شهر ری باید شورا و شهرداری مستقل داشته باشد

جلسه رسیدگی به  مشکلات مردم منطقه‌ ۲۰ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲گانه تهران، دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷، درفرمانداری ویژه ری با حضور دبیران شورایاری مناطق، مسئولین اجرایی، فرماندار و شهردار شهر ری مصطفی کواکبیان، سید فرید موسوی و حجت‌الاسلام مهدی شیخ نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
این نشست برای پیگیری جلسه مردمی منطقه ۲۰ و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری منطقه جهت تصمیم‌گیری برای حل مشکلات مطرح شده در جلسه مردمی برگزار شده و مصوبات آن از فرمانداری شهر ری تا رسیدن به مرحله اجرایی پیگیری می‌شود.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر از مهمترین شهرستان‌های مذهبی و سیاسی استان تهران است که دارای چهار شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک و حسن‌آباد و چهار بخش مرکزی، کهریزک، فشافویه، خاوران و قلعه نو است.
در این جلسه ابتدا دبیران شورایاری محله‌های شهرری به بیان مشکلات و مرور مسائل عمده مطرح شده در نشست عمومی این منطقه پرداختند. عدم توجه به ظرفیت‌های گردشگری منطقه، روشنایی برخی معابر و وجود دکل‌های فشار قوی در محدوده مسکونی از جمله عمده‌ترین مسائل مطرح شده در این جلسه بود.


هدایت الله جمالی پور فرماندار فرمانداری ویژه شهرستان ری گفت: شهربازی از نیازهای مردم در اوقات فراغت است و با وجود معضلات اجتماعی در این منطقه، احداث یک شهربازی مجهز و استاندارد ضروری است.
وی ادامه داد: هم اکنون سرانه فضای سبز شهرری در حدود ۱۹ متر مربع است که سعی می‌کنیم با همکاری شهرداری منطقه ۲۰ این سرانه را بیش از حد میانگین افزایش دهیم.
وی دکل‌های فشار قوی در شهرری را معضلی برای مردم حاشیه بیان کرد و گفت: مردم زیادی در زیر این دکل‌ها سکونت دارند که سلامتی آنها در خطر است و جانمایی درست این کابل‌های فشار قوی نیاز به کمک مجلس دارد.
وی در خصوص تشکیل ستاد فرماندهی نیروی انتظامی در شهرستان ری نیز گفت: پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته است تا ستاد فرماندهی در این شهرستان تشکیل شود.
جمالی‌پور با بیان اینکه امنیت مردم را نباید به شوخی گرفت، یادآور شد: ماده ۱۳ تقسیمات کشوری مشخص کرده است که تمامی دستگاه‌ها باید ساختار لازم خود را در شهرستان ایجاد کنند.
وی افزود: نیروی انتظامی با ۲ مامور مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌تواند انبارهای جنوب تهران را کنترل کند و مبارزه با قاچاق نیاز به ساختارهای اساسی دارد که با وجود ستاد فرماندهی نیروی انتظامی محقق می‌شود.
وی در خصوص استقلال سیاسی شهرستان ری نیز اظهار کرد: قانون در این مورد تکلیف را مشخص کرده و زمان آن فرا رسیده تا این شهرستان نمایندگان مجزا در شورای اسلامی و شهرداری به صورت مستقل داشته باشد.
فرماندار شهرستان ری عنوان کرد: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال عوارض این شهرستان از درآمد پالایشگاه نفت تهران به شهرداری تهران اختصاص داده شد، این در حالی است که اگر این شهرستان دارای شهرداری مستقل باشد، می‌تواند از این درآمدها بهره وری بهتری انجام دهد.
وی ادامه داد: شهرداری ری باید اعتبارات ویژه و حساب مشخص و جداگانه داشته باشد چرا که شهرداری منطقه ۲۰ (شهرری) در این مدت، حتی اختیارات لازم برای تخصیص زمین شهرک اداری در این شهرستان را نداشته است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ری در سال گذشته بیشترین درآمد مالیاتی را در استان داشته است، گفت: درآمدها باید در این شهرستان هزینه شود.
جمالی‌پور افزود: شاخص آلودگی هوا در این شهر ۲۰۰ است در صورتی که شاخص آلودگی شهر تهران در حدود ۱۷۰ است و رسیدگی به این معضل نیاز به چاره جویی اساسی دارد.
مدیر اداره توزیع برق استانی تهران گفت : ۱۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری در مجاورت دکل‌های برق فشار قوی است که متولی آن‌ها شرکت برق منطقه ای تهران بزرگ است. تعویض تیرهای برق  مشکل دار منطقه ۲۰ طبق مصوبه فرمانداری ویژه ری تا پایان سال انجام خواهد شد.
 سید احمد صفوی شهردار منطقه ۲۰ گفت: باتوجه به نیاز و ظرفیت منطقه به زودی یک هتل 5 ستاره در شهرری ایجاد خواهد شد و ما آمادگی کامل خود را برای جذب سرمایه گذار جهت ساخت هتل در شهرری اعلام می‌کنیم. علاوه بر این با همکاری میراث فرهنگی در مناسبت‌ها آثار تاریخی و فرهنگی شهرری را معرفی می‌کنیم.
وی افزود: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود در شهرری و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دولت بتوانیم نسبت به توسعه و بهسازی ظرفیت‌های گردشگری منطقه اقدام کنیم.
سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق قانونی که امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تمامی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده هر شهرستان در همان شهرستان هزینه خواهد شد. حتما پیگیر اجرا شدن این مصوب قانونی در شهرری خواهیم بود چرا که اجرای این قانون حق مردم هر یک از شهرستان‌ها است.
حجت الاسلام  شیخ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به لطف خدا این سلسله جلسات تا کنون گشایش‌های فراوانی ایجاد کرده در برخی موارد مشکلاتی از شهر حل شده که بیش از ۲۰ سال حل نشده باقی مانده بود که نشان از اهمیت و تاثیر گذاری این جلسات دارد.
در پایان دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس طی سخنانی گفت: ری شهری فرهنگی، مذهبی، باستانی و تاریخی است و با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارای ظرفیت عظیم گردشگری و اقتصادی است که باید این موضوع هم در تصمیمات مورد توجه قرارگیرد.
وی با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان از عظمت حضرت عبدالعظیم حسنی و وجود مرقد مطهر امام خمینی و شخصیت‌های بزرگ مدفون در مقبر ابن‌بابویه نام برد که سرآمد آنان شیخ صدوق صاحب کتاب «من لایحضره الفقیه» کتاب بسیار ارزنده فقهی و روایی مورد توجه حوزه‌های علمیه و از جمله منابع اربعه فقه شیعه است و حیف است که به مردم متدین این شهرستان بی‌توجهی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: با این حال شهرری هیچ گاه به عنوان بخش مستقلی از تهران دیده نشده و همواره از داشتن نماینده مستقل در شورای اسلامی شهر خود محروم بوده است.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی عنوان کرد: این موضوع که چرا انتخابات شورا در این شهرستان به صورت مجزا برگزار نمی‌شود از وزیر کشور سوال شده است و این سوال هم اکنون در کمیسیون شوراها مطرح است.
دکتر کواکبیان اضافه کرد:در صورتی که جواب قانع کننده‌ای به این سوال داده نشود، این مساله را از طریق قانونی پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری این منطقه نیز توسط شهرداری تهران اداره می‌شود، گفت: اکنون با تقسیمات جدید شهری، این منطقه باید در تقسیمات سیاسی نیز بطور مستقل دیده شود، ضمن اینکه شهرداری آن نیز باید جدا از تهران اداره شود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی امور مهم و کلان شهری باید به صورت کلان در شورای ساماندهی امور پایتخت تصمیم گیری شود.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت به آلودگی هوای جنوب تهران نیز اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا در شهر ری یک معضل اساسی محسوب می‌شود که با سلامتی مردم مرتبط است و باید فکری اساسی در این زمینه انجام گیرد و لذا درمانگاه محله تقی‌آباد هرچه سریع‌تر باید مجددا احیا شود.
دکتر کواکبیان ادامه داد: هدف نمایندگان مجلس این است که اولا مشکلات را بشناسند ثانیا به مشکلات مردم رسیدگی نمایند ثالثا بازوی نظارتی و بازرسی قدرتمندی برای مردم باشند تا مشکلات مردم حل و فصل و یا حداقل کاهش یابد.