سخنگوی دولت: حقوق کارکنان با احکام جدید تا پنجشنبه پرداخت می‌شود

سخنگوی دولت اعلام کرد: حقوق شاغلان و بازنشستگان با احکام جدید و یارانه‌ها تا پنجشنبه پرداخت می‌شود.
محمدباقر نوبخت امروزدر نشست خبری هفتگی افزود: دولت خود را برای عید سعید فطر آماده کرده و بهترین برنامه این است که بخشی از تعهداتش را انجام دهد.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با تاکید رئیس جمهوری، مقرر شد پیش از عید فطر همه حقوق شاغلان و بازنشستگان و همچنین یارانه‌ها پرداخت شود؛ البته رقم بسیار سنگینی خواهد بود اما تاکید رئیس‌جمهور بود که همه امکانات را بسیج کنیم و این کار را انجام دهیم.
سخنگوی دولت افزود: برای شاغلان به دلیل اینکه در مورد افزایش حقوق نیاز به استفساریه مجلس بود یا نمایندگان فکر می‌کردند استفساریه بدهند، این امر به تاخیر افتاد اما همه مبالغ غیر از حقوق ازسوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه به دستگاه‌ها پرداخت شده است.


معاون رئیس جمهور اضافه کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها احکام را اصلاح و صادر کنند تا ما همراه حقوق خردادماه، همه افزایش سنواتی که متوسط 10 درصد است را تا روز پنجشنبه پرداخت کنند.
نوبخت همچنین درباره بازنشستگان اظهار داشت: درباره احکام صادر شده بازنشستگان مشکلی نداریم و اقدامات لازم انجام شده است و حقوق را دریافت می‌کنند. علاوه بر آن، این ماه اقدام دیگری برای متناسب سازی انجام می‌شود.
وی یادآورشد: با توجه به اینکه بین کسانی که بعد از قانون مدیریت خدمات کشوری و پیش از این قانون بازنشسته شده‌اند، تفاوت حقوق وجود دارد، خود را موظف به جبران این تفاوت می‌دانیم؛ در قانون برنامه نیز دولت به مجلس پیشنهاد کرد و مجلس در مرحله‌ای پذیرفت غیر از سنوات، مبلغی پرداخت کنیم که در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.
سخنگوی دولت ادامه داد: گام بعدی این شد که در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری یک بند برای بحث متناسب سازی ارائه دهیم که در دستور کار مجلس است؛ دولت اعتقاد دارد که کار باید انجام شود.
وی افزود: ما این اختیار را داریم که 10 درصد به هر ردیف از سایر ردیف‌ها افزایش دهیم؛ در این زمینه پارسال غیر از افزایش سنواتی حدود سه هزار و 400 میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شد و امسال نیز دولت در لایحه، یک هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که مجلس یک هزار و 100 میلیارد تومان به آن اضافه کرد اما در نهایت دولت باز هم تقبل کرد که همان رقم سه هزار و400 میلیارد تومان را پرداخت کند.
نوبخت با بیان اینکه برای جبران فاصله به رقم‌های بالاتری نیاز داریم، اظهار داشت: برای پر کردن فاصله در بودجه سال آینده رقم قابل توجه‌تری تخصیص می‌دهیم؛ البته کاش این امکان وجود داشت که همه فاصله را در یک مرحله پر می‌کردیم که رقم آن حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر متوسط قیمت فروش نفت 65 دلار است، اظهار داشت: در روزهایی قیمت بالای 100 دلار را نیز تجربه کردیم اما در آن زمان به هر دلیلی این فاصله‌ها جبران نشد؛ افتخار می‌کنیم که این کار را انجام دهیم اما تقاضا می‌کنیم ما را نیز درک کنند.
معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر سال تعدادی از همکاران ما بازنشسته می‌شوند و چون صندوق قادر به پرداخت حقوق نیست، دولت این وظیفه را برعهده می‌گیرد و فشار سنگینی به دولت وارد می‌شود؛ البته با لب خندان این پول‌ها را می‌دهیم همانطور که ماه گذشته چهار هزار میلیارد تومان یارانه داده ایم.
نوبخت یادآورشد: ما هر سال یک وعده کامل پاداش بازنشستگی می‌دهیم که در سال 1395 این پاداش در دیماه پرداخت شد و رقم آن حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان بود.
به گفته وی، این پاداش در سال گذشته نیز پیش از هفته معلم پرداخت شد و امسال پیش‌بینی شده است در سه ماه آینده پرداخت شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه سه هزار و 400 میلیارد تومان به 41 هزار نفر از فرهنگیان و 2 هزار میلیارد تومان نیز به سایر دستگاه پرداخت می‌شود، اظهار داشت: دولت در سه ماه آینده همه پاداش بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد.
وی یادآورشد: قرار شده است با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، طبق برنامه زمانبندی این پاداش‌ها پرداخت شود.
وی خاطرنشان ساخت: در عین حال ما با محدودیت منابع هم مواجه ایم؛ هر چند تلاش می‌کنیم نهایت رضایت را کسب کنیم.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در 2 ماه نخست امسال 28 هزار و 180 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص اعتبار داشته ایم، گفت: از این رقم سه هزار و 139 میلیارد تومان به صورت نقدی بین طرح‌های عمرانی توزیع شده و 21 هزار میلیارد تومان نیز بصورت انواع اوراق مالی درحال توزیع است.
وی ادامه داد: در واقع از 28 هزار میلیارد تومان، حدود 24 هزار و 139 میلیارد تومان به صورت نقد و اسناد پرداخت شده است.
معاون رئیس‌جمهور درباره خرید گندم از کشاورزان نیز گفت: تا 20 خردادماه، 2 میلیون و 685 هزار تن گندم به ارزش سه هزار و 565 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که از این رقم یک هزار و 800 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود یک هزار و 765 میلیارد تومان باقیمانده است.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش اظهار داشت: براساس گزارش بانک مرکزی تا 20 خردادماه، 10 میلیارد و 959 میلیون دلار از محل منابع بانک مرکزی با نرخ چهار هزار و 200 تومان به کالاهایی که ثبت سفارش شده، ارز تخصیص یافته است.
به گفته نوبخت، علاوه بر این حدود چهار میلیارد و 799 میلیون دلار از محل صادرات غیرنفتی در ساختار سامانه نیما ارز تخصیص داده شده است که در مجموع حدود 15 میلیارد و 600 میلیون دلار می‌شود.
وی ادامه داد: در مجموع هشت میلیارد و 771 میلیون دلار پرداخت شده است که از این رقم برای کالای اساسی یک میلیارد و 836 میلیون دلار، برای دارو و تجهیزات پزشکی 648 میلیون دلار و برای سایر کالاها همچون مواد اولیه، کالای واسطه‌ای و ماشین آلات 6 میلیارد و 287 میلیون دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومانی پرداخت شده است.
سخنگوی دولت افزود: البته بخشی از ارز برای کالای اساسی و دارو با ارز سه هزار و 800 تومانی بوده است که دولت مابه التفاوت آن را می‌دهد.
توهین کنندگان به صالحی حرکت بزرگ ملت را مخدوش کردند
سخنگوی دولت در واکنش به اهانت به رئیس سازمان انرژی اتمی درمراسم روز قدس گفت: این اقدام بدون تردید ازسوی جریان قلیلی صورت گرفت، آنها به این سرمایه اهانت و حرکت روز قدس را مخدوش کردند.
محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اهانت به رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز قدس با بیان اینکه آقای دکتر صالحی انسانی است که اخلاق اسلامی را در سرلوحه خود قرار داده است گفت: این افراد به چنین فردی اهانت کردند. وقتی یک جمعیت این چنین بزرگ با دهان روزه اعلام برائت کردند شما دیدید رسانه‌‌‌ها یک کادر کوچک را به جای حرکت پاکی که ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند.مشاهده کردید که حرکت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌‌‌الشعاع این حرکت قرار گرفت.
وی خطاب به هتاکان صالحی خاطرنشان کرد:ما حتی از نظر سیاسی اختلافی داشته باشیم 364 روز سال برای شما، اما اجازه دهید یک روز سال صدای واحدی از کشور شنیده شود.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن سیاست جنگ روانی علیه ما در پیش گرفته است، گفت: ما نباید به آتش آنان دامن بزنیم. آن زمان هم برجام امضا شد برخی از بدخواهان قراردادهای خود اجرایی نکردند، امروز هم با کسی روبه‌‌‌‌رو هستیم که در هواپیما با یک توئیت امضای خود را پس می‌‌‌گیرد.
نوبخت با اشاره به مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی ادامه داد: نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند و معلوم نیست تا رهبر کره به کشورش بازنگشته وی توافق را به هم نزند.
وی با بیان اینکه این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست گفت: قطعا در انتخابات آینده انتظار داریم قبل از تهدید ملتهای دیگر ملت آمریکا حساب وی را برسند و از او مبرا شوند.
سخنگوی دولت یادآور شد: البته هر از گاهی در برخی کشورها افراد کوچک در جاهای بزرگ قرار گرفتند و جز زیان برای ملت خود چیزی نگذاشتند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درپاسخ به سوالی درباره احکام صادره برای برخی از دانشجویان در جریان اعتراضات دی ماه سال گذشته گفت: این عزیزان فرزندان ما هستند و شاید در برخی از مواقع تحمل‌‌‌‌شان کم شود و حرفی بزنند. ما نباید کاری کنیم که روح ناآرامشان دچار تلاطم بیشتری شود و باید با عطوفت با این عزیزان برخود کنیم.
نوبخت درباره راه‌‌‌‌اندازی وبسایتی ازسوی اسرائیل به زبان فارسی درخصوص بحران آب بیان کرد: رژیمی که دانشمندان هسته‌‌ای ما را می‌کشد می‌‌خواهد مشکل آب را حل کند؟ واقعا چه مغز کوچکی در کله بزرگ آنها قرار دارد. جز پوزخند چه می‌‌توان کرد.
وی در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز یادآور شد: تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌‌‌ها شده و وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افرایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه معتقد هستیم اقتصاد باید در دستان مردم باشد افزود: اینگونه نیست که کنار بنشینیم که اقتصاد را عده‌‌‌ای تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌‌کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از بانک‌ها و همچنین اظهارنظر برخی از علما در خصوص ربوی بودن معاملات بانکی گفت: یکی از دستور کارهای شورای عالی سه قوه در جلسه نخست همین بحث بانکی بوده است. ما درحال حاضر از یک سو به بانک‌ها می‌گوییم برای آسان شدن سرمایه‌گذاری نرخ سود را همانند سال گذشته پایین بیاورید، ازسوی دیگر اگر این اتفاق بیفتد عده‌ای می‌گویند این اقدام باعث بروز وضعیت فعلی بازار ارز شد.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد:وقتی به نظام بانکی بگوییم 15 درصد یا کمتر سود سپرده داشته باشند، همین امر زمینه خروج از بازار پول را فراهم می‌کند و نخستین گام برای خنثی کردن این اتفاق این بود که ما نرخ 20 درصد را برای گواهی سپرده قائل شدیم.
وی با بیان اینکه دولت هشت یا 9 برنامه برای اصلاح نظام بانکی داشته، اظهار داشت: بخش نخست را ما از سال گذشته آغاز کردیم و برای افزایش سرمایه دولت نزد بانک‌ها 39 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم، علاوه بر این دولت براساس مکانیزم تبصره 35، 13 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک‌ها را تسویه کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعطیلی برخی مساجد در اتریش اظهار داشت: احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی جزو اصول همه اهل کتاب است. البته گاهی اوقات دولت‌های مختلف نگاه‌های اعتقادی با غلظت متفاوتی دارند و دولت فعلی اتریش هم با نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می‌کند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما به هیچ وجه از بستن مساجد و اخراج امامان جمعه استقبال نمی‌کنیم، افزود: گفته می‌شود این مراکز و مساجد ازسوی دولت ترکیه پشتیبانی می‌شد اما با همه این اوصاف موضع ما آزادی فعالیت مذهبی بویژه اسلام راستین در کشورهای دیگر است.
وی تصریح کرد: ما از این موضوع نگرانیم که چهره خشن و کریهی از اسلام در قالب داعش و تفکرات سلفی و افراطی به جهان نشان بدهند و چنین چهره‌ای با چهره اسلام راستین همخوانی ندارد.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه در خصوص اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم گفت: یکی از اقداماتی که این ستاد انجام داد این بود که سیاستها را در 24 بند دسته بندی کرده و آنها رادر قالب 12 برنامه تعریف کرد.
وی اضافه کرد: بعد از این اقدام 56 طرح تعریف شد که هر کدام شامل چندین پروژه است و قرار شد از منابع خزانه و دولت 200 پروژه در دستور کار قرار گیرد.
نوبخت توسعه شبکه ریلی کشور را یکی از محورهای اصلی این پروژه‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه این امر از تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی هم بوده است گفت: در این راستا قرار شد که مرکز استانهای همدان کرمانشاه آذربایجان غربی آذربایجان شرقیو گیلان به شبکه ریلی متصل شوند که از این‌ها مرکز استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی وصل شدند و و مراکز استانهای دیگر هم طی ماههای آینده به این شبکه وصل خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد در سفرهای استانی رئیس جمهوری 26 هزار میلیارد تومان برای طرحها و پروژه‌های 31 استان کشور توافق ششده بود که تا اول خرداد ماه سال جاری 36 هزار میلیارد تومان به این مصوبات داده شده اسست که ده هزار میلیارد تومان بیشتر از توافق اولیه است.
نوبخت مهار آبهای مرزی را از دیگر محورهای در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این در بحث میادن مشترک هم مشخص ششده است چه اقداماتی باید انجام شود و همه منابع هم از خزانه تامین می‌شود.
وی در عین حال گفت باید خود رابرای اتفاقات پیش رو آماده کنیم ممکن است چیزی که در ذهن آنهاست مخوف باشد ولی ما هم بعد از چهل سال می‌دانیم چگونه با این سیاست‌ها مواجه شویم. نظام در این مدت از دست بدخواهان مصون ماند و ما امروز به گواهی مجامع و نهادهای بین‌المللی در مقایسه با 40 سال گذشته خیلی ارتقا پیدا کرده ایم.
مبارزه با تامین مالی تروریسم رای می‌آورد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی مبارزه با تروریسم دفاع جدی نمی‌کند و هزینه تاخیر درتصویب این لایحه را چه کسی باید بدهد، گفت: این لایحه در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور است.علاوه براین ما پولشویی را مردود می‌دانیم و برای مقابله با آن هم قانون داریم و حتما تامین منابع برای تروریست‌ها را هم محکوم می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر کسی مقاومت را نیروی تروریست می‌داند مغرضانه حرف می‌زند افزود:اسرائیل و آمریکا حامی تروریسم هستند با این حال وقتی لایحه را تصویب نمی‌کنیم بی‌جهت ما را در مضان اتهام قرار می‌دهند درحالی که اگر در آنجا حضور داشته باشیم بهتر می‌توانیم از مواضعمان دفاع کنیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:ما در مجلس جلسات غیرعلنی درخواست کردیم و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم توضیح دادند. خود ما و تمام مسئولین وزارت امور خارجه در جلسات غیرعلنی و علنی بر اهمیت این لوایح تاکید کردیم با این حال باید بپذیریم که تفاوت نگاه در کشور وجود دارد و عده‌ای نگاهشان با ما متفاوت است.
وی با بیان اینکه برای منتقدین احترام قائل هستیم، خاطرنشان کرد: در گذشته هم دیدیم به دفعات وزرا را استیضاح کردند ولی اکثریت مجلس نگاه دیگری داشتند اگر(این لایحه) را به رای واسپاری می‌کردیم آنها رای می‌دادند.
نوبخت یادآورشد: با این حال خوشبختانه یا متاسفانه هیچ مضایقه‌ای از فشارهای بیرونی و پیامکی نشد و این اتفاق افتاد.امیدواریم در مرحله بعد تصمیم سنجیده‌ای ازسوی مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم
زیان تاخیر در برجام
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی در روزهای منتهی به امضای برجام می‌گفتند بابت هر روز تاخیر صدها میلیارد تومان ضرر می‌کنیم آیا این درست بود،گفت: ما در آن ایام روزانه حق فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت نداشتیم. بخش اصلی درآمدهای ما هم از محل فروش نفت است در آخرین گزارش این میزان به دو میلیون و 647 هزار بشکه رسیده است.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم در نهایت مردم هزینه‌ها را می‌دهند،اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ملت هزینه ندهد عده‌ای به زور می‌خواهند منافع ملت ما مورد تهدید قرار دهند ما حتما با چنین سیاست‌هایی مقابله می‌کنیم انعطاف و نرمش ما همه برای این است که بتوانیم بدون صرف هزینه بالا اهدافمان را تامین کنیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:اگر رشد اقتصادی کشور به تایید مجامع بین‌المللی از منفی شش درصد به مثبت چهاردرصد رسیده است از محل همین منابع بوده است. ما ورد نخواندیم. با این حال این منابع برای اینکه مردم ما در رفاه باشند کافی نیست و از این جهت انتظار داریم دولت را منصفانه نقد کنند و با توجه به منابعی که دولت در اختیار دارد از آن تکلیف بخواهند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت: حقوق کارکنان با احکام جدید تا پنجشنبه پرداخت می‌شود وزیر اقتصاد خبر داد حذف 600 مجوز غیرضرور کسب و کار اخبار کوتاه وزیر آموزش و پرورش: ابزار دست دلالان آموزشی شده‌ایم اوباما برای انتخابات آینده دست به کار شده است ترامپ: هیچ امتیازی ندادم و تحریم‌های علیه کره شمالی ادامه دارد ابلاغیه وزیر بهداشت: مراکز درمانی ملزم به خرید داروهای تولید داخل شدند اتحادیه ماشین آلات آلمان: جامعه جهانی باید در مقابل تحریم آمریکا بایستد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد اخبار کوتاه دشمن خارجی را ناامید کنیم اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب در مصلای امام خمینی(ره) دکتر روحانی در پیامی با تبریک انتخاب نخست‌وزیر جدید ایتالیا؛ همکاری‌های همه جانبه ایران و ایتالیا باید در جهت منافع متقابل و اجرای توافقات توسعه یابد رئیس کل بانک مرکزی: برخی برداشت‌ها درباره قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نادرست است در جلسه شورای معاونین شهرداری تهران صورت گرفت؛ سه انتصاب جدید در شهرداری تهران وزارت دفاع: اکثر فعالیت‎های اقتصادی نیروهای مسلح درحال واگذاری است موگرینی: اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد است نشریه آمریکایی مطرح کرد؛ افشا‌ی همدستی رژیم صهیونیستی وچند کشور عربی علیه ایران