بسته شدن سوئیفت جان اقتصاد کشور را می‌گیرد

ادوارد انجرقلی*- سرنوشت شرکت‌های خارجی با توافق برجام جابه‌جا می‌شود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است‌. درست زمانی که شرکت‌های خارجی کوچک و بزرگ با سرمایه‌گذاری قابل توجه در ایران نه‌تنها در جذب نیروی انسانی بلکه در راه توسعه دانش در صنعت بار دیگر راه‌هایی که هموار شده تخریب و نگرانی آغاز می‌شود‌. نگرانی بر سر آنکه آیا توسعه همکاری‌های اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد یا باید در انتظار پایان خط بود‌.
موضوع نگران‌کننده این روزها اما ایجاد و گسترش ایران‌هراسی از سوی آمریکا در کشورهای اروپایی است‌. آنچه بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز شد ایجاد فضای ناامن اقتصادی برای شرکت‌هایی است که در حال همکاری با ایران هستند یا به هر گونه دیگر در تبادلات اقتصادی و صنعتی با ایران همراه شده‌اند‌. نه‌تنها شرکت‌های بزرگ و چندملیتی در چنین شرایطی دچار عدم توازن و مشکلات جدی شده‌اند بلکه شرکت‌های کوچک که هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند نیز دچار مشکل خواهند شد‌.
مساله این است که عدم توازن و مشکلات تجارت بین‌الملل از جایی آغاز می‌شود که امکان مبادلات بین‌بانکی از آنها گرفته شود‌. بدیهی است زمانی که مبادلات بانکی بین‌المللی با ایران متوقف شده و در پی آن سوئیفت‌هایی که مورد توافق قرار گرفته بود بسته شوند حتی شرکت‌های کوچک نیز توان مبادلات مالی نخواهند داشت و تمامی شریان‌های اساسی تجاری و بازرگانی میان ایران و دیگر کشورها قطع می‌شود‌. البته در شرایط کنونی ایستادگی ایران در برابر خواست‌های خود و پیگیری مطالبات اقتصادی و بین‌المللی بیش از گذشته شایان توجه است‌. به هر روی اروپا به هر دلیلی بر اساس منافع ملی و مطالبات خود عمل کرده و منافع اقتصادی ایران اهمیت کمتری برای آن دارد‌. از همین‌رو است که تاکید بر ایستادگی ایران درباره حقانیت مطالبات اهمیت ویژه و انکارناپذیری دارد‌. گذشته از همه مشکلات بین‌المللی اما نمی‌توان از مشکلات و بی‌توجهی‌های داخلی نیز بی‌تفاوت گذر کرد‌. در حال حاضر متاسفانه هیچ نهاد داخلی در ایران حاضر به شفاف‌سازی چشم‌انداز تجاری سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از آنها نیست‌. هرچند شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به ملیت آن باید از سوی یکی از اتاق‌های بازرگانی مورد حمایت قرار گیرد اما اتاق‌های بازرگانی با وجود گفت‌وگو‌های مکرر و همچنین اظهار نظر درباره شرایط فعلی تجارت ایران و دیگر کشورها هیچ عملکرد مشهودی نداشته و همین موضوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در بلندمدت نگران کرده و گاه موجب ناامیدی آنها می‌شود‌. باید پذیرفت که اظهار نظر و شعارهای زیبا هرگز مرهمی بر مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی نخواهد شد و همه در انتظار تصمیمات شفاف و مخصوصا عملیاتی هستند‌.
* کارآفرین