئولان اجرایی داشته است، همچنین ۸۳۴ سوال از وزیر مطرح شده که از این تعداد ۳۹ سوال در صحن علنی بررسی شده که شش سوال منجر به دریافت کارت زرد وزرا شده است.
این گزارش در دو بخش تفصیلی و خلاصه در اختیار نمایندگان قرار گرفته که بخش خلاصه آن در ۱۹ بخش به توضیح اقدامات نظارتی مجلس پرداخته است. 


نمایندگان مجلس همچنین با تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس موافقت کردند.
گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز(سه شنبه) مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۷۸ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.
سید فرید موسوی به عنوان نماینده متقاضیان این تحقیق و تفحص محورهای این تفحص را به شرح زیر اعلام کرد:
۱- میزان درآمدهای شرکتهای فرهنگی-ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال اخیر و محل تامین آن
۲- میزان مصارف و هزینه های شرکتهای فرهنگی-ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال اخیر علی الخصوص تیم های تحت پوشش و محل هزینه کرد آن
۳ـ میزان جریمه‌های ملی و بین‌المللی تیم‌های تحت پوشش شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان و دلایل آنها در ۱۰ سال اخیر
۴ـ سازوکار نظارتی و راهبری تیم‌های تحت پوشش شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان و آیین‌نامه‌های اداری و مالی
۵ـ تغییرات سازمانی و انتصابات ستادی در شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان
این تقاضا پیش از این در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و به تصویب اعضای این کمیسیون رسیده است.
لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت بررسی می‌شود
نمایندگان مجلس همچنین با بررسی با اولویت اعمال تبصره یک ماده ۱۰۴ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی در جلسه علنی در توضیح دلیل درخواست این کمیسیون برای بررسی با اولویت لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: بعد از تصویب مجلس در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت در مرحله اجرا ایراداتی را متوجه شد که تصمیم به اصلاح این قانون گرفت.
وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبری و تاکید ایشان بر لزوم مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا در کشور و اهتمام مجلس و دولت و همچنین کارهای کارشناسی شده درباره لایحه، ما از نمایندگان می‌خواهیم که هر چه سریعتر وارد بررسی این لایحه شوند.
پورابراهیمی با بیان اینکه بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی در اسفند ماه سال گذشته به پایان رسیده است، گفت: یکی از ایرادات ساختاری در برگزاری جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حضور نیافتن شخص رییس‌جمهور و نماینده ویژه ایشان در این جلسات است که ما در این لایحه این ضعف‌ها را اصلاح کرده و تکالیفی را برای رییس‌جمهور در
 نظر گرفته‌ایم.
در نهایت نمایندگان با ۱۵۰ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس با این درخواست موافقت کردند تا این لایحه در اولین فرصت در دستور کار مجلس قرار گیرد.
در ادامه، مجلس با یک فوریت طرح افزایش اختیارات اتحادیه‌های تاکسیرانی موافقت کرد که هدف از آن، افزایش اختیارات اتحادیه‌های تاکسیرانی و تفکیک وظایف سازمان تاکسیرانی شهرداری‌ها و شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی کشور است.
با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر و جهت تامین نظر شورای نگهبان، نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴  و نحوه پرداخت مزایای کارکنان و بازنشستگان بنگاه‌های واگذار شده را تعیین کردند.
نمایندگان همچنین  با ارجاع طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی به کمیسیون آموزش موافقت کردند. در ادامه با توجه به مخالفت نمایندگان با جزییات این طرح، پیشنهاد جایگزین آن به رای مجلس گذاشته شد که با آن مخالفت شد. همچنین علی لاریجانی رییس مجلس، اخطار علیرضا سلیمی نماینده محلات در مورد بار مالی این طرح را به رای مجلس گذاشت که نمایندگان به آن رای دادند.
طرح بازنشسته کردن روستاییان نیز با رای مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان از دستور کار خارج شد. این طرح که پیش از این در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارجاع شده بود، با ایرادات بار مالی و مشخص نبودن سن بازنشستگی  برای روستاییان و عشایر مواجه شد لذا مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان، ماده واحده و تبصره‌های این طرح را حذف و آن را از دستور کار خارج کرد.
همچنین با توجه به اصرار مجلس بر نظر قبلی‌اش در لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا و به دلیل ایراد شورای نگهبان بر مصوبه مجلس، این لایحه برای اعلام نظر به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.
در جلسه علنی دیروز، نمایندگان مجلس طرح ممنوعیت تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. 
مازنی رییس کمیسیون فرهنگی شد
در ادامه انتخابات های هیات رییسه  کمیسیون، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم به اتفاق آرا حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی نماینده مردم تهران را به عنوان سومین رییس کمیسیون خود طی سال گذشته انتخاب کردند.
حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی خواه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در  اجلاسیه سوم ترکیب هیات رییسه کمیسیون را تعیین کردند.
نماینده مردم ملایر در مجلس ادامه داد: براساس انتخابات انجام شده سیده فاطمه ذوالقدر و اصغر مسعودی نمایندگان تهران و نی ریز به عنوان نواب اول و دوم علیرضا ابراهیمی و سید صادق طباطبایی نژاد نمایندگان رامیان و ادستان به عنوان دبیران اول و دوم و بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی انتخاب شدیم.
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم از برگزاری انتخابات هیات رییسه کمیسیون در جلسه امروز این کمیسیون و تغییر ترکیب هیات رئیسه خبر داد.
علی اکبری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس، بیان کرد: در جلسه امروز انتخابات هیات رییسه کمیسیون برگزار شد. آقای احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس به عنوان رییس کمیسیون انتخاب شدند و آقایان جلال محموزاده نماینده مردم مهاباد و رضا کریمی نماینده مردم اردبیل به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.