ترامپ: هیچ امتیازی ندادم و تحریم‌های علیه کره شمالی ادامه دارد

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در پی دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره شمالی اعلام کرد: آمریکا هیچ امتیازی به کره شمالی نداده و تحریم‌ها علیه پیوینگ یانگ همچنان ادامه خواهد یافت.
کیم جونگ اون برای خلع سلاح کامل هسته‌ای و از بین بردن پایگاه‌های موشک‌های بالستیک متعهد شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران ضمن توصیف کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان "دوستی نزدیک" گفت: امروز روزی تاریخی است. من از همه کسانی که برای امروز تلاش کردند و از کیم جونگ اون به خاطر این گام تشکر می‌کنم. دیدار من و کیم دیداری بی‌سابقه بود. ما در این دیدار مستقیم همدیگر را شناختیم و آماده آغاز تاریخی جدید و نگارش صفحه‌ای تازه در روابط آمریکا و کره شمالی هستیم.
ترامپ همچنین گفت: کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و آغاز روابط جدید آماده است. ما در مقابلمان فرصتی استثنائی داریم و به جهان یادآور می‌شوم که پکیج جدیدی از صلح داریم.


وی همچنین تاکید کرد که تحریم‌های کشورش علیه کره شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت.
ترامپ افزود: کیم جونگ اون در این دیدار بر تعهدش برای خلع کامل سلاح در شبه جزیره کره تاکید کرد و این مساله امری قابل تحقق است. ما مساله‌ای که سال‌ها بدون حل باقی مانده بود، حل کردیم. مردم کره شمالی و کره‌ جنوبی در این مسیر سهم بسزایی دارند. امروز روز و لحظه‌ای عظیم و تاریخی و بشارت‌گر آینده‌ای روشن است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که رهبر جوان کره شمالی برای نابودی پایگاه‌های موشک‌های بالستیک این کشور متعهد شده است.
ترامپ هم‌چنین از رهبر کره شمالی به خاطر برداشتن "اولین گام شجاعانه در جهت یک آینده جدید و روشن" برای مردمش تشکر کرد.
ترامپ گفت که آماده آغاز تاریخی جدید و نوشتن فصلی جدید در روابط دو کشور است. وی تاکید کرد: گذشته هیچ وقت آینده را تعریف نمی‌کند.
رئیس جمهوری آمریکا هم‌چنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جدول زمانی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گفت: ما تحریم‌ها را متوقف نمی‌کنیم. خلع سلاح هسته‌ای زمانی طولانی می‌برد اما ما خیلی زود و در آینده بسیار نزدیک این روند را تحت نظر ناظران بین‌المللی شروع می‌کنیم و پس از خلع کامل سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره، تحریم‌ها لغو می‌شود.
رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اظهارات برخی از مسئولان و رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر اینکه ترامپ امتیاز زیادی برای دیدار با اون داد،‌ گفت: من باید بگویم که هیچ امتیازی ندادم. ما برای این دیدار شاهد تلاش‌های زیادی ازسوی تیم خود بودیم. ما هیچ امتیازی ندادیم بلکه به امتیازهایی از جمله تعهد برای خلع سلاح هسته‌ای دست پیدا کردیم که دستاوردی عظیم است.
ترامپ همچنین بر تعهد کره شمالی برای بازگرداندن باقیمانده اجساد سربازان کشته‌ شده آمریکایی در جنگ کره پرداخت و ادامه گفت: به رسانه‌ها و کسانی که مدعی‌اند رئیس‌جمهور امتیازات زیادی برای این دیدار داده یادآور می‌شوم، قبلا مرتب شاهد آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بودیم اما ماه‌هاست که خبری از این آزمایش‌ها نیست. کره شمالی قرار است پایگاه‌های هسته‌ای را تعطیل کند و این مساله در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد. کیم برای نابودی مراکز آزمایش موتورهای موشکی متعهد شده است.
وی پس از پایان دیدار با «کیم جونگ اون» در کنفرانس خبری خود در سنگاپور در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره آینده توافق با کره شمالی و احتمال اشتباه در آن از او سوال کرد، گفت: «ممکن است 6 ماه دیگر به این نتیجه برسم که اشتباه کرده‌ام یا اصلا این نشست را قبول نداشته باشم، آنگاه بهانه‌ای ‌‌[برای برهم‌زدن توافق] پیدا خواهم کرد!»
متن سند امضا شده ترامپ و کیم جونگ اون
بیانیه مشترک رهبران آمریکا و کره شمالی پس از نشست آنها در سنگاپور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اولین دیدار رو در روی خود را 12 ژوئن 2018 (22 خرداد 1397) در سنگاپور برگزار کردند.
رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس اون تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط آمریکا - کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و اون نیر بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.
ترامپ و اون با تاکید بر این نکته که برقراری روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و با درک این نکته که اعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد اعلام می‌دارند:
1- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا – جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند.
2- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه جزیره کره آغاز می‌کنند.
3- جمهوری دموکراتیک خلق کره با تاکید مجدد بر بیانیه 27 آوریل 2018 (7 اردیبهشت 1397) پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره می‌شود.
4- آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که اجساد باقی مانده سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل و فصل کنند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از اولین دیدار تاریخی که بین رهبران دو کشور برگزار می‌شود تایید کردند که این نشست یک رخداد تاریخی با اهمیت فراوان است که بر چندین دهه تنش و خصومت میان دو کشور غلبه کرده و موجب گشایش آینده‌ای جدید می‌شود و هر دوی آنها متعهد به اجرای مفاد این بیانیه مشترک به طور کامل و به صورت سریع شدند.
همچنین آمریکا و کره شمالی متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ترامپ و همچنین با شرکت یک مقام مرتبط عالی‌رتبه از کره شمالی در سریع‌ترین تاریخ ممکن به منظور اجرای نتایج نشست رهبران دو کشور شدند.
همچنین ترامپ و کیم جونگ اون متعهد به همکاری برای توسعه روابط جدید آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره و حمایت از صلح، موفقیت و امنیت در شبه جزیره کره و جهان شدند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: آماده راستی آزمایی در کره شمالی هستیم
مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بیانیه مشترک کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کرده و گفت: این آژانس آماده بررسی و راستی آزمایی در قبال برنامه‌های اتمی کره شمالی است.
یوکیا آمایو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده انجام هرگونه فعالیت‌های بررسی و راستی آزمایی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) در صورت درخواست کشورهای مربوطه و تایید شورای حکام این آژانس است.
واکنش‌ها به نشست اون و ترامپ
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد، جهان یک گام به صلح در شبه جزیره کره پس از نشست موفقیت آمیز دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی نزدیک‌تر شد.
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دونالد ترامپ با اعتماد به نفس به نشست تاریخی آمریکا – کره شمالی رفت و امیدها، حمایت‌ها و دعاهای ما را به دنبال داشت.
همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهار داشت، برگزاری نشست رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی امری مثبت بود.
وی به خبرنگاران گفت:‌ ما نیز مثل شما از تلویزیون شاهد این دیدار بودیم و اظهارات دو طرف را شنیدیم اما هنوز سند امضا شده را ندیده‌ایم.
وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعهد کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای نشانه‌ای است از اینکه رهبر این کشور در نهایت پس از دیدار با ترامپ پیام را دریافت کرده است.
در همین حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: توکیو از امضای سند پس از نشست آمریکا – کره شمالی حمایت می‌کند و آن را گامی به سوی راه‌حل جامع مسائل مختلف می‌داند.
شینزو آبه به خبرنگاران گفت: این حقیقت که کیم جونگ اون تعهدش را از طریق امضای سندی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل تایید کرده است، گامی رو به جلو برای راه‌حل جامع درباره مسائل مختلف است و ما از آن استقبال می‌کنیم.
نخست وزیر ژاپن همچنین گفت: با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این نشست تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد و از او بابت مطرح کردن مساله ربایش اتباع ژاپنی در کره شمالی تشکر می‌کند.
نخست وزیر ژاپن افزود: همچنین مایلم تا هر تلاشی که از دستم برمی‌آید با همکاری نزدیک با ایالت متحده آمریکا،‌ کره‌ جنوبی، چین، روسیه و جامعه بین‌المللی در راستای حل مسائل مختلف کنونی درباره کره شمالی از جمله مساله ربایش شهروندان ژاپنی و مسائل هسته‌ای و موشکی انجام دهم.
ازسوی دیگر مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی تاکید کرد: کشورش قصد دارد از اجرای کامل آخرین توافقات که کیم جونگ اون و ترامپ امروز به امضا رساندند اطمینان حاصل کند.
رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی همچنین تاکید کرد، سئول در مسیر صلح و همکاری پیونگ یانگ را همراهی خواهد کرد و متعهد شد تا تاریخ جدیدی با کره شمالی بنویسد.
در بیانیه دفتر ریاست جمهوری کره‌ جنوبی آمده است: با جدا شدن از روزهای تاریک جنگ و پشت سر گذاشتن درگیری ما فصل تازه‌ای از صلح و همکاری را به رشته تحریر درمی‌آوریم. توافق 12 ژوئن یک واقعه تاریخی است که به شکست شدن باقی مانده‌های میراث جنگ سرد روی زمین کمک کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت: حقوق کارکنان با احکام جدید تا پنجشنبه پرداخت می‌شود وزیر اقتصاد خبر داد حذف 600 مجوز غیرضرور کسب و کار اخبار کوتاه وزیر آموزش و پرورش: ابزار دست دلالان آموزشی شده‌ایم اوباما برای انتخابات آینده دست به کار شده است ترامپ: هیچ امتیازی ندادم و تحریم‌های علیه کره شمالی ادامه دارد ابلاغیه وزیر بهداشت: مراکز درمانی ملزم به خرید داروهای تولید داخل شدند اتحادیه ماشین آلات آلمان: جامعه جهانی باید در مقابل تحریم آمریکا بایستد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد اخبار کوتاه دشمن خارجی را ناامید کنیم اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب در مصلای امام خمینی(ره) دکتر روحانی در پیامی با تبریک انتخاب نخست‌وزیر جدید ایتالیا؛ همکاری‌های همه جانبه ایران و ایتالیا باید در جهت منافع متقابل و اجرای توافقات توسعه یابد رئیس کل بانک مرکزی: برخی برداشت‌ها درباره قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نادرست است در جلسه شورای معاونین شهرداری تهران صورت گرفت؛ سه انتصاب جدید در شهرداری تهران وزارت دفاع: اکثر فعالیت‎های اقتصادی نیروهای مسلح درحال واگذاری است موگرینی: اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد است نشریه آمریکایی مطرح کرد؛ افشا‌ی همدستی رژیم صهیونیستی وچند کشور عربی علیه ایران