وزیر اقتصاد خبر داد حذف 600 مجوز غیرضرور کسب و کار

وزیر امور اقتصاد و دارایی از حذف 60 هزار دسته چک و 600 مجوز غیرضرور با سامانه‌های وزارت اقتصاد خبر داد.
مسعود کرباسیان در مراسم آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمت الکترونیکی وزارت اقتصاد با بیان این‌که هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها ایجاد شفافیت و قرارگرفتن مردم در جریان امور است، گفت: در ابتدا از تمامی دستگاه‌های تابع وزارت اقتصاد که در زمینه الکترونیکی شدن فعالیت‌های خوبی داشته تشکر می‌کنم و در پایان ماه جاری نیز دو ایکس ری پرسرعت ساخت داخل در گمرک به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به سامانه ارتباط مردمی وزارت اقتصاد به عنوان اولین سامانه، اظهار کرد: این سامانه را دفتر بازرسی و فاوا وزارتخانه طراحی کرده و مردم می‌توانند از این طریق نظرات، شکایات و درخواست‌های خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند که ظرف 10 روز این موارد باید پاسخ داده شود و پس از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم که آیا این پاسخ‌ها داده شده یا خیر.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سامانه دوم سامانه درخواست وجه الکترونیکی خزانه است، گفت: از طریق این سامانه بالغ بر60 هزار دسته چک جمع خواهد شد و کسی لازم نیست برای گرفتن پول از خزانه به تهران مراجعه کند.


کرباسیان ادامه داد: علاوه بر آن این‌که چه دستگاهی و به چه میزان از این سامانه استفاده کرده‌اند نیز می‌توان به صورت لحظه‌ای مشاهده کرد و میزان برداشت از خزانه هم مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به سومین طرح از شش سامانه رونمایی شده، تصریح کرد: طرح سوم در ارتباط با بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و حذف موانع در جهت فعال‌سازی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی است که در مجموع شامل چهار سامانه می‌شود که دو سامانه دادور و یاور امروز رونمایی شده و دو مورد آن نیز بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه دادور صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی کنترل می‌شود، ادامه داد: در همین زمینه دستگاه‌هایی که باید مجوز برای فعالیت بدهند مشخص شده و مجوزهای غیرضرور نیز شناسایی می‌شوند که تاکنون حدود 600 مجوز غیرضرور حذف شده است.
به گفته کرباسیان چهارمین سامانه، سامانه دادخواهی مالیاتی موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات‌هاست که پیش از این، این کار به صورت دستی و فقط در تهران انجام می‌شد و از طریق این سامانه درخواست‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی از سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد به عنوان پنجمین سامانه طراحی شده نام برد و گفت: ما سعی می‌کنیم به طبیعت کمک کنیم و با حذف کاغذ علاوه بر استفاده کمتر از کاغذ، شفافیت و پیگیری فعالیت اقتصادی را بیشتر کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه ویدئو کنفرانس وزارت اقتصاد یک ارتباط جمعی بین تمامی همکاران این وزارتخانه در کشور انجام می‌شود، گفت: به این ترتیب هماهنگی از طریق این سامانه انجام شده و نیاز نیست که همکاران ما حتما برای کارهای خود به تهران مراجعه کنند.
به گفته کرباسیان در کنار این شش سامانه طرح اجرایی شدن نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد کشور نیز با حضور مسئولان مربوطه رونمایی می‌شود که هدف آن شفافیت در اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد است.
مسعود کرباسیان در حاشیه آ‌یین مراسم در جمع خبرنگاران درباره نوسانات ارزی روزهای اخیر و تاثیر آن روی قیمت کالاها و خدمات، اظهار داشت: مواد اولیه وارداتی به کشور به صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود و با ارز 4200 تومان به آن اختصاص می‌یابد بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم. بعضاً انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاها است.
وی افزود: چند ماه پیش قیمت‌های واردات با ارز بالاتری انجام می‌شد اما اکنون که با ارز پایین‌تری نیز انجام می‌شود به تبع باید کاهش بیشتری به لحاظ قیمت وجود داشته باشد؛ خواهش می‌کنم آرامش بیشتری به مردم در این زمینه بدهیم و حتماً دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اطلاعات حساب‌های بانکی که باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تصریح کرد: گزارش نشان می‌دهد خوشبختانه 80 درصد نظام بانکی اطلاعات را داده‌اند، با توافقی که با بانک مرکزی انجام شده این اطلاعات را رصد کرده و به ما می‌دهد و امروز می‌توانم بگویم 80 درصد اطلاعات نظام بانکی درحال وصل شدن است و برخی از موسسات پولی هنوز اقدام نکرده‌اند که در دستور کار ما قرار دارد و از مکانیزم‌های نظارتی و کنترلی حتماً دنبال می‌کنیم تا سامانه به طور کامل کار خود را اجرایی کند.
کرباسیان همینطور در این باره که چرا از 41 بانک و موسسه تنها دو بانک یا موسسه اطلاعات حساب‌های بانکی را به سازمان مالیاتی نداده‌اند، گفت: این 20 درصد بانک‌ها و موسسات پولی قطعاً مراودات و ارتباط با دولت دارند و پای کار خواهیم بود تا آنها نیز اطلاعات خود را بدهند.
تامین مالی پروژه‌های نفت از بازار سرمایه عملیاتی می‌شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: درحال رایزنی با وزارت نفت برای انتشار اوراق مشارکت برای تامین پروژه‌های نفتی از طریق بازار سرمایه هستیم و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.
«شاپور محمدی» در حاشیه رونمایی از هفت سامانه الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات این کار از یک سال و نیم پیش آغاز شده ضمن آنکه صندوق پروژه‌های نفتی نیز در دست رایزنی است و امیدواریم در چند ماه آینده عملیاتی شود.وی افزود: درخصوص عرضه محصولات نفتی و حتی خود نفت خام در بورس انرژی نیز اقدام‌های خوبی انجام شده و اکنون در فاز اجرایی قرار گرفته است؛ اکنون برخی مشتقات نفتی در بورس انرژی عرضه می‌شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: البته برای عرضه نفت خام مشکلاتی در گردش مالی آن و واریز به خزانه وجود دارد که با دیوان محاسبات درحال رایزنی هستیم و امیدواریم پس از حل شدن این مساله امکان تسویه وجوه از طریق سازمان سپرده‌گذاری مرکزی انجام شود تا بتوان نفت خام را در بورس انرژی عرضه کرد. محمدی درباره آخرین وضعیت نمادهای بسته بورسی نیز گفت: تعداد این نمادها یک سال و نیم پیش حتی به 70 نماد بسته نیز رسیده بود اما اکنون 15 نماد در بورس و فرابورس بسته است.
وی افزود: شرکت‌ها برای تشکیل مجمع و تحولات مدیریتی نمادشان به طور کوتاه مدت بسته می‌شود؛ وقتی صحبت از نمادهای بسته می‌شود، آنهایی هستند که یا مشکل حقوقی دارند و یا درگیر تحولات شرکتی هستند؛ البته پیگیریم این 15 نماد بسته نیز باز شود.
2700 میلیارد تومان بودجه عمرانی به صورت نقد پرداخت شده است
خزانه‌دار کل کشور از پرداخت 2700 میلیارد تومان بودجه عمرانی به صورت نقد از ابتدای امسال تا خردادماه خبر داد و اعلام کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 2 برابر رشد داشته است.«سید رحمت‌الله اکرمی» در حاشیه این مراسم افزود: از ابتدای سال 96 تا اواسط خردادماه پارسال، 1200 میلیارد تومان پرداخت نقدی در حوزه بودجه عمرانی انجام شده بود.وی ادامه داد: هر چند بخش عمده‌ای از پرداخت‌های عمرانی بودجه طبق قانون از محل اوراق اسناد خزانه پرداخت می‌شود اما امسال رشد خوبی در پرداخت‌های نقدی داشته ایم.معاون نظارت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره تفاوت ارقام اعلامی با مبالغ تخصیص یافته‌ای که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند نیز گفت: خزانه‌داری فقط پرداخت‌ها را انجام می‌دهد و این سازمان برنامه و بودجه است که تشخیص می‌دهد تخصیص‌ها با چه اولویتی و به چه میزانی انجام شود.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت: حقوق کارکنان با احکام جدید تا پنجشنبه پرداخت می‌شود وزیر اقتصاد خبر داد حذف 600 مجوز غیرضرور کسب و کار اخبار کوتاه وزیر آموزش و پرورش: ابزار دست دلالان آموزشی شده‌ایم اوباما برای انتخابات آینده دست به کار شده است ترامپ: هیچ امتیازی ندادم و تحریم‌های علیه کره شمالی ادامه دارد ابلاغیه وزیر بهداشت: مراکز درمانی ملزم به خرید داروهای تولید داخل شدند اتحادیه ماشین آلات آلمان: جامعه جهانی باید در مقابل تحریم آمریکا بایستد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد اخبار کوتاه دشمن خارجی را ناامید کنیم اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب در مصلای امام خمینی(ره) دکتر روحانی در پیامی با تبریک انتخاب نخست‌وزیر جدید ایتالیا؛ همکاری‌های همه جانبه ایران و ایتالیا باید در جهت منافع متقابل و اجرای توافقات توسعه یابد رئیس کل بانک مرکزی: برخی برداشت‌ها درباره قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نادرست است در جلسه شورای معاونین شهرداری تهران صورت گرفت؛ سه انتصاب جدید در شهرداری تهران وزارت دفاع: اکثر فعالیت‎های اقتصادی نیروهای مسلح درحال واگذاری است موگرینی: اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد است نشریه آمریکایی مطرح کرد؛ افشا‌ی همدستی رژیم صهیونیستی وچند کشور عربی علیه ایران