نگاهی به گروه‌های G و H جام جهانی 2018 روسیه جزیره ستارگان


مهدی فیضی‌صفت – گروه های G و H جام جهانی 2018 تیم های بزرگی در خود دارند که می توانند جذابیت بزرگترین تورنمنت فوتبالی دنیا را تا حدود زیادی افزایش دهند. انگلیس، ناکام بزرگ جام ها همراه با بلژیک پر ستاره، شانس های اول صعود از گروه هفتم به
مرحله حذفی محسوب می شوند. در گروه آخر نیز که به اعتقاد بسیاری، یکی از آسان ترین گروه های جام
بیست‌ویکم است، لهستان، سنگال، کلمبیا و ژاپن برای صعود می‌جنگند.




‏England
‏Gareth Southgate
شاید ناکام ترین بزرگِ تاریخ فوتبال باشد. 52 سال از اولین و آخرین قهرمانی اش در جام جهانی می گذرد. نکته جالب در ترکیب تیم ملی انگلیس، حضور بازیکنانی است که تمامی شان در لیگ برتر کشورشان (لیگ جزیره) بازی می کنند و هیچ لژیونری ندارد. گرت ساوت‌گیت که سال ها در قلب دفاع «سه شیر» توپ زد، پس از 3 سال سرمربیگری در میدلزبورو و 3 سال حضور روی نیمکت تیم زیر 21 سال انگلیس، به نیمکت تیم ملی بزرگسالان کشورش رسید و حالا 2 سال است جانشین سام الردایس شده. او امیدوار است طلسمی به درازای نیم قرن را بشکند و «سرزمین آن سوی آب‌ها» را بر بام جهان بنشاند.


‏Belgium
‏Roberto Martínez
یکی از جذاب ترین تیم های جام بیست و یکم، با ستاره هایی که هر کدام وزنه ای در تیم های بزرگ اروپایی محسوب می شوند؛ بلژیک. «شیاطین سرخ» حالا دیگر تنها یادآور منچستریونایتد نیست، چند سالی است شیطان های قرمز رنگ بلژیک لرزه بر تن غول های اروپا می اندازند. تیبو کورتوا، توماس فرمایلن، وینسنت کمپانی، کوین دبروینه، موسی دمبله، ادن آزار، روملو لوکاکو و میچی باتشوایی تنها بخشی از تیم پر ستاره بلژیک را تشکیل می دهند. روبرتو مارتینز اسپانیایی که پس از یورو 2016 جانشین مارک ویلموتس شد، امیدوار است یکی از بهترین تیم های تاریخ بلژیک را به مقام قهرمانی جهان برساند و این کشور را به نهمین تیمی تبدیل کند که معتبرترین جام فوتبالی دنیا را بالای سر برده است.


‏Panama
‏Hernán Darío Gómez
اولین حضورش در جام جهانی را تجربه می کند. پاناما در آخرین ثانیه ها و به شکلی دراماتیک، جواز حضور در جمع 32 تیم برتر جام بیست و یکم را کسب کرد. آمریکا یکی از شانس‌های اصلی صعود به جام جهانی 2018 بود اما شکست غیر منتظره مقابل ترینیداد و توباگو و پیروزی پاناما مقابل کاستاریکا، معادلات را عوض کرد و ایالات متحده را ناکام بزرگ لقب داد. هدایت «مردان کانال» بر عهده هرنان داریو گومز کلمبیایی است که از حضورش روی نیمکت پاناما 4 سال می گذرد. او در فاصله سال های 2010 تا 2011 هدایت تیم ملی کشورش را هم بر عهده داشت اما پس از یک سال حضور در ایندیپندنته مدلین کلمبیا به پاناما رفت و ماندگار شد.


‏Tunisia
‏Nabil Maâloul
دو دوره غیبت در جام جهانی، کابوسی برای مردم تونس بود که مدت ها با بحران های سیاسی عمیقی دست و پنجه نرم کردند اما «عقاب های کارتاژ» موفق شدند با صدرنشینی در گروه A مرحله انتخابی جام جهانی 2018 و در رقابتی نزدیک با کنگو، بلیت روسیه را رزرو کنند. بدترین خبر برای شان مصدومیت یوسف المساکنی، ستاره الدحیل بود که در غیابش، امیدهای تونس کمرنگ شده است. هدایت «عقاب ها» بر عهده «نبیل معلول» است که پیش از این در قامت مربی و سرمربی هدایت تونس را بر عهده داشته و به شرایط این تیم کاملا آشناست. او پیش از این به مدت 3 سال سرمربی کویت بود و مدت یک سال است روی نیمکت تونس می نشیند.


‏Poland
‏Adam Nawałka
از جام جهانی 2002 یکی از تیم های ثابت جام های جهانی بوده، تیمی از مرکز اروپا که بهترین نتایج تاریخش، دو مقام سومی در جام جهانی 1974 آلمان غربی و 1982 اسپانیاست. لهستان در گروه E منطقه اروپا با پشت سر گذاشتن دانمارک، مونته نگرو، رومانی، ارمنستان و قزاقستان صدرنشین شد و مجوز حضور مستقیم در روسیه را کسب کرد. امیدشان به رابرت لواندوفسکی، ستاره گران قیمت شان است که آقای گل بوندسلیگا شد و رئال مادرید با مبلغی نجومی برای جذبش اقدام کرد. «سفید و قرمزها» با یک مربی بومی به نام آدام ناواوکا پای به مسابقات می گذارند که نام آشنایی در جهان فوتبال به شمار نمی آید و تمام تجربیاتش به مربیگری در تیم های باشگاهی لهستان خلاصه می شود.


‏Colombia
‏José Pékerman
مردان سرزمین قهوه، تیم جذاب و دوست داشتنی از آمریکای جنوبی که زمانی با کارلوس والدراما و رنه هیگوئیتا فوتبال دوستان را عاشق خود می کرد. کلمبیا پس از 3 دوره غیبت، در جام جهانی 2014 برزیل حاضر شد و عناوین آقای گل و زیباترین گل را به نام خود ثبت کرد. حالا آنها با خامس رودریگز و رادامل فالکائو می خواهند تاریخ سازی کنند. خوزه پکرمن، مربی شهیر آرژانتینی 6 سال است روی نیمکت کلمبیا حضور دارد؛ کسی که می گویند پس از هر تجربه جام جهانی، نام میزبان مسابقات را روی یکی از سگ هایش می گذارد تا خاطره اش را ماندگار کند!

‏Senegal
‏Aliou Cissé
تیمی که هیچ گاه نامش از خاطر فوتبال دوستان پاک نخواهد شد. در نخستین دیدار جام جهانی 2002، تیمی از غرب آفریقا پیدا شد و فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی را شکست داد و جهان را در شوک فرو برد؛ تیم جذاب سنگال با مربی فقیدش، برونو متسو معجزه ای عظیم خلق کرد. آن سال تا مرحله یک چهارم نهایی بالا رفتند و حالا پس از 16 سال می خواهند دومین حضورشان در جام جهانی را نیز با شگفتی آغاز کنند. الیو سیسه، مربی جوان سنگالی با 42 سالن سن می خواهد خالق این شگفتی باشد؛ کسی که تنها در تیم زیر 23 سال سنگال مربیگری کرده و تجربه بسیار کمی دارد.


‏Japan
‏Akira Nishino
در جدالی سخت با عربستان و استرالیا، به عنوان تیم اول گروه B مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا راهی جام جهانی 2018 شد. از سال 1998 در تمامی جام های جهانی حضور داشته و تجربه دو بار صعود به مرحله یک هشتم نهایی را هم دارد. «سامورایی آبی» با مربی گمنامی به نام آکیرا نیشینو در جام جهانی حاضر می شود که هیچ گاه خارج از مرزهای ژاپن مربیگری نکرده است. پیش از او، وحید خلیلهوژیچ بوسنیایی به مدت 3 سال سرمربی ژاپن بود اما او که با الجزایر، شگفتی ساز جام جهانی گذشته لقب گرفت، در فاصله 2 مانده به آغاز جام جهانی اخراج شد و جای خود را به نیشینو داد.