«ابتکار» افزایش روزانه قیمت خودرو را بررسی کرد مارپیچ قیمت در بازار آشفته خودرو

سمیرا ابراهیمی
هیجان قیمت در بازار خودرو به اندازه‌ای افزایش یافته که هیچ نظام متعادل‌سازی قیمت بر اساس تعادل عرضه و تقاضا پاسخگوی آن نیست.
افزایش قیمت در این بازارها دیگر روزی 50 هزار تومان و 100 هزار تومان نیست، بلکه شاهد افزایش قیمت های میلیونی هستیم. ناگهان خبر می آید که مزدا3، 30 میلیون تومان گران شد. قیمت سمند در بازار به 48 میلیون تومان رسید.
در شرایط فعلی نهاد ناظری برای نظارت بر قیمت‌های خودرو در بازار وجود ندارد و حتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی هم دست روی دست گذاشته و کاری به آشفته بازار خودرو ندارند. مشاهده بازار خودرو از قیمت‌های عجیب و غریبی برای خودروهای داخلی و خارجی در کف بازار حکایت دارد که از هیچ عقل و منطق اقتصادی تبعیت نمی‌کنند. گرانی‌های بی‌سابقه در بازار خودرو، شکل‌گیری بازار سیاه و حاشیه قیمت عجیب در مورد برخی خودروها، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و به نظر می‌رسد که تنها سود برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان و دلالان را تامین می‌کند.


در این میان، کمترین عکس‌العملی از سوی وزارتخانه متولی صنعت خودرو به چشم نمی‌خورد. خودروسازان کار خود را می‌کنند و واردکنندگان راه خود را می‌روند. همه چیز هم در چنین شرایطی، راه را برای قیمت‌های بی‌حساب و کتاب در بازار خودرو باز کرده است. حال تقاضا نیز افزایش یافته و هر روز پول‌های جدیدی برای خرید خودرو، اعم از داخلی و خارجی وارد بازار می‌شود. به طوری که آگهی‌های پیش فروش تعداد محدودی هایما s7 نیز صف طویلی از متقاضیان را به سوی نمایندگی‌های فروش کشانده ‌است.
اجازه افزایش قیمت خودرو داده شد
از حدود یک ماه پیش که روند افزایش قیمت خودروهای داخلی آغاز شد، صحبت از درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت بود. هرچند نمایندگان مجلس با سقف قیمت پیشنهادی خودروسازان مخالف بودند و برخی از نمایندگان نیز به طور صحبت از عدم افزایش قیمت می‌گفتند، اما روز گذشته شورای رقابت اعلام کرد که با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده است.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از محاسبات مرکز ملی رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت‌گذاری هستند، خبر داد و گفت: به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران خودرو، معادل ۷.۱۸ درصد و سایپا به طور متوسط افزایش ۷.۰۱ درصد اجازه افزایش قیمت دارند.
رئیس شورای رقابت افزود: در بخش خودروهای مدیران خودرو هم به طور متوسط افزایش ۵.۶۲ درصد مورد تایید مرکز ملی رقابت قرارگرفته است. بر این اساس از اول تیرماه امسال خودروسازان می‌‌توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
طرح ساماندهی بازار خودرو شش ماه مسکوت ماند
ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون صنایع ومعادن گفت: با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، موافقین و مخالفین ثبت‌نام کرده و نظرات خود را مطرح کردند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نشست یکی از جلساتی بود که مخالفین و موافقین با قدرت از نظرات خود دفاع کردند، گفت: در نهایت 12 نفر از اعضای کمیسیون تقاضای مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه را ارائه کردند که بعد از اظهار نظر مخالفین و موافقین با اکثریت آرا تصویب شد.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست مسائل و مشکلات تامین ارز و تولید را تشریح کردند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه یک هزار و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار مردم است که این میزان به هر بخش اقتصادی وارد شود باعث نابسامانی در آن بخش می‌شود، خاطرنشان کرد: در یک روز طی 2 ساعت 4 هزار نفر برای خرید خودرو پراید ثبت نام کرده‌اند. بخشی از نقدینگی موجود در دست مردم به سمت بازار خودرو حرکت کرده و این بازار را متشنج و حاشیه بازار ایجاد کرده است.
در همین خصوص ادامه این گزارش به پرس و جوی میدانی در خصوص تصمیمات مردم در این بازه مبنی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری پرداخته‌است.
پولی برای سرمایه‌گذاری ندارم
پرسیدم می‌خواهی پس‌اندازت را در کدام بازار سرمایه گذاری کنی؟
اول لبخند تلخی زد و سپس گفت: کدام پول؟ از سال 86 کار می‌کنم اما حداکثر10 میلیون تومان پس‌انداز دارم که آن هم با این همه ریسک و هیجان در بازارها، به سرمایه‌گذاری نمی‌رسد. در واقع اصلا جسارت سرمایه‌گذاری ندارم. ترجیح می‌دهم که پولم را در بانک بگذارم که حداقل مصون از ریسک باشد، سود اندکی به آن تعلق بگیرد و بماند.
پرسیدم قصد نداری طلا بخری؟ دلار چطور؟ حتی می توانی به بورس بروی و سهام و اوراق بخری. گفت نه می‌‌ترسم. هر کسی را دیدم که وارد این بازارها شده، زیان داده و افراد موفق هم قطعا حرفه‌ای‌ها بودند که من حرفه‌ای نیستم.
بهترین محل سرمایه‌گذاری خرید اوراق است
پس از کبری 31 ساله که 11 سال در یک کارگاه هنری کار کرده‌است، به سراغ مرد جوانی رفتم که کارمند یک شرکت بازرگانی نیمه خصوصی بود. از سجاد با سابقه کار 13 ساله پرسیدم که نظرت راجع به التهابات اخیر بازار چیست؟ وسوسه می‌شوی وارد شوی و ماشین یا طلا بخری؟
سجاد گفت: نه، به چند دلیل. در بازار طلا ارزش به ذات است و ارزش را از چیز دیگری نمی‌گیرد. اما رشد خود را انجام داده و به نظر نمی‌رسد که رشد چندانی پیش رو داشته‌ باشد. در بازار خودرو نیز وارد نمی‌شوم زیرا در هفته‌های اخیر خودروهای خارجی رشد نامعقولی داشتند که این رشد تمام شده ‌است. در بازار خودروی ایرانی هم شایعه شده‌است که ماشین‌ها را کارخانه‌ها دپو کرده و همین خبر باعث گرانی‌های اخیر شده است. بنابراین احتمال می‌دهم که کاهش قیمت دوباره رخ بدهد.
بنابراین مطمئن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری را خرید اوراق می‌دانم که بر اساس ضوابط و قوانین سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
سرمایه‌گذاری در بازار خودرو اقتصاد ملی را نابود می‌کند
هوشنگ 42 ساله، کارمند یک سمن اقتصادی که اکنون حدود 20 سال سابقه کار دارد، در خصوص تصمیمات خود درباره سرمایه‌گذاری در این بازار پر هرج و مرج گفت: به سراغ سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا و خودرو نمی‌روم زیرا افزایش تقاضا در این بازارها که عمدتا تقاضای کاذب هستند، اقتصاد را نابود می‌کند. عمده پس‌اندازم را تا کنون در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌ام و علاقه دارم با افزایش آگاهی خود به بازارهای مولد همچون بازار سرمایه هم وارد شوم.